În cel mult două săptămâni, Guvernul României va aproba Ordonanța de Urgență prin care toți șoferii vor fi obligați să‑și echipeze mașinile cu cauciucuri de iarnă în perioada 1 noiembrie – 31 martie.
„Mă interesează siguranța cetățeanului în trafic. Cei care sunt pregătiți pentru iarnă nu trebuie să fie victimele celor nepregătiți. Noi, la Ministerul Transporturilor, avem multe costuri când trebuie să deblocăm un drum blocat de mașinile care nu s-au pregătit pentru iarnă și, personal, cred că este o măsură bună”, a declarat ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Anca Boagiu, pentru Mediafax.
Proiectul de lege prevede că șoferii de autoturisme și camioane vor fi obligați să utilizeze anvelopele de iarnă în perioada 1 noiembrie – 31 martie. În caz contrar, ei vor fi nevoiți să plătească amenzi cuprinse între 2.500 de lei și 4.000 de lei și să achite daunele aduse elementelor care compun drumul. Aceste sancțiuni vor fi aplicate și în cazul în care mașinile nu au montate pe roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate, în perioadele în care șoselele sunt acoperite cu gheață sau polei. 180 de lei cea mai ieftină anvelopă
Reprezentanții firmelor care vând anvelope spun că măsura va avea ca efecte principale creșterea prețurilor la produsele noi și dublarea vânzărilor în cazul celor second-hand. „Firma noastră vinde și anvelope noi, și uzate. Deja se simte efectul deciziei autorităților de a obliga șoferii să echipeze mașina pentru iarnă. Avem din ce în ce mai mulți clienți și vom crește prețurile anvelopelor noi cu 2-3%. Cauciucurile second-hand vor rămâne cu prețurile neschimbate, însă pe acest segment ne așteptăm la dublarea comenzilor”, a spus administratorul unui depozit de anvelope din București pentru Mediafax. Prețurile cauciucurilor de iarnă sunt cuprinse între 180 și 450 de lei bucata, în funcție de marcă și dimensiuni. Cauciucurile de iarnă pot fi achiziționate online, de pe diferite site-uri specializate, de la vulcanizări, magazine de piese auto sau chiar din hipermarketuri.
Cauciucurile second-hand, nerecomandate
Cu toate că este mai accesibilă, echiparea mașinii cu anvelope uzate implică riscuri, avertizează directorul Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI), Cristian Muntean: „Este foarte periculos să achiziționezi anvelope second-hand. În primul rând, nu cunoști istoricul cauciucurilor, mașina care le-a rulat ar fi putut să aibă defecțiuni la direcție, iar acest lucru poate afecta aderența. Apoi anvelopele pot fi foarte uzate, ceea ce sporește pericolul unei explozii. Trebuie adăugat și faptul că anvelopele uzate nu au garanție”. 10% din cuantumul amenzilor aplicate de Compania de Drumuri, Autoritatea Rutieră Română și Registrul Auto Român vor fi distribuite către bugetul de stat și 90% către întreținerea drumurilor
ALTE PREVEDERI ALE ORDONANȚEI DE URGENȚĂ‚ – dacă mașina care circulă fără anvelope de iarnă blochează drumul, proprietarul acesteia va plăti și costurile pentru degajarea șoselei; – dacă asigurarea de răspundere civilă nu acoperă în totalitate pagubele produse drumului, proprietarul mașinii va avea obligația de a plăti în 15 zile partea de daună pe care compania de asigurări nu a acordat despăgubiri; – reținerea plăcuțelor de înmatriculare, a certificatului de înmatriculare și suspendarea inspecției tehnice, dacă vehiculul prezintă defecțiuni tehnice.
AVANTAJELE CAUCIUCURILOR DE IARNĂ‚
1. Șansele ca un accident să se întâmple iarna cresc de șase ori. Astfel, în anumite țări din Europa, precum Austria și Germania, cauciucurile de iarnă sunt obligatorii. 2. Alte motive, demonstrate, care fac anvelopele de iarnă să fie atât de necesare, este faptul că aderența pe carosabil umed este de două ori mai mică decât pe carosabil uscat sau aderența pe un carosabil acoperit cu polei este de două ori mai mică decât pe unul acoperit cu zapadă. 3. Anvelopele de iarnă au în compoziția lor, alături de substanțe speciale, un cauciuc care nu se întărește odată cu scăderea temperaturii. 4. Câteva caracteristici care se pot observa la anvelopele de iarnă și nu le găsim la cele de vară sunt „canalele”, adânci, pentru a putea evacua mai ușor apa, și de cinci ori mai multe „lamele” în componența profilului, pentru o aderență optimă. 5. Spre deosebire de anvelopele de vară, anvelopele de iarnă pot avea un indice de viteză inferior celui omologat pentru un vehicul. Astfel, viteza trebuie adaptată în funcție de modelul anvelopei, dar și în funcție de producător. 6. Anvelopele de iarnă reduc riscul de acroșaj chiar dacă mașina este echipată cu acestea doar pe puntea față, reduc riscul de pierdere a traiectoriei, măresc stabilitatea vehiculului la frânare.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER