Președintele formației din Gruia, Iuliu Mureșan, vorbește despre brandul CFR și planurile de viitor.
Judecând după evoluția clubului din ultimii ani, puteți afirma că la ora actuală CFR Cluj este un brand? Da. CFR Cluj este un adevărat brand. Din 2001 încoace noi am construit un brand în timp ce alții în București au distrus brand-uri. Echipele din București și-au pierdut mult din identitate. CFR Cluj a crescut foarte mult ca brand în ultimii șase ani, de când Paszkany Arpad a preluat clubul. Se vede asta în numărul de cupe câștigate, după notorietatea actuală a clubului dar mai ales după numărul de suporteri care vin în Gruia la fiecare meci. În acest campionat am avut cel mai mare număr de suporteri acasă iar asta ne bucură foarte mult. E normal ca suporterii să vină la stadion dacă le oferi fotbal și performanță.
Care a fost principala armă folosită de CFR Cluj în obținerea capitalului de imagine? Brand-ul în sport îl faci prin performanță. Este clar cea mai importantă armă de promovare. Lumea nu vine la stadion dacă echipa nu joacă și nu există performanță. Când echipa oferă fotbal de calitate, câștiga meciuri, ridică trofee la finalul campionatului, suporterii sunt atrași la stadion. Nu îți poți menține fanii doar cu iluzii. Noi am simțit asta pe propria piele. În 2008 când am câștigat campionatul ne-am atras foarte mulți fani, dar aceștia nu au mai venit în număr atât de mare la stadion anul trecut când din pacate am reușit să ne clasăm doar pe locul 4. Lucrurile s-au schimbat însă odată cu noul sezon când am reușit un nou event și vedeți, acum suntem lideri pe teren propriu. Ca să faci performanță însă trebuie și investiții. Înainte de 2001 nu existau condiții și bani pentru creearea unei echipe competitive, acum însă aceasta echipă există. Brand-ul il faci prin performanță, dar performanță fără bani nu prea poți să faci. Cât despre strategiile de marketing, PR sau Advertising implementate la CFR putem spune că au avut și ele efect, dar nici pe departe nu au adus CFR-ului același capital de imagine pe care l-a adus echipa prin performanță. Noi nu putem face ca Real Madrid, să semnam cu Mourinho și apoi să facem o avere din produse promoțioanle cu el. În România nu există încă o piață sau o cultură pentru așa ceva, brandingul sportiv e încă în fașă. Dacă am apela la campanii similiare cu cele făcute de Real, Manchester United sau Inter sigur ar fi un eșec total.
Este CFR Cluj un brand de suflet sau un brand comercial? CFR este un brand în creștere! Mai are nevoie de trofee și de participări în Europa ca să fie matur. Echipa urmează un curs natural pentru ca după rezultatele obținute în ultimii ani nu concepem să lăsăm ștacheta jos. În niciun caz CFR nu este un brand comercial, este unul de suflet. Noi nu am urmărit să câștigăm bani din fotbal nici notorietate persoanală. Fotbalul are alte satisfacții pe care banii nu ți le pot da. La început ne-am propus să creem un brand ardelenesc, apoi am văzut că de fapt am realizat unul național care încet încet depășește și granițele tării.
Spuneați și dumneavoastră că CFR Cluj a adunat cei mai mulți suporteri la meciurile de acasă în ultimul sezon. Ce îi atrage pe suporteri la stadion? Veți spune că mă repet pentru că raspunsul meu este din nou performanța. Fanii vin la stadion ca să se bucure, ca să simtă acele emoții pe care victoria echipei iubite ți le dă. Mai mult la Cluj, în Gruia, există civilizație. Suporterilor nu le e frică să vină aici, nu sunt trivialități, nu sunt incidente iar dacă vă uitați în tribune la un meci sunt foarte mulți copii, elevi și multe fete și femei. Ați simțit un alt interes din partea presei pentru CFR față de acum 6 ani să zicem…? Da, suntem mai mult în atenția presei decât cu ani în urmă, e normal, acum am realizat ceva. Din păcate însă interesul presei nu este echitabil. Marile trusturi de presă au sediul central în București și sunt de cele mai multe ori partizane ale echipelor din Capitală. Presa titrează branduri distruse în loc să titreze cele actuale, dar acest lucru se va schimba pentru că Provincia domină acum și nu vor putea alimenta la nesfârșit acele branduri. Nu același lucru pot să îl spun despre presa locala, care își face treaba așa cum trebuie.
Brand-ul CFR a fost evaluat la peste 55 milioane de euro, cu 15 milioane mai mult decât Steaua … Un brand nu poate fi evaluat în milioane de euro. Brand-ul unei echipe se evaluează în atașamentul suporterilor față de club, in iubirea pe care o manifestă față de culorile alb și vișiniu. E greșit să spunem că un brand sportiv valorează X milioane indiferent cât de multe ar fi acestea. În momentul de față CFR este clar peste Steaua, și pentru noi este pe locul 1, sper că acest lucru să se reflecte cât de curând și în presă așa cum ar trebui. Când credeți că va reuși să depașească CFR Cluj brandurile din capitală, oficial? În 4-5 ani, după încă 4-5 eventuri și participări în Europa valoarea adevărată a clubului va fi recunoscută. Iar când acest lucru se va întâmpla nimeni nu o va mai putea contesta. Până atunci în cifre suntem lideri și in inimile fanilor. Trebuie să adaug că CFR a reușit momentan să devină și eficient economic. Anul acesta ne vom sprijini singuri, din bugetul clubului, fără ca investitorii să fie nevoiți să mai aloce bani, iar asta înseamna ceva. Articol scris de Paula MITRACU
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER