UPDATE Situația s-a repetat miercuri seara, când Bayern – Fiorentina a reușit un rating de doar 3,5 punct pe publicul comerical (urban, 18-49 ani)
„Bă, ești nebun, azi începe Liga Campionilor? Am și uitat!”. Replica e reală, aparține unor oameni care urmăresc regulat fotbal și, cel mai important, este reprezentativă pentru audiența actuală a Champions League în România. Liga Campionilor este un produs de top. Global este devansat ca audiență doar de Jocurile Olimpice și Campionate Mondiale și Europene de fotbal. Finala Barcelona – Manchester United din 2009 a avut, conform Reuters, o medie de 109 milioane de telespectatori. A depășit Super Bowl din fotbalul american cu trei milioane, iar la audiența totală diferența a fost mai mare: 206 milioane față de 162.
Contextul global s-a regăsit la noi până în 2008-2009. Meciuri de calibru ca Arsenal – AC Milan, Manchester – Chelsea sau Barcelona – Manchester au făcut din Pro TV lider de piață pe publicul comercial (urban, 18-49 de ani). Ratinguri între 8,4 și 13,2, cote de piață între 24,1 și 35,5%! Sezonul actual e diferit. Un supermeci, ca Milan – Manchester 2-3, a stabilit marți seara pe TVR un minimum istoric de audiență!
A scăzut mai mult de jumătate! Meciuri similare – fără români, optimi de finală – s-au comportat la distanță de doi ani diferit. Arsenal – Milan 0-0 în 20 februarie 2008 a avut rating 8,4. Milan – Manchester 2-3 din 16 februarie 2010 a făcut mai puțin de jumătate, 3,2!
„Diferența o face marketingul” De ce nu s-au mutat toți oamenii de pe Pro TV pe TVR odată cu drepturile? „Sunt două tipuri de consumatori. Microbiștii se uită indiferent de post, caută meciurile pe toate canalele. Cei ocazionali știau că Liga e pe Pro TV; n-au găsit acolo, n-au mai căutat”, explică analistul media Petrișor Obae. Cum se atrage acest public? „Diferența este făcută de marketingul Pro TV, care e cât se poate de agresiv, în sensul eficient al cuvântului. Când Pro TV avea Liga, totul se centra pe meciul de fotbal, ceea ce dădea forță programului”, spune Obae.
70 de procente a pierdut din audiență Formula 1. În 2001 pe Pro TV avea o medie de 4,3 și 22,1% cotă de piață. În 2009, pe TVR, a ajuns la 1,4
Și echipele românești au scăzut în audiență pe TVR. CFR n-a avut rating sub 11,6 pe PRO TV (minim cu AS Roma acasă), în timp ce Urziceniul n-a trecut peste 9,1 (maximul, cu Rangers acasă)
De ce a fost Milan – Manchester un supershow mediatic Cele două echipe au câștigat, împreună, de 10 ori Liga Campionilor ∞Pe „San Siro” a venit echipa care a jucat ultimele două ediții ale Ligii, câștigând-o pe penultima ∞S-au încasat 4 milioane de euro din vânzarea de bilete și de la abonați, iar pentru acest meci nu au mai existat bilete încă de la două săptămâni de la tragerea la sorți a optimilor ∞Salariile jucătorilor celor două echipe sunt printre cele mai mari din lume. La Milan, cel mai bine plătit e Ronaldinho (7,5 milioane de euro), iar la United, cel mai mult câștigă Rio Ferdinand (6,5 milioane de euro pe sezon)
Pierderi financiare colosaleTVR plătește în medie 500.000 de euro pentru un meci. De fapt, plătim noi toți. Marți, conform primelor estimări, nu a produs din publicitate mai mult de 30.000, rezultând astfel un minus de 470.000 de euro într-o zi! „Pierderea nu poate fi limitată. Renunțarea la drepturi nu e o soluție, sunt clauze stricte. Soluția trebuia văzută înainte de a lua drepturile, era clar de atunci că va pierde, mai ales la prețul oferit. Este și motivul pentru care Pro TV nu a plusat”, spune analistul media Petrișor Obae.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER