UPDATE 11:40 Într-un comunicat de presă trimis redacției ProSport, Forza Rossa anunță că nu va participa în sezonul 2015 din Formula 1, fără a oferi prea multe detalii. „Proiectul depus de Grupul Forza Rossa la Federația Internațională de Automobilism nu a primit acordul final și suntem în măsură să confirmăm că în lipsa unei comunicări publice și oficiale a FIA, participarea în sezonul 2015 nu va avea loc”, se scrie în comunicat.
Decizia Forza Rossa vine la doar o zi după ce ProSport a scris în premieră despre implicarea prim-ministrului și candidatului la președinție Victor Ponta în proiectul controversat de Formula 1. Acum 10 zile, Forza Rossa trimisese un comunicat în care anunța clar:
„Imediat ce Federatia Internationala de Automobilism va avea o pozitie oficiala in legatura cu participarea Forza Rossa F1 Team in Campionatul Mondial, vom face publica aceasta pozitie si o va comunica si presei din Romania. Pana la transmiterea acestei comunicari oficiale, orice fel de informatii in legatura cu acest subiect sunt doar simple speculatii si nu le putem lua in considerare.
Documentatia transmisa Federatiei Internationale de Automobilism cuprinde informatii clare si foarte detaliate in legatura cu modul, locul si echipamentele cu care se va desfasura activitatea echipei de Formula 1. Aceste documente transmise sunt angajante si nu pot fi modificate. De asemenea, niciodata nu s-au discutat, transmis sau mentionat catre FIA sau catre orice alta institutie, informatii despre o desfaurare in Anglia a activitatii Forza Rossa F1 Team”.
Așadar, Forza Rossa avea informații clare în privința modului, locului și echipamentelor cu care urma să desfășoare activitatea, aștepta doar răspunsul FIA. „Toate celelalte activitati legate de participarea la CM pot demara doar dupa comunicarea oficiala a FIA, inclusiv stabilirea viitorilor parteneri si motorizarea”, se mai scria în comunicat trimis către ProSport pe 31 octombrie la ora 14:49.
După mai puțin de două săptămâni, Forza Rossa anunță că „proiectul depus la Federatia Internationala de Automobilism nu a primit acordul final”. Coincidența face ca anunțul să vină imediat în urma dezvăluirilor ProSport legate de implicarea lui Victor Ponta.
Rămâneți pe ProSport pentru a afla culisele din spatele acestei decizii.
Comunicatul integral Forza Rossa
Avand in vedere informatiile publicate luni, 10 Noiembrie 2014, de publicatia ProSport in cadrul articolului „De ce asteapta Ecclestone alegerile prezidentiale din Romania: „Ponta e omul din umbra la Forza Rossa”. Monoposturi second hand si angajati concediati. Culisele intunecate ale intrarii primei echipe romanesti in F1″, dorim sa facem urmatoarele precizari:
Idea si conceptul realizarii unei echipe de Formula 1 apartine Presedintelui Grupului Forza Rossa, Dl. Ion BAZAC si face parte din proiectul de dezvoltare si internationalizare a companiei si a activitatilor desfasurate, inceput in anul 2011.
Forza Rossa Holding, compania care detine controlul asupra societatilor membre ale Grupului Forza Rossa este o companie de tip holding, transparenta, cu actionariat si capital transparente, fiind in acest moment in procedura de listare pe una din bursele internationale. Atat compania holding cat si societatile membre ale grupului au respectat si respecta toate cerintele de transparenta si raportare impuse de legislatia pietei de capital, aplicabila la nivel european.
Proiectul depus de Grupul Forza Rossa la Federatia Internationala de Automobilism nu a primit acordul final si suntem in masura sa confirmam ca in lipsa unei comunicari publice si oficiale a FIA, participarea in sezonul 2015 nu va avea loc.
Asocierea numelui si notorietatii Grupului Forza Rossa cu sfera politica si personalitati implicate in acest moment in campania electorala este pur speculativa, circumstantiala, fiind bazata pe o serie de informatii, declaratii si interpretari care fie nu corespund realitatii, fie sunt tendentios interpretate. Este de notorietate atat faptul ca proiectul depus la FIA este o initiativa privata dar si faptul ca Dl. Ion BAZAC nu mai are nici o implicare politica in Romania.
Consideram ca acuzatiile nefondate si afirmatiile necorespunzatoare publicate in cadrul ProSport sunt de natura sa afecteze atat imaginea societatii noastre, relatiile comerciale cu furnizorul nostru principal si clientii, cat si procedura de listare aflata in curs.
Va asiguram, din nou, ca vom furniza imediat ce va fi posibil toate informatiile solicitate de media, tocmai pentru a asigura o informare corecta si obiectiva a opiniei publice romanesti”
MAI JOS PUTEȚI CITI DESPRE IMPLICAREA LUI VICTOR PONTA ÎN PROIECTUL FORZA ROSSA
Investigația ProSport în cazul Forza Rossa, „prima echipă românească” din istoria Formula 1, scoate astăzi la iveală noi elemente surprinzătoare. Deși proiectul este considerat vital pentru „promovarea intereselor României”, se va derula cu „capital românesc” și conține o implicare financiară din partea statului român, Forza Rossa nu va fi considerată regulamentar o echipă românească! Conform documentației depusă la FIA, teamul, pentru care premierul Victor Ponta a semnat în dosarul de prezentare dus la Geneva de fostul ministru al tineretului și sportului Nicolae Bănicioiu, va concura cel mai probabil cu o Super Licență obținută pe baza unei licențe naționale germane.
„Proiectul Forza Rossa se va desfășura în România„, se scria clar în comunicatul oferit acum 11 zile de echipa care-l va avea președinte pe Ion I. Bazac, fostul ministru al sănătății și om de afaceri cu legături strânse în PSD. Pentru a verifica această legătură ferm asumată, ProSport a verificat formularul de aplicare a dosarului, pus la dispoziție de FIA echipelor care vor să se înscrie în Formula 1.
Forza Rossa a trimis această aplicație. Iată ce anunțau oamenii lor de la comunicare pe 30 octombrie:
„Documentația transmisă Federației Internaționale de Automobilism cuprinde informații clare și foarte detaliate în legătură cu modul, locul și echipamentele cu care se va desfășura activitatea echipei de Formula 1. Aceste documente transmise sunt angajante și nu pot fi modificate”
Potrivit regulamentului sportiv al Formula 1, publicat pe site-ul Federeției Internaționale de Automobilism (FIA), la articolul 4, punctul 1, care privește licențiere în F1 se scrie:
4.1 Toți piloții, competitorii și oficialii care participă în Formula 1 trebuie să dețină o Super Licență FIA. Aplicațiile pentru Super Licențe trebuie făcute anual la FIA prin federația sportivă națională a aplicantului
La finalul documentului, FIA pune la dispoziția echipelor care vor să intre în Formula 1 și un formular, Entry Form, în care, la capitolul Constructori, trebuie trecute datele licenței naționale: cine a emis această licență și numărul documentului (foto jos). Pe baza acestei licențe naționale, FIA emite Super Licența pentru constructori, adică dreptul de a participa la sezonul de Formula 1.
Pentru a reprezenta România în Formula 1, Forza Rossa trebuia să obțină licența de la autoritatea națională din București. Organismul recunoscut de FIA este Automobil Club Român (ACR), astfel că echipa lui Ion Bazac trebuia să îndeplinească o formalitate: să aplice și să obțină licența de la forul cu adresa în strada Tache Ionescu nr. 27, sector 1.
ACR: „Nu au licență de la noi, nu știm cine sunt ei”
Contactați de ProSport, oficialii ACR au avut însă un răspuns care aruncă în aer toate acțiunile desfășurate în ultimul an de miniștri români pentru sprijinirea proiectului Forza Rossa. „Nu am primit nimic, nu am avut nicio solicitare, nici măcar o tatonare pentru o primă discuție. Dacă susțin că sunt o mașină românească bineînțeles că le trebuie licență națională, însă ACR nu a emis acest act. Noi suntem singurii în măsură să dăm licența pentru România. Îi așteptăm să vină, să vorbim cu ei. Cine sunt ei?”, a declarat Ioan Olaru, directorul ACR pentru sporturile auto.
Nedumerire la ACR, surpriză uriașă la ProSport. Forza Rossa a trimis la FIA o aplicație cu o licență obținută în altă țară. În februarie 2014, Nicu Bănicioiu, omul de încredere al lui Victor Ponta, căra la Geneva o mapă în care se afla dosarul României de intrare în Formula 1. Povestește o sursă guvernamentală: „Documentele au fost semnate de Ponta, Bazac, Bănicioiu și Jean Todt, șeful FIA. În ele, semnatarii din partea Forza Rossa se angajau să susțină echipa românească, sprijinită cu capital românesc și cu sponsorizări stimulate de guvernul român”. Din nou uimire. Deși un reputat jurnalist din F1, Adam Cooper, scrisese încă din februarie că Forza Rossa va avea sprijin financiar mixt, de stat și privat, echipa lui Ion Bazac a negat vehement: „Proiectul este 100% privat”. Privat sau nu? Victor Ponta, premierul care semnează din umbră, și Ion Bazac, președintele la vedere al Forza Rossa
Să recapitulăm. Prima echipă românească, susținută prin semnăturile înflorite cu stilouri scumpe de miniștri români deplasați în Elveția pe bani publici, nu are licență românească! De fapt, nici compania care o administrează nu plătește taxele în România. Forza Rossa Holding Limited, patronată de Ion și Camelia Bazac, are sediul într-o căsuță poștală din Nicosia, Cipru, un spațiu suficient de încăpător pentru derularea unui proiect în Formula 1. Când vor, românii au talentul de a nu fi români. La modul propriu.
Bănicioiu continuă să evite răspunsurile
ProSport l-a contactat din nou pe Nicu Bănicioiu, omul care a semnat actele în Elveția. A răspuns asistenta actualului ministru al sănătății: „Domnul ministru e în avion. Vă contactează el mai târziu”. Ca și la precedentele încercări de dialog, răspunsul nu a mai venit.
A urmat un telefon la echipa de comunicare Forza Rossa. Răspunsul la întrebarea legată de emițătorul licenței naționale e și aici în aer.
Ce-ar mai trebui să știm înainte de a căuta originea licenței Forza Rossa? Susține o sursă informată din lumea Formula 1: „Până în 2009, echipele noi care voiau să intre în campionat erau obligate de FIA să depună o garanție bancară de 48 de milioane de dolari. FIA avea nevoie de această garanție pentru a se feri de surprize neplăcute, cu echipe nevoite să se retragă din cauza problemelor financiare. Acum 5 ani, obligativitatea a fost scoasă, însă oficialii federației internaționale își rezervă dreptul de a cere anumite garanții atunci când nu sunt siguri în privința unui proiect”.
În iunie 2014, site-ul irlandez Independent.ie a scris că Forza Rossa este una dintre aceste „echipe nesigure” și că oficialii români nu oferiseră încă o garanție bancară de 20 de milioane de dolari solicitată de FIA. Sursa ProSport vorbește despre o sumă mai mare, 30 de milioane de dolari.
A oferit între timp partea română această garanție? Dacă nu, de ce întârzie? ProSport a scris luni despre importanța alegerilor prezidențiale din 16 noiembrie. Dacă Victor Ponta devine președinte, controversatul proiect merge înainte cu garanții bancare concrete. Dacă pierde, Forza Rossa riscă să rămână din februarie 2015 fără sprijinul celui mai important susținător.
Materialul în care sunt descrise detaliat ingineriile financiare, personajele implicate în caz și culisele preluării unor monoposturi second hand poate fi citit mai jos. De asemenea, puteți regăsi motivația lui Bernie Ecclestone și Victor Ponta de a introduce Forza Rossa în Formula 1
V-ați plictisit de Kolles? Ghinion. E din nou prezent
În încercarea de a afla cine a emis licența națională pentru Forza Rossa, ProSport a dat din nou peste numele lui Colin Kolles. Românul emigrat în Germania în anii ”80, pe numele său real Călin Colesnic, a condus 5 echipe de Formula 1 în ultimul deceniu. Unii îi spun Pompierul, pentru că – susțin ei – salvează echipe, alții îl consideră un gropar. Un singur team condus de el mai supraviețuiește: Force India.
În iunie, Forza Rossa a anunțat că echipa va fi condusă de Colin Kolles, însă ulterior a negat angajarea acestuia. Tatăl lui Kolles, Remulus, susține că fiul său „nu va lucra pentru Forza Rossa, categoric”, deși tot el a recunoscut implicarea acestuia în aplicația făcută de echipa lui Bazac, sprijinită din umbră de Ponta.
Sursa ProSport explică: „Forza Rossa va avea sediul tehnic la Greding, un orășel situat între Munchen și Nurnberg, acolo unde familia Kolles are facilitățile pe care le folosește pentru echipa lor din Campionatul Mondial de anduranță. Cel mai probabil, Colin a obținut licența de la federația germană”.
Ioan Olaru, directorul ACR: „Dacă ia Kolles licența în Germania, nu mai poți să zici că Forza Rossa e românească în niciun fel. Depinde de ei cât sunt de patrioți”.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER