În prima parte a acestui articol, am vorbit despre cum a încercat și a reușit FRH să implice în handbal studenții, părinții, profesorii de sport și oamenii de afaceri. Azi vă prezentăm câteva superidei care au atras publicul la meciurile naționalelor, idei expuse de Lorand Balint, director de marketing la Federația Română de Handbal în ultimii ani, la Sports Business Academy.
Tricouri cu barbă de dac!
FRH și-a pus problema comunicării cu publicul care vine la succes, iar acestui public trebuie să îi dai ceva pentru care să simtă o afinitate. Pornind de la lozincile „Este un dac în fiecare dintre noi”, „Handbalul scoate dacul din tine”, Federația a lansat o invitație fanilor, ca fiecare dintre ei să poarte căciulă de dac, așa cum suedezii poartă coarne de viking. De asemenea, au avut ideea lupului dacic, în culorile roșu, galben și albastru, care sperie portarii.
În 2014, nu exista nici echipament decent pentru sportivi, iar în 2015 s-a cumpărat autocar pentru echipa națională, ornat cu lupul dacic.
Au fost confecționate măști de dac, căciuli de dac, tricou cu față dublă, pe una scria „Sunt dac” și când dădeam gol venea fața galbenă, cu Decebal și mantie de dac, fulare, steaguri, etc.
FRH a recreat atmosfera dacică la o fermă de lângă Cluj, cu costume, arme, unelte, și a creat o competiție între Mica Brădeanu cu mingea de handbal și Mugur Pop cu arcul, îmbrăcați în port dacic. Au fost și alte lupte ale dacilor, recreate cu mult talent.
Mascota e un dac, care se joacă cu copiii, distrează publicul, iar imnul e melodia veche „Cu căciulile pe frunte, stăm de veacuri ca un munte…”, interpretată de Adi Despot și Virgil Ianțu. Acest imn se cântă exclusiv la meciurile naționalei.
Cum s-a făcut echipamentul
Pentru noul echipament, oficialii FRH a intrat în contact cu diferiți designeri renumiți, dar nu prea a ieșit ce își doreau. „Am citit despre o tânără din Barcelona, care a făcut un proiect de echipamente de sport pentru Casele din Game of Trones, în ideea dacă acestea ar fi avut echipe de fotbal, cum ar arăta. Președintele Federației, Alexandru Dedu, cunoscând Barcelona foarte bine, a găsit-o pe fată, am vorbit cu ea, a vrut o sumă modică pentru proiect, vreo 900 de euro, și ne-a făcut design-ul de echipament. Noile echipamente, folosite la CE, păstrează lupul dacic, dar aduc tricolorul mai puternic. Pentru prima dată, am avut și pentru portari echipament”, a povestit Lorand Balint la cursurile SBA.
Există, de asemenea, o animație 3D, cu mingea de handbal care se transformă în lupul dacic care zboară peste harta României, în sala de sport de la Cluj și apoi se așează cuminte pe echipamentul de joc.
A fost și campania „16 pui de dac România mândră fac”, cu defilare cu mascota în Turda, la meciurile cu Turcia și Finlanda, și asistența a fost foarte mare.
„Handbalul Sport Național” a fost lansat când am luat medalia de bronz la Mondiale, în 2015, cu afișe mari pe șosele.
Implicarea legendelor handbalului
FRH a început să construiască, prin imagini și alte acțiuni, o asociere între legendele handbalului și imaginea lor.
România a avut succes la masculin în anii 1970-1980. Astfel, va fi o campanie „Vino cu părinții tăi la handbal”, pentru oamenii care au prins acele succese.
Handbalul se vede la trei televiziuni!
Una din marile realizări ale Federației este că handbalul se vede acum pe 3 televiziuni.
FRH a făcut și grafica la transmisiile live de la Digi, Dolce și TVR, pentru ca spectatorii să vadă același lucru la tv, indiferent de post.
Mini-handbalul e desenat ca un pui de ciobănesc mioritic. „La noi, copiii încep de la 8 ani să joace handbal, dar danezii încep de la 3 ani, pentru dexteritate și acomodare cu jocul”, dezvăluie Balint.
Visul FRH este ca fiecare român să fie mândru de handbalul românesc și „să ajungem să fim cunoscuți la fel ca Delta Dunării, ca mânăstirile românești”.
Grijă de persoanele cu dizabilități – tricouri cu limbaj Braille!
Lorand Balint a vorbit la Sports Business Academy și despre cum au implicat și persoanele cu dizabilități la meciurile de handbal: „În 2015, am avut la Trofeul Carpați 20 de persoane cu dizabilități la primul meci, la al doilea – 30. La jocul cu Serbia, au fost 21 de nevăzători, iar cu Norvegia – 85 de persoane cu dizabilități, din care peste 20 de nevăzători! Am făcut pentru aceștia din urmă tricouri cu limbaj Braille pe ele și primul poster 3D din lume cu o sportivă, scanând chipul Cristinei Neagu, pentru ca acești fani să îl vadă așa cum văd ei lucrurile. La fel autograful, e dat cu carioca, în 3 minute se întărește, este în relief și se poate pipăi. Este uimitor câte poți face pentru acești oameni speciali, și de multe ori cu un efort minim”.
Poster cu aur din medalia campioanelor mondiale!
Ideile curg cu nemiluita la FRH. În 2014, fetele de 18 ani au spulberat Germania în finală și acest fapt poate fi folosit ca exemplu pentru tinerii care practică handbalul. S-au făcut postere cu aceste campioane mondiale, încercându-se ceva special. A fost pilită jumătate din medalia de aur a lui Alexandru Dedu, președintele Federației, s-a obținut o pilitură care a fost amestecată în tipografie cu vopseaua și a fost scoasă o ediție limitată de poster cu aur din aurul campioanelor. Sunt acum înrămate, la loc de onoare, în țară, în săli, în vestiare, la primării.
Reușitele FRH din ultimii ani se datorează echipei conduse de Lorand Balint, din care mai fac parte Viorel Smoilă, Art Director, Alina Buciu și Ioana Murjui, Sports Net Management, TIBI&POCS, Răzvan Pricop și Victor Stroe.
Bugetul FRH a crescut de la 1,8 milioane euro la 3 milioane în doi ani și va ajunge la 3,5 milioane
Știați că avem o pagină de Facebook dedicată handbalului?
.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER