Emanuel Gyenes (26 de ani) este cel mai bun produs al motorsportului românesc. Câștigătorul Dakar-ului la clasa Maraton (concurenții nu au voie să schimbe motorul de-a lungul celor 9.500 km) și ocupant al locului 18 la general, Mani este un tip obișnuit și extrem de modest.
Vorbește zâmbind despre cum a „strunit” motorul de 200 kg în dunele din Atacama, despre cât de repede poate remedia o defecțiune la motor, dar și despre cum l-a „călit” viața de șofer în România. Pilotul Vectra Racing a fost ieri oaspete în redacția ProSport. Sătmăreanul a venit cu cele două trofee cucerite la Dakar, cu o mulțime de întâmplări și povești, punctând și câteva amănunte inedite.
∞MOTOARE: „Am unul de enduro, KTM 300, și unul de trial, GAS Gas. Am avut un Touring, dar l-am dat”.
∞CU MOTORUL PRIN ORAȘ: „Nu am simțit nevoia să mă dau pe străzi. Nu mi se pare ciudat faptul că, dacă merg cu motorul în competiții, nu mă dau și pe stradă. Pur și simplu nu sunt fan al mersului cu motorul prin oraș”.
∞MOTOCICLIȘTII TERIBILIȘTI: „Nu pot să zic cu siguranță că nu aș merge cu viteză sau pe o roată ori să fac «ghidușii», dar în cursele de enduro pe care le fac îmi satisfac astfel toată dorința de andrenalină. Făcând asta acolo, nu mai simt nevoia să arăt ce știu sau cât de tare sunt”. ∞HAYABUSA (n.r. motor de viteză mare, care poate atinge peste 300 km/h): „Dacă aș avea ocazia, m-aș da o tură cu ea ca să văd cum e. Nu mi-aș cumpăra un motor de viteză, dacă ar fi să îmi iau ceva, ar fi de teren, dar nu știu, nu m-am gândit la marcă”.
∞PERMISUL DE CONDUCERE: „Am A-ul pentru motoare și B-ul pentru mașini. Am permis de opt ani, niciodată nu l-am avut suspendat”.
∞AMENZI: „Câteva (râde). Multe pentru centură, viteză și staționare interzisă”.
∞POLIȚIȘTI: „Nu prea am treabă cu ei. Acum, când am revenit de la Dakar, în drum spre casă m-a oprit o patrulă. Mi-a luat buletinul și talonul, apoi s-au întors și m-au întrebat cum a fost în Dakar. Apoi am discutat numai despre competiție, fără să mai zică de ce m-au oprit”. ∞SIGURANȚĂ‚: „Cred că e mai periculos să te dai pe stradă în România decât în Dakar. În Dakar cam știi la ce să te aștepți din partea celorlalți, aici, însă, e un pic mai greu”. ∞PANĂ‚ DE BENZINĂ‚: „În urmă cu doi ani, mergeam cu mașina la un concurs la Brașov și cu 15 kilometri înainte de a intra în oraș am făcut pană. Am avut noroc că aveam în remorcă motorul și am tras benzină din rezervorul lui. Cu motorul sunt frecvente penele, că te rătăcești sau sunt noroaie și consumi mai mult”.
∞EXAMEN MOTO: „Când am dat pentru permis la Satu Mare, aveam un KTM 125 și l-am întrebat pe instructor dacă pot da examen pe motocicleta mea. Am adus-o la poligon, am început să fac opturi, ce trebuia să fac, și m-am trezit că la sfârșit m-au aplaudat toți. Apoi, în oraș, traseul a fost ok, am luat fără probleme”.
∞CARNET PENTRU MOTO: „Eu sunt pentru ideea de a da și sală, și poligon, și traseu, pentru că acolo pot interveni foarte multe lucruri, obstacole, poți observa reacțiile sub presiune”.
∞PUNCT NEGATIV: „Mă disperă statul la semafoare, mai ales în București. În Satu Mare avem 10 semafoare”.
∞NERVI ÎN TRAFIC: „Nu mă enervez. Niciodată! (râde). Nu înjur, nu dau claxoane, nu deschid geamul să mă cert, câteodată mai lovesc volanul, dar atât. Sunt destul de relaxat și de calm”.
∞MOTOCICLIST ÎN TRAFIC: „Am mers de câteva ori cu motorul chiar și prin București. E destul de greu, conducătorii auto îți iau fața, dar dacă ești atent și mergi pe ideea că poate celălalt nu te vede și încerci să ferești tu cât mai mult, te descurci. Orcium, nu simți prea mare siguranță ca motociclist”.
∞COMPORTAMENT ÎN TRAFIC: „De la 1 la 10, mi-aș da nota 9. Nu-mi dau 10, că îmi mai place viteza, și dacă limita e de 90 km/h, mai ajung la 130‑140km/h”.
Dakar-ul din 2007, mai frumos Chiar dacă la Dakar-ul din acest an a obținut cea mai bună performanță românească, locul 18 la general, Mani Gyenes consideră că ediția din 2007, desfășurată în Africa, a fost cea mai frumoasă. „Când am ajuns atunci pe malul Lacului Roz în Senegal, a fost incredibil. M-am bucurat și acum, în Argentina, dar parcă nu a fost așa. În 2007 era prima mea participare, nu aveam experiență și de aceea cred că și bucuria a fost imensă„, explică el. Top 10, obiectiv pentru 2012 Gyenes ridică ștacheta. La prima participare la Dakar, în 2007, a obținut locul 46 la general și 9 la debutanți, iar la ediția din acest an a terminat în TOP 20. Pentru următoarele ediții ale celui mai dificil rally-raid din lume, Mani își propune un salt în prima parte a ierarhiei. „Mi-aș dori să câștig Dakar-ul, este normal, dar știu ce pot și ce nu, de aceea sper ca în doi-trei ani să vin în primii 10 la general”, a declarat sătmăreanul.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER