Marc Marquez, liderul clasamentului la MotoGP și cel mai în vogă motociclist al momentului din lume, a explicat în exclusivitate pentru ProSport cheia ascensiunii rapide: „am încercat să pilotez normal, dar nu-mi iese!”
Marquez este la sezonul de debut în MotoGP și a fost luat imediat sub aripă de către Valentino Rossi, multiplul campion mondial.
Spaniolul de 20 de ani a fost protagonistul unui moment înfiorător în acest sezon: a căzut de pe motocicletă la 290 km/h.
Un interviu cu unul dintre starurile MotoGP, așa cum este Marc Marquez, este aproape imposibil de realizat pentru majoritatea publicațiilor din România. Honda cere garanții legate de spațiul acordat interviului, iar Dorna (compania care deține drepturile comerciale ale MotoGP-ului) face verificări legate de conținut, de acoperirea din trecut pe domeniul MotoGP și nu în ultimul rând de datele de audiență ale publicațiilor doritoare. ProSport a trecut aceste teste și a ajuns la bwin Grand Prix de la Brno față în față cu liderul Campionatului Mondial.
Vineri, după primele antrenamente, ne-am întâlnit cu Marc în centrul de ospitalitate Repsol Honda. A venit pe un scuter, a petrecut câteva minute oferind autografe zecilor de fani cantonați în fața intrării, apoi ne-a invitat la discuție. Surprinzător de matur în comportament pentru doar 20 de ani, Marc poartă pe corp semnele-tribut pentru performanța pe care a atins-o de când a ajuns, promovat de RedBull, în MotoGP: o operație de 10 centimetri de-a lungul brațului drept, ambii genunchi cu urme de lovituri și tăieturi, iar sub barbă o altă tăietură cicatrizată în urma accidentului de la Mugello, episod pe care avea să-l povestească în interviu.
Marc, ești pe deplin conștient de ceea ce se petrece acum? Ești lider în MotoGP și ai șanse tot mai mari să câștigi titlul mondial chiar la debut. Da, da, da. Știi… Nu mă așteptam la asta, cel puțin nu așa de devreme în sezon. Targetul meu era să învăț, să îmbunătățesc motocicleta, iar abia în a doua parte a sezonului urma să mă lupt pentru niște podiumuri și, cu puțin noroc, să obțin o victorie. Ei bine, mi-am depășit obiectivul, sunt peste ceea ce credeam că voi fi, ideea e ca de acum încolo să nu o las moale și să rămân concentrat. Asta este, în fapt, marea provocare pentru mine.
Mi-ai anticipat oarecum și următoarea întrebare. Ți-ai închipuit la începutul sezonului că înainte de cursa de la Brno vei avea patru victorii deja, dintre care trei consecutive? Nuuu, nu mi-am imaginat că pot face asta. (trage cu ochiul la ofițerul de presă de la Repsol și zâmbește) Bine, hai să recunosc că m-am gândit, dar așa, pentru mine. Nu am discutat despre un astfel de obiectiv cu nimeni din echipă.
„Acum șase ani îl vedeam pe Rossi doar la TV”
Ai venit la MotoGP, ai concurat și ai învins piloți precum Rossi, Pedrosa sau Lorenzo. Nu e intimidant să pilotezi alături de ei? Nu cred. Sigur, când ești pe pistă pentru prima dată alături de ei te simți un pic ciudat. Gândește-te că acum șase ani eram acasă și mă uitam din fața televizorului la Valentino, la Dani, la Jorge cum câștigă curse. A trecut totul repede, trei ani la 125 cmc, apoi Moto2, și acum pot să mă lupt cu ei pentru victorii, pentru podiumuri. Ă‚sta e un vis devenit realitate!
Rossi pare să aibă o slăbiciune pentru tine. Cum s-a dezvoltat prietenia voastră? Valentino era eroul meu (din nou o privire către ofițerul de presă, își aduce aminte că trebuie și puțină diplomație în cadrul echipei) Sigur, Dani (n.r. – Pedrosa, colegul său de la Repsol Honda) era un model, însă Valentino m-a primit foarte bine încă de când am venit, în 2008. Atunci am făcut o poză cu el, era prietenos cu mine. E campion mondial de nouă ori, însă dacă trece pe lângă tine prin paddock nu există ocazie să nu te salute. Și pentru un pilot tânăr e incredibil să primească un „bună ziua” sau un „baftă” de la o personalitate precum e Valentino.
El a ajuns atât de mare și pentru că are grijă de imaginea lui, e poate cel mai carismatic pilot din MotoGP. Ai de când să îi împrumuți din comportament? Știi cum e? Nu cred că e OK să copiez un alt pilot. Vale e inimitabil, el a adus lume la circuit, lume care nu avea legătură cu motociclismul. Voi încerca să mă fac plăcut atât pe pistă, cât și în afara ei. Cheia este să rămâi natural, să ai grijă de relația cu fanii și cu jurnaliștii.
Performanțele tale de până acum sunt obținute mai mult din talent sau mai mult din muncă? E o combinație. Spun asta pentru că degeaba ai talent dacă nu muncești, nu ai cum sa ajungi campion mondial. Sunt atâtea exemple de piloți cu mai puțin talent, dar care au muncit enorm și au ajuns sus. Trebuie găsit un echilibru.
„Am căzut de la 290 km/h, dar sunt întreg!”
Mulți alți piloți îți admiră stilul de pilotaj. S-a spus că este spectaculos, însă unii l-au caracterizat drept periculos. Putem să-i spunem deja „stilul de pilotaj Marquez” sau încă lucrezi la el? (râde) Nici nu știu, sincer să fiu. E drept că e un stil diferit față de cel al celorlalți piloți. Să-ți zic ceva ce o să te surprindă. Înainte de startul sezonului, în teste, am încercat să-l schimb, să trec la stilul normal de pilotaj. (pune ghilimele din degete când rostește cuvântul „normal”) Dar nu mi-a ieșit, ăsta sunt eu, mă mișc încontinuu (descrierea stilului de pilotaj îl face să gesticuleze ca și cum s-ar afla pe motocicletă. „Trage” de accelerație și se „apleacă” pe viraj în timp ce vorbește), scot corpul mult în afara motocicletei în viraje și cred că așa voi rămâne mereu.
Nicky (n.r. – Hayden) mi-a spus să îl întreb, așa că o să te întreb și pe tine. Ai idee care este viteza de top pe care ai prins-o pe motocicletă? Hmmm. Cred că 338-340 km/h, nu mai știu exact.
Dar cea mai mare viteză de la care ai căzut? (ofițerul de presă râde, Marc începe și el să râdă zgomotos) La Mugello am căzut cam de la 290 km/h, dar sunt întreg. (uimitor, însă accidentul nu l-a scos din circuit pe Marc. Ba mai mult, a plecat pe picioare după căzătură!).
„Nu pot merge cu motocicleta pe stradă. Nu am permis!”
Am observat că ești activ în social media și că le răspunzi fanilor și pe facebook, dar și pe twitter. Lucrezi intens la imaginea ta. Nu le răspund tuturor, din păcate, mi-ar fi imposibil, pentru că sunt atât de mulți. Să știi că e un sentiment minunat când primești mesaje de încurajare după o cursă mai slabă.
Ai permis de motocicletă pentru drumuri publice? Sunt curios dacă simți nevoia să mai mergi pe stradă după atâtea zile de circuit. (râde un pic rușinat) Nu, nu am voie să merg pe stradă, nu am permis încă. Dar nu simt nevoia să mă plimb cu motocicleta pe străzi, adrenalina mi-o asigură circuitul. În rest, dacă vreau să mă plimb, mă urc la volan și merg cu mașina. Sigur, poate peste câțiva ani îmi voi lua permisul și pentru motocicletă, în special pentru drumuri lungi, pentru excursii.
4 milioane de euro reprezintă estimarea privind salariul lui Marc Marquez la Repsol Honda în acest sezon
142.030 de spectatori au asistat la cursa de duminică, totalul asistenței pe weekend fiind de 222.710 spectatori
Nicky Hayden ne-a acordat și el un interviu în exclusivitate, pe care îl veți putea citi zilele următoare în paginile ProSport.
„Marc e noua senzație, e pilotul pe care oricine ar vrea să îl aibă la echipă. Are talent, dar a venit și cu un entuziasm care multora de la MotoGP le lipsește”, Nicky Hayden, pilot Ducati.
„Marquez e viitorul motociÂclismului, are un stil foarte spectaÂculos, iar asta îl ajută să atragă și fani. Mă bucur că suntem prieteni”, Valentino Rossi, pilot Yamaha.
PROMISIUNE | „Pozez special pentru ProSport dacă iau titlul!”
Înainte de deplasarea la Brno, i-am pregătit lui Marquez o primă pagină a ziarului ProSport imaginată pentru momentul de după ultima cursă a sezonului, la Valencia. „#93 – noul campion mondial” este titlul principal al primei pagini, fapt care l-a distrat pe tânărul spaniol. „Mi-aș face acum poză cu ea, dar italienii sunt foarte superstițioși și nu le va conveni”. Șeful echipei Repsol Honda este italianul Livio Suppo, iar mecanicul-șef al lui Marquez este un alt italian, Bruno Leoni. Totuși, pilotul a făcut o promisiune, lucru aprobat și de către ofițerul de presă Rhys Edwards: „Dacă iau titlul mondial, vă promit că îmi fac o poză specială cu pagina ProSport și o trimit în România”.
Spaniolul de la Repsol Honda a concurat la Mugello cu o contuzie puternică la bărbie, urmare a căzăturii de la 290 km/hFoto: RedBull GEPA
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER