FRF nu a primit sponsorizare de la firma de echipament sportiv Joma nici măcar un singur leu, din momentul semnării contractului, în 2015, și până în prezent. Datele din contabilitatea federației – pe care ProSport vi le pune la dispoziție mai jos – arată că spaniolii au cu FRF un contract de publicitate. Mai mult decât atât, așa cum veți vedea, tranzacțiile cu Joma apar la contul 401, care reprezintă furnizorii: spaniolii facturează marfa, iar FRF plătește. Și e vorba de milioane.
Documentele obținute de ProSport mai relevă că, în ultimul an în care a sponsorizat FRF (2014), Adidas a virat în conturile federației 320.000 de euro cash și a furnizat echipament în valoare de alți 123.000 de euro.
Sponsor tehnic al României din 1970 până în 2014, legendara firmă germană de echipament sportiv a luat decizia să renunțe la colaborare după venirea lui Răzvan Burleanu la FRF. Antipatia între sponsor și noul președinte a părut clară încă din primele clipe. Burleanu, care colaborase cu Joma la federația de minifotbal (unde a fost președinte până în 2014), a lăsat de înțeles atunci că FRF ar fi dezavantajată de contractul cu Adidas.
„L-am cunoscut pe Burleanu acum peste patru ani, când mi l-a prezentat fostul arbitru FIFA, Tibi Lajos. Firma noastră era parteneră la minifotbal, unde el era președinte. Când am auzit că este candidat la această funcție, nu pot spune că m-a interesat mult proiectul lui, îmi ajungea să cunosc omul. A adus minifotbalul de la nimic la câteva titluri pe plan internațional. Este omul care știe să pună omul potrivit la locul potrivit, nu se uită la cine e, se uită la ce știe, omul care mai degrabă oferă, decât să ceară. Sunt convins că va face treabă bună, dar noi, la minifotbal am pierdut un om”, declara în iunie 2014 Teodor Luca (stânga), șeful Joma România, pentru site-ul zi-de-zi.ro, unde a apărut și poza de mai sus cu cei doi parteneri
După terminarea contractului cu colosul german, Burleanu a adus Joma (care mai avea în portofoliu naționale precum Bulgaria, Honduras, Nicaragua, Kenya, Kîrgîstan, Uzbekistan și Bangladesh) și la FRF, prezentând-o drept „noul sponsor tehnic”. În cel mai scurt timp, „pe surse”, de la FRF „s-a aflat” că ar fi vorba de niște condiții foarte avantajoase pentru România. Conform „surselor de la FRF”, contractul pe 4 ani presupunea sponsorizare de 2,4 milioane de euro – jumătate în bani, jumătate în echipament.
Realitatea din acte este radical diferită.
Spaniolii nu figurează pe lista veniturilor încasate din sponsorizări de FRF
Contul veniturilor din sponsorizări al FRF – 733 în contabilitate – este unul deosebit. Numele Joma Sport apare în doar 4 operațiuni, anul trecut: două de creditare și două de stornare (returnare) a sumelor. Experții contabili și auditorii consultați de ProSport au fost unanimi în ceea ce privește această operațiune: nu există niciun venit din sponsorizare de la această firmă.
Pe data de 19 iunie 2017, trecută în tabel cu numărul 83509, apare o tranzacție prin care spaniolii virează în contul 7330102 (dedicat încasărilor din donații și sponsorizări) suma de 340.372,99 lei. Exact în aceeași zi, 19 iunie 2017, însă, apare tranzacția numărul 84403, de la FRF către Joma Sport: o stornare (returnare) a întregii sume virate mai devreme, 340,272,99 lei!
Același tip de tranzacție se repetă în ultima lună a anului trecut: pe 6 decembrie 2017, Joma Sport virează la FRF, în același cont destinat sponsorizărilor, 579.300 de lei. Iar FRF returnează banii, integral, pe 31 decembrie.
Concluzia: Joma Sport apare pe lista cu sponsori că a virat de două ori bani și de tot atâtea ori FRF i-a returnat integral. „Documentele astea arată ca și cum ar fi vorba de stornări. FRF nu a avut niciun beneficiu”, au spus toți experții consultați de ProSport, pe parcursul ultimelor săptămâni.
FRF: „Avem un contract de sponsorizare în derulare cu Joma Spania”
ProSport a solicitat lămuriri de la FRF în privința relației acestei instituții cu partenerul Joma Sport. Răspunsul a venit prompt: FRF confirmă că achiziționează echipament sportiv de la spanioli (veți vedea mai jos toate detaliile), dar – surpriză! – continuă să susțină că ar exista un contract de sponsorizare în derulare cu această firmă! Iată răspunsul oficial al FRF, primit de ProSport chiar în cursul acestei zile: „Bună ziua, Referitor la solicitarea dvs., vă putem face următoarele precizări: Federația Română de Fotbal are un contract de sponsorizare în derulare cu Joma Spania. Parteneriatul constă în asigurarea de echipament sportiv pentru echipele naționale și plata unor sume de bani pentru finanțarea programelor de dezvoltare a fotbalului derulate de FRF. Totodată, în afara acestui contract, există o relație comercială între FRF și Joma. FRF achiziționează echipament Joma destinat revânzării prin magazinul online al FRF, punctele de vânzare ale FRF de la stadioane și prin alți parteneri. În privința detaliilor financiare, precizăm că acordurile semnate cu Joma sunt confidențiale și nu avem niciun temei legal să vă comunicăm date concrete”.
Lista sponsorilor FRF în ultimii 4 ani: nume și sume
Vă prezentăm lista sponsorilor FRF din 2014 și până în 2017: cine sunt aceștia și cât a dat fiecare. O parte însemnată a acestor venituri nu a fost reprezentată de sume cash, ci de diverse bartere. Serviciile și produsele au fost echivalate în bani și facturate ca atare.
Menționăm că sumele trecute la TOTAL, an cu an, corespund până la virgulă cu cifrele comunicate oficial de FRF ca fiind venituri din sponsorizări.
Acestea fiind spuse, cu răspunsul FRF mai sus și cifra oficială a sponsorilor din ultimii 4 ani alături, concluziile le poate trage fiecare cititor. Poate că, scriptic, între federație și Joma există vreun contract de sponsorizare. Însă real, conform datelor existente în contabilitatea FRF, la Casa Fotbalului nu intră niciun ban sub această formă (sponsorizare) de la firma spaniolă.
NOTĂ‚: Toate sumele de mai sus sunt în lei
Tranzacțiile cu Joma
În schimb, firma spaniolă apare, într-adevăr, pe lista furnizorilor – atât interni, cât și externi – și, de asemenea, a dat sume importante în baza unor contracte de publicitate.
În 2015, Joma Sport a virat în contul 7398 (facturi emise către un client pentru venituri obținute din reclamă și publicitate), în două tranșe, sumele de 4.492.898 lei și, respectiv, 1.127.625 lei – în total, 5.620.523,75 lei (aproximativ 1.250.000 de euro).
În același an 2015, însă, în contul 40172, al furnizorilor, apare că FRF a achiziționat de la Joma Sport marfă de 6.221.077,64 lei și a plătit 4.696.887,68 lei.
Așadar, 2015, anul inaugural al parteneriatului cu firma spaniolă adusă de Răzvan Burleanu, s-a încheiat, conform Balanței Analitice a Contului, cu tranzacții comerciale în care FRF a cumpărat marfă de aproximativ 1.380.000 de euro, mai mult decât s-a încasat din publicitate, și cu un deficit, în relația comercială cu partenerul, de 1.524.189 lei (circa 340.000 de euro).
Mai mult decât atât, deficitul a continuat în 2016 și 2017.
Din balanța furnizorilor externi ai FRF pe 2016 rezultă că Joma Sport a facturat marfă/servicii în valoare de 1.511.768,49 euro, fiindu-i virați 1.498.031,89 euro. Anul 2016 s-a încheiat cu datorii ale FRF către Joma Sport de 13.737,4 euro.
Anul 2017 a adâncit deficitul FRF în acest contract. Joma a facturat de 1.362.751 euro și a primit 636.264 euro. La 31 decembrie 2017, FRF avea către Joma Sport, în balanța furnizorilor externi, o datorie de 726.487,1 euro.
Joma Sport apare și pe lista clienților externi ai FRF, dar doar pe 2017. Conform balanței contabile a federației, în acest an Joma a furnizat servicii/marfă de 641.107,35 euro și a primit 766.107,35 euro. Rezultă că FRF mai are de beneficiat de produse în valoare de 125.000 de euro.
ProSport a încercat, în ultimele zile, să ia legătura și cu reprezentanții Joma. Unul din șefii Joma România, Vlad Podar – manager de dezvoltare, și-a declinat competența, mărturisind că nu știe despre ce este vorba. Teodor Luca, șeful operațiunilor Joma în România, nu a răspuns telefoanelor și nici la sms-ul pe care ProSport i l-a trimis.
Explicația specialiștilor: piața din România e moartă, suporterii preferă marfa contrafăcută, naționala nu mai e atractivă
Situația în care a ajuns naționala României, aceea de a nu avea un sponsor tehnic (spre exemplu, Real Madrid este sponsorizată de Adidas cu 850.000.000 de euro pe 10 ani), este una stânjenitoare, dar numai în parte imputabilă lui Răzvan Burleanu.
Realitatea este că România nu este o piață atractivă pentru firmele de echipament sportiv și că, în ultima perioadă, nici performanțele echipei naționale n-au mai fost de natură să genereze interes.
ProSport a stat de vorbă cu specialiști din industria de echipament sportiv care au explicat că situația este foarte proastă. „Piața din România, pe componenta de merchandising, nu există, din păcate. Adidas nu a făcut bani în România, a pierdut. Lumea prefera să îmbrace fake-uri, de la sponsorul naționalei, compania de bere, nu să dea bani pe tricoul original. Așa e și acum! Poate că FRF nu a avut de ales. Produsele de la Adidas, Nike, Puma sau Under Armour sunt scumpe, așa că au apelat la un sponsor cu produse mai ieftine”, a comentat un specialist consultat de ProSport – după cum am scris mai sus, Joma nu dă sponsorizare nimic la FRF, fiind vorba de achiziții de echipament care depășesc valoarea contractelor de publicitate. „Adidas plătește către Real Madrid 100 de milioane de dolari pe an și împușcă doi iepuri dintr-un foc. Își mărește capitalul de imagine, dar face și profit, rapid! Pentru că lumea cumpără tricouri. La noi, nici Steaua, când stătea bine la capitolul marketing, nu făcea profit. Pentru că avem suporteri de rezultat. Nu există, ca în Anglia sau Germania, înclinația suporterului către tradiție, nu există loialitate care se reflectă și prin felul în care te îmbraci la meciuri. Și asta se răsfrânge asupra Sports Marketingului. E un bussines slab la noi din acest punct de vedere, citisem în ziare că au fost discuții între FRF și Nike înainte, dar nimeni nu se bagă pentru că nu se scoate profit. Poate au optat pentru Joma întrucât n-au avut de ales”, adaugă expertul consultat de ProSport.
Un alt cunoscător al pieței de echipament sportiv a confirmat, pentru ProSport, că Adidas și-a dorit să iasă din parteneriatul cu FRF deoarece nu obținea nici profit de imagine, nici profit comercial: „În România, piața e moartă. Oamenii cumpără tricouri de proastă calitate, de la colțul blocului. Adidas nu vindea nimic. Nici măcar cu Steaua”. Totuși, acesta a menționat că acest tip de relație dintre Joma și FRF este unul neobișnuit, pentru că, în mod normal, „pe piața mondială de echipament sunt destui jucători mai mici care ar fi, bineînțeles, foarte interesați să se asocieze cu FRF. Și dispuși, bineînțeles, să facă un efort și să plătească. Nu vreau să dau nume, dar vă garantez acest lucru, se putea încheia un contract de sponsorizare cu un brand mai mic, care să plătească și bani pentru onoarea de a îmbrăca România”.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER