Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Mersul pe bicicletă se transformă ușor-ușor, și în România, în mod de viață. Sunt deja mulți oameni care folosesc acest mijloc de transport alternativ pentru a ajunge la serviciu, la piață sau în parc. În Timișoara, au apărut din acest an polițiștii pe biciclete, care veghează parcurile și locurile unde nu se poate circula cu mașina!
Problema bicicliștilor profesioniști (i-am numit așa pe cei care merg aproape zilnic pe bicicletă), dar și a celor amatori (care folosesc bicla doar în weekend sau ocazional) este aceea a pistelor pentru acest mijloc de transport. Pistele, dacă există, sunt de cele mai multe ori formale sau făcute pentru a mai îmbogăți și mai mult vreun îmbogățit al vremurilor, pentru că, practic, nu pot fi folosite. Siguranța bicicliștilor este aproape inexistentă. În București, există totuși un proiect de hotărâre pentru construirea unor astfel de piste, dar ar mai trebui aprobat și un ghid de proiectare pentru ca proiectul să fie viabil. De ce nu se aprobă, asta nu mai știm! Și ca să vedeți ce amploare a luat mersul pe bicicletă și în România, primarul din Târgu Mureș vrea să acceseze fonduri europene pentru construirea unor piste suspendate pentru biciclete! Asta e deja SF!
Dar ce ar trebui să știi dacă vrei să renunți de mâine la mașină și să te apuci de biciclit?
În primul rând, trebuie să investești un pic într-o bicicletă care să îți dea o stare de siguranță și confort. Cu cât plătești mai puțin pe o bicicletă, cu atât aceasta îți poate face probleme mai mari, se poate strica mai rapid sau te poate lăsa în drum când îți e lumea mai dragă. Am stat de vorbă cu doi tineri care au investit în acest mijloc de transport pe două roți. Dan Georgescu are 38 de ani și este director de transporturi, iar Adrian Cireșanu are 25 de ani și lucrează ca expeditor internațional la o firmă de transporturi și logistică. Primul merge doar în weekend cu bicicleta, dar și-a luat una solidă, un Cannondale care a costat 2.400 de lei. Adrian e mai pătimaș, merge în fiecare zi cu bicicleta la serviciu și a investit într-un Drag nu mai puțin de 3.400 de lei!
Adrian nu a avut o experiență tocmai fericită cu precedenta bicicletă, mai ieftină, dar care se defecta aproape săptămânal, așa că nu a vrut să mai riște. Iar noua lui biclă e un fel de OZN: are cadrul din aluminiu, roți cu diametrul 29, care îți oferă o tracțiune mai bună, o viteză mai mare cu un efort mai mic și o aderență mai bună. „Draga” lui are și ciclometru (kilometraj), care îți arată live viteza cu care mergi și numărul de kilometri parcurși.
Frânele sunt pe disc, asta înseamnă că bicicleta poate frâna indiferent de condițiile meteorologice. Vehiculul deține 30 de viteze pe 10 pinioane și trei foi! Pare mai complicată decât o mașină, nu?
Și bicicleta lui Dan e una performantă. Are și ea 24 de viteze, 8 pinioane și trei foi, cadrul este tot din aluminiu, dar diferă furca, aceasta fiind cu arc elastomer, în timp ce furca bicicletei pe care merge Adrian are un braț cu cameră de aer și unul cu cameră hidraulică.
Bicicletele au și sistem de iluminare, care trebuie folosit obligatoriu seara și pe timp de noapte
O astfel de bicicletă trebuie și întreținută foarte bine. Adrian poartă tot timpul cu el un sac în care se găsesc mai multe instrumente de intervenție rapidă: o pompă pentru umflat cauciucurile, o sticluță cu ulei de ungere pentru lanț, o cameră de rezervă, care poate fi schimbată dacă ai ghinionul unei pene, și o trusă de leviere care ajută la scoaterea cauciucului de pe jantă. Curățarea și ungerea lanțului se face cam o dată pe săptămână, cu o perie dedicată și cu ulei, dacă bicicleta se folosește zilnic. O revizie la un punct tehnic costă în jur de 60 de lei și se face după 200-300 de kilometriparcurși. La aceasta se au în vedere angrenajele, furca și frânele.
Comparând cu o mașină, bicicleta e mult mai ieftină, mult mai ușor de întreținut, nu consumă benzină, nu are nevoie de asigurare, nici probleme cu motorul și, în plus, vă menține într-o condiție fizică foarte bună. Sunt destule argumente pentru a vă gândi serios la o investiție mai mare sau mai mică într-o bicicletă de oraș, care poate fi folosită și la o plimbare prin parc sau prin pădure.
Am ales acest mijloc de transport pentru că mă deplasez mult mai ușor în trafic, dar și pentru a face mișcare zilnic Adrian Cireșanu, expeditor internațional la o firmă de transporturi și logistică
Mi-am luat bicicletă pentru că îmi place să mă plimb cu copiii mei în natură, ei cu bicicletele lor, bineînțeles, și ca să merg cu viteză de top pentru condiția mea fizică Dan Georgescu, director de transporturi
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER