A scăpat de ce îl sâcâia cel mai mult. Sau ar trebui să scape. Ar fi bine să nu-i spui „baby Schumi” lui Sebastian Vettel după ce a spart toate recordurile, devenind cel mai tânăr campion mondial din istoria Formulei 1. Ascensiunea lui Vettel nu este deloc întâmplătoare, ci rodul unei adevărate tehnici de fabricare a unui campion. Vettel e exponentul ei, așa cum a fost Hamilton la debutul la McLaren. Un campion nu se naște peste noapte, nu în ziua de azi. Vettel este produsul laboratorului de piloți Red Bull. Și e de înțeles de ce e favoritul întregii echipe. Favoritul sentimental pentru că – asta e încă o victorie a echipei austriece, dar și a sportului în general – pe circuit n-a fost vorba de favoruri. Și tocmai absența lor, lipsa unei strategii care încălca fair-play-ul, a pus în pericol munca de ani de zile. Webber fusese cooptat de Red Bull de doar trei ani, în timp ce Vettel ajungea la Red Bull la 12 ani și devenea campion mondial 11 ani mai târziu… Asta după ce primise primul minikart la 3 ani, la 5 era deja pe circuit, iar la 8 ani i se permitea să participe la curse!
„Ne explica de ce nu e de ajuns să câștigi”
La școala Red Bull a intrat sub aripa celui din spatele ascensiunii Red Bull, Helmut Marko, un fost pilot cu o carieră întreruptă de un accident în care și-a pierdut vederea la ochiul stâng. Prin mâna lui au trecut din 2005 peste 130 de piloți, dar au ajuns în F1 doar Buemi, Alguersuari și Vettel. A intrat mai întâi în F3. „Era incredibil – un băiat de 15 ani explica unei echipe serioase că nu e de ajuns să câștigi fiecare cursă, pentru că mașina poate mai mult! Toată lumea se întreba: «Ce vrea puștiul ăsta?» De la vârsta aceea țintea deja maximul, în orice condiții”, povestește Marko. A urmat un fantastic loc 8 la prima cursă, la doar 19 ani în F1. Restul e istorie: mai întâi Toro Rosso și prima victorie în 2008, apoi primul succes pentru Red Bull în 2009 și titlul mondial în 2010.
„Capul nu e suport pentru cască”
Dar pasiunea pentru viteză nu e totul. „A terminat și liceul, ceea ce face parte din programul nostru. Nu poți să știi ce se întâmplă în cariera de pilot, și e bine să-ți poți folosi capul și pentru altceva decât să pui casca pe el. La cât de complex e sportul astăzi, te ajută să suporți presiunea, să înțelegi probleme tehnice, să faci față opiniei publice”, e lecția poate cea mai importantă predată de Marko. Vettel a dovedit că nu mai e răsfățatul de odinioară la dezastrul din Coreea de Sud, când i-a explodat motorul. A ieșit din monopost și a spus: „Se mai întâmplă, hai să ne concentrăm în ultimele două curse!”. A ocupat primul loc doar după ultima cursă
Concentrarea a adus titlul mondial, dar cu toată fabricarea pilotului Vettel, emoția de la finalul ultimei curse, când n-a putut scoate un cuvânt, apoi a izbucnit în lacrimi, a arătat că nu e vorba despre un robot. De altfel, Vettel a ocupat primul loc în clasamentul general doar după ultima cursă! Sincronizare perfectă.
23 de ani patru luni și 11 zile avea Vettel în ziua în care a obținut titlul mondial
6 ani au trecut de când Red Bull s-a implicat în F1, cumpărând cu 100 de milioane de euro echipa Ford
400 milioane de euro este salariul anual de bază al lui Vettel la Red Bull, al 12-lea din F1, la care se adaugă bonusuri mari. Contractul expiră în 2012
2 de milioane de euro este bugetul anual al Red Bull pentru Formula 1
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER