Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Anii trecuți, imaginile cu asiatici purtând tricouri cu Beckham sau Zidane erau destul de des întâlnite. China, Thailanda, Malaezia și Japonia erau destinațiile preferate ale marilor cluburi pentru a-și promova brandurile. A funcționat! În 2011, Manchester United susținea că numărul fanilor din Asia a ajuns să depășească 300 de milioane, iar companii importante din zonă își asociau numele cu echipa din Premier League. Odată puse bazele, încasările comerciale au crescut, iar legătura între echipă și fani este menținută prin intermediul unor meciuri amicale sau acțiuni ale clubului destinate suporterilor.
După Cupa Mondială, marile cluburi au decis să atace altă piață. Să pătrundă în Statele Unite, o țară care a trăit cu sufletul la gură parcursul echipei naționale în Brazilia. Sesizând interesul în creștere al americanilor pentru un sport european, Manchester United, Liverpool și Arsenal și-au programat meciuri și turnee amicale. Misiunea este mai delicată decât cea din Asia pentru că americanii au deja sporturi preferate.
Totuși, cifrele sunt dătătoare de speranțe pentru directorii cluburilor din Europa. Interesul de a vedea cei mai buni fotbaliști din lume la treabă i-a atras pe americani, care au umplut stadioanele. Manchester United a avut patru meciuri în patru state diferite, iar prețul biletelor a ajuns chiar și la 400 de dolari, asta deși un bilet la un meci în campionatul nord-american de fotbal costă de zece ori mai puțin! Cel mai de succes moment a fost atins în momentul în care Manchester United a întâlnit Real Madrid, iar la meci au fost prezenți 109.318 de oameni. Biletele s-au vândut în doar două ore, iar stadionul pe care s-a jucat este în Michigan, un oraș unde joacă echipă de fotbal american în campionatul universitar.
O altă echipă care a avut un succes uriaș în Statele Unite a fost Liverpool. A participat la același turneu amical în care a jucat și Manchester United. Oamenii au fost prezenți atât la meciuri, cât și la antrenamentele echipei. „Liveerpool vrea să atingă piața americană și, având în vedere că sunt deținuți de FSG (n.r – o companie de investiții americană), există o sinergie în acest sens. La antrenamente veneau oameni destul de gălăgioși, care cereau autografe și creau o atmosferă frumoasă”, a spus comentatorul Arlo White, comentatorul NBC, care a lucrat în trecut la BBC.
Spaniolii atacă piața mexicană din SUA
La concurență cu marile cluburi din Anglia sunt cele din Spania. Beneficiind de material foarte bun, ne referim strict la vedete, Real Madrid și Atletico Madrid au mers în Statele Unite într-un turneu de promovare. Președintele La Liga, Javier Tebas, a dezvăluit că acesta este planul echipelor spaniole, de a deveni cât mai vizibile pe teritoriul Americii. „Credem că Statele Unite reprezintă o zonă foarte importantă, unde putem promova fotbalul spaniol de cea mai bună calitate”, a spus Tebas. De fapt, spaniolii vor să profite de cele peste 50 de milioane de vorbitori de limbă spaniolă din Statele Unite, știindu-se pasiunea lor pentru fotbal, în dauna sporturilor americane.
Planul lui Tebas este unul relativ simplu, și anume să copieze ceea ce au făcut englezii în ultimii ani. „Premier League face acest lucru și reușește să împacheteze produsul foarte bine. Analizăm modul în care britanicii reușesc să comercializeze tot ce ține de cluburile lor. Vrem să privim din punctul de vedere al cumpărătorului”, a mai spus Tebas pentru cotidianul britanic „The Guardian”.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER