Găzduirea finalei Europa League, care va avea loc pe Național Arena (9 mai), cel mai important eveniment anunțat în acest an, va aduce peste 30 de milioane de euro în conturile hotelurilor, barurilor, restaurantelor, agențiilor de turism, muzeelor și taximetriștilor din București, potrivit calculelor ZF, ce iau în considerare 30.000 de străini, ce vor cheltui în medie 1.000 de euro pe servicii.
Reprezentanții jucătorilor din turism subliniază că numărul străinilor care vor ajunge la meci în București depinde foarte mult de echipele care se vor califica și de notorietatea lor la nivel european.
Mircea Sandu declara că se așteaptă să vină între 20.000 și 40.000 de străini la București cu ocazia meciului. Toate cele 20.000 de bilete destinate românilor pentru finala Europa League din 9 mai au fost vândute, potrivit Federației Române de Fotbal.
București, pe harta evenimentelor internaționale
„Această competiție sportivă va pune orașul București pe harta Europei. Fotbalul este cel mai popular sport și deci va atrage foarte mulți turiști. Găzduirea acestui eveniment aduce imagine și expunere Capitalei și va lansa România pe piața de evenimente internaționale. Vorbim de o rampă de lansare, care va trebui susținută și după acest eveniment”, spune Lucian Marinescu, consultant în turism în cadrul companiei Trend Hospitality. El precizează că este foarte important ce echipă va ajunge în finală, de acest aspect depinde numărul de străini pe care îi va atrage Bucureștiul. Lucian Marinescu apreciază că dat fiind că oferta de locuri de cazare este limitată, iar cererea va fi probabil mai mare cu siguranță că hotelierii au luat în calcul acest raport și vor crește tarifele.
Capacitatea de cazare în hoteluri a Bucureștiului este de 10.500 de locuri, din care 2.000 de camere sunt clasificate la cinci stele, circa 4.500 la patru stele, aproape 2.700 la trei stele iar restul la două și o stea.
Au explodat prețurile la cazare
Adrian Adam, directorul de vânzări al complexului hotelier de cinci stele Radisson Blu de pe Calea Victoriei, susține că finala Europa League este un eveniment foarte important și deja au fost rezervate toate camerele. „În acea perioadă hotelul va funcționa la capacitate maximă”, a spus el. Adrian Adam a precizat că tarifele au urmat raportul cerere/ofertă și deci au fost mai mari decât în alte perioadă. Pe 2 aprilie site-ul de rezervări internaționale booking.com mai punea la dispoziție doar două camere libere la Radisson Blu. Prețul pentru camera dublă standard era de 1.600 de lei (367 de euro), pentru cea dublă business este 1.868 de lei (428 de euro), iar pentru un apartament junior de 2.110 lei (483 de euro). De obicei, prețul la acest hotel se ridică la 150-180 de euro noapte pe cameră, potrivit booking.com. Tariful diferă în funcție de data rezervării, perioada aleasă pentru cazare și bineînțeles de cerere.
„Avem deja contracte semnate pentru acestă perioadă, însă respectăm confidențialitatea lor și nu putem dezvălui prea multe detalii despre acestea”, a spus Adrian Adam.
De când este deschis Radisson Blu Hotel din București, evenimentul cu cel mai mare număr de vizitatori a fost Festivalul Enescu, care a adus în București multe orchestre și artiști internaționali pe parcursul a trei săptămâni, apreciază el.
„Beneficiul de imagine al destinației București este imens prin desfășurarea acestui eveniment”, a precizat Adrian Adam. La hotelul de trei stele Bliss din apropierea Stadionului Național cele 25 de camere au fost rezervate cu două luni în urmă. „Inițial și-au făcut rezervări mulți englezi, însă după meciul prin care Manchester a ratat calificarea aceștia și-au anulat rezervările. Camerele s-au închiriat cu 45-50 de euro”, spune recepționistul.
Centrul vechi, punct de atracție
Dragoș Mihail Petrescu, proprietarul City Grill, susține că îl bucură acest eveniment și orice alt eveniment care aduce turiști în București. „Toată zona turistică a Bucureștiului va avea un surplus de clienți cu ocazia acestui meci. Mă aștept ca vânzările să crească cu 20%-25% față de o zi normală în perioada 8-10 mai”, spune Petrescu.
El se așteaptă ca în cele cinci restaurante pe care le are în Centrul Vechi să intre 1.000 de clienți în plus față de o zi normală, când sunt circa 5.000-6.000 de persoane. Un client lasă în medie 10-15 euro într-un restaurant al lui Petrescu din Centrul Vechi. Omul de afaceri va merge la meciul din 9 mai pe baza unei invitații pe care a primit-o, potrivit lui.
Centrul istoric al Capitalei, delimitat de străzi precum Lipscani, strada Franceză, Smârdan sau Șelari, este singura zonă din Capitală în care în ultimii doi ani s-au deschis peste 100 de baruri, restaurante, cafenele sau pub-uri pe străzile pietonale, ce generează afaceri anuale de peste 150 miloane euro.
Cătălin Mahu, directorul general al lanțului La Mama, susține că până acum la meciurile importante s-a simțit punctual o creștere a vânzărilor, cu 20%-30% pe restaurant la încasările dintr-o zi. „Chiar dacă vor veni 20.000 de turiști cred că efectul pe care îl vor avea asupra încasărilor va fi ca o adiere. Cât reprezintă acești turiști din populația Bucureștiului? Pentru noi mai bine ar fi să avem 2 zile în plus cu soare”, spune el.
Berarii: „Păcat că nu vin englezii”
Oprea Bebi, administratorul barului Bordello din Centrul Vechi, spune că se așteaptă la încasări cu cel puțin 50% mai mari din vânzarea de bere cu ocazia meciului și că probabil acestea ar fi fost mai mari cu 100% dacă s-ar fi calificat Manchester și ar fi venit suporteri englezi. „Când au venit cei de la Glasgow Rangers în București am vândut toată berea pe care o avem către 200 de scoțieni. Depinde foarte mult care este obiceiul de consum de băutură al turiștilor”, spune el. În medie la un meci de fotbal la Bordello se vând circa 3-4 beri de persoană.
Dacă la acest meci fiecare suporter va consuma cel puțin două beri, atunci se vot vinde cel puțin 110.000 de beri, dat fiind cei 55.000 de suporteri care și-au luat bilete pentru finala din 9 mai.
11.000 de taximetriști
Cristian Lăzărescu, vicepreședinte al Asociației Transportatorilor în Regim de Taxi și Închiriere, care reprezintă 1.500 de companii și persoane fizice ce se ocupă de transportul cu taxiul, spune că pentru taximetriști acest meci care va aduce turiști și, deci, potențiali clienți va reprezenta un al doilea Revelion. „De Revelion încasările se triplează față de o zi obișnuită când un taxi, cu tarif de 1,39 lei pe km, câștigă 170-200 de lei”, spune Lăzărescu. În București-Ilfov sunt 11.000 de taximetriști.
Reprezentantul asociației precizează că dacă ar fi mai multe evenimente care să atragă turiști în București și veniturile taximetriștilor ar fi mai mari. „Acesta este un eveniment izolat. Va fi un surplus de cerere și bineînțeles că vor fi și taximetriști oportuniști care vor încerca să profite de client, deși nu ne dorim acest lucru”, spune el.
Pachete chiar și de 600 de euro
Gheorghe Fodoreanu, proprietarul agenției de turism Visit România, spune că a pregătit pachete pentru străini de la 200-300 de euro până la 600 de euro pentru o noapte la un hotel de cinci stele, transfer de la aeroport la hotel și invers, dar și turul orașului. „Acest eveniment va aduce foarte mulți bani Bucureștiului dacă se vor califica două echipe cu mare impact european. Orice investiție într-un stadion, patinoare sau sală mare de sport nu face decât să creeze infrastructură de evenimente și să atragă turiști”, spune Fodoreanu. El așteaptă încasări suplimentare datorită acestui meci. La meciul României cu Franța din septembrie agenția a vândut 500 de pachete pentru delegația din Franța.
200 de milioane de euro s-au investit în Național Arena, stadion cu o capacitate de 55.000 de locuri
La concertul susținut de Madonna la București în 2009, care a atras 60.000 de oameni în Parcul Izvor, încasările din bere și suc s-au ridicat la 100.000 de euro
Abia aștept ziua finalei. Sunt sigur că voi avea comenzi foarte multe. Și banii vor fi pe măsură Marian, taximetrist care activează în zona Național Arena
Suporterii englezi au avut rezervate o mulțime de camere în București, dar au anulat comenzile după ce Manchester United a fost eliminată din Europa League
Sporting Lisabona, una dintre cele patru semifinaliste, are peste 100.000 de membri cotizanți, așa-numiții socios, număr atins în 2009
Dintre cele trei formații spaniole din semifinale, cea mai iubită este Atletico Madrid, însă cei mai fanatici suporteri sunt cei de la Bilbao
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER