Nemulțumită de împărÂțirea milioanelor din drepturile TV, Steaua a pornit o cruciadă împotriva Ligii Profesioniste de Fotbal care poate părea întemeiată până la un punct, dar își pierde din valoare când este analizată concret. Televiziunile care cumpără drepturile sunt interesate în primul rând de Steaua, ca generatoare de audiențe mai mari. Culmea e însă că modelul folosit majoritar în competițiile europene, chiar ținând cont de audiențe, nu i-ar aduce neapărat mai mulți bani!
Niciun campionat din Europa nu îmaprte banii exclusiv pe baza audiențelor. Ce-i drept însă, în majoritatea țărilor, numele clubului și, astfel, popularitea și audiența lui au o pondere, dar nu majoritară. Cel mai folosit model de împărțire a banilor este 50-25-25. În Anglia, Franța și Germania se împart banii după acest model. Concret, 50% din bani se împart egal, 25% conform clasamentului, după aceeași grilă ca în Liga I, iar 25% după televizări – audiențe. La noi, banii merg 100% după clasament.
3,75 milioane cu sistemul actual
ProSport a simulat cele două variante, aplicându-le pe suma care se așteaptă a fi obținută la licitație, 120 de milioane de euro net, fără TVA. Scoțând de aici și procentul pentru LPF, de 6,5%, rămân de împărțit 37,7 milioane de euro. Conform actualei reguli de împărțire, campioana ar urma să ia 3,75 milioane de euro (fără TVA și cotă din procentul LPF), iar suma scade cu câte aproximativ 200.000 de euro cu fiecare loc, până la aproape 1,1 milioane pentru locul 14, iar nou-promovatele primesc 950.000 de euro.
Englezii nu transmit intern toate meciurile
Pe sistemul englez, jumătate din bani se împart egal. Adică aproximativ 19 milioane de euro la 18 cluburi, deci ceva mai mult de un milion pentru fiecare. Un sfert din total se împarte conform grilei clasamentului, sume între aproximativ 950.000 de euro și 250.000. A treia parte, tot un sfert, s-ar distribui conform audiențelor. Adică aproape 9,5 milioane de euro. Aici intervin primele probleme. Englezii nu împart banii propriu-zis după audiențe, ci după numărul de meciuri transmise în direct pe plan intern. E important de știut că Premier League nu se transmite integral pe plan intern, ci doar în străinătate! Din 10 meciuri, doar șase sunt televizate direct, cinci pe Sky, unul pe ESPN. Sezonul trecut, Manchester United a avut cele mai multe televizări în direct, 24, luând pentru ele peste 13 milioane de lire din așa-numitele „facility fees”. Suma e dublă față de echipele cel mai puțin transmise, dar și acestea au garantat măcar echivalentul a zece televizări! Deci și aici e o protecție pentru cluburile mici.
Manchester are 8% cotă din banii de audiență
Modelul nu se poate aplica perfect la noi, dar sunt câteva variante. Audiența ar spune că Steaua merită mai mult. Dar nu e 100% precisă, câtă vreme televiziunile au acoperiri diferite, cazul Antena 1 – GSP TV. Una e să fie transmis meciul pe Antena 1, alta pe DigiSport. Culmea e că Steaua are cele mai mari audiențe, deși a fost transmisă mai ales de Digi, care are acoperire mai mică. Dar cum reperul e diferit, e greu de făcut o grilă de împărțire a banilor. O altă variantă este calcularea după numărul de ocazii în care meciurile fiecărei echipe au fost alese ca prima opțiune, a doua ș.a.m.d.
Vom presupune că Steaua ia 10% din sumă, în condițiile în care Manchester United primește sub 8%! În aceste condiții, la calculul precedent se adaugă 950.000 de euro. Comparația cu sistemul actual arată că doar dacă termină de la locul șapte în jos Steaua ia mai mulți bani în noul sistem. Abia la 20% din sumă, noua împărțire devine rentabilă, dar și atunci doar dacă Steaua nu e campioană. Pentru locul 1, diferența ar fi mai mică de 150.000 de euro, 3,9 milioane față de 3,75. Probabil cheltuielile de judecată ar fi mai mari. De la locul 2 în jos, în acest context, sumele devin într-adevăr mai atractive, la locul al șaptelea avantajul fiind de un milion de euro, 3,5 milioane față de 2,5.
Rentabil pentru Steaua doar la 20% cotă din audiență
Este aproape imposibil însă ca vreodată să i se acorde 20% Stelei, în condițiile în care nicăieri în lume echipe mari nu au acest avantaj. Decizia îi aparține Adunării Generale și se va lua înaintea începerii campionatului viitor. Majoritatea este împotriva Stelei, iar gânduri de a lua bani după audiențe mai au și alte echipe, ca Dinamo sau Craiova.
În 2010, Steaua a fost transmisă de 7 ori pe Antena 1, dar cum ordinea opțiunilor a favorizat apoi Digi, Dinamo a prins de 11 ori Antena 1, Rapid de 10, CFR de 6, Poli de 5, iar Craiova de două ori
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER