Una dintre ultimele tendințe în gaming este relansarea de jocuri vechi, în variantă modernizată. În teorie, acest lucru impune avantaje atât pentru producător/publisher, care vinde pentru a doua oară aproape același produs, cât și pentru gamer, care poate experimenta un joc vechi dar cu o grafică îmbunătățită. De la această presupunere am pornit și eu atunci când am rulat pentru prima dată noul DOOM 3: BFG Edition. Dar haideți să o luăm cu începutul.
DOOM 3: BFG Edition este o colecție de jocuri ce cuprinde Doom, Doom 2, o variantă remastered a lui Doom 3, toate expansion pack-urile existente pentru aceste jocuri plus un nou expansion pack pentru Doom 3 intitulat The Lost Mission. BFG Edition a fost lansat pe 19 Octombrie pentru PC, PlayStation 3 și Xbox 360.
Voi încerca să nu fac un review al jocului Doom 3 la opt ani de la apariția sa, în schimb ma voi concentra asupra pachetului BFG și a avantajelor aduse de acesta.
Așa cum spuneam în primul paragraf, un joc relansat impune un avantaj pentru gamer, acest avantaj venind adesea sub forma unei grafici îmbunătățite și a compatibilității cu tehnologii noi. Doom și Doom 2, chiar dacă nu beneficiază de îmbunătățiri grafice, pot fi controlate acum atât din tastatură și mouse cât și din gamepad. În cazul lui Doom 3, m-am așteptat la mult mai mult.
Pornind campania jocului, am avut senzația că am instalat jocul greșit. Jocul arată aproape identic cu varianta sa din 2004 și când spun asta mă refer la faptul că totul, de la lumini și până la texturile depășite de vreme, arată aproape fel. Există însă și mici îmbunătățiri pe alocuri, spre exemplu modelele personajelor sunt foarte, foarte puțin mai detaliate. Nimic nu este notabil însă. Problema este că sunt și lucruri la care jocul stă mai prost decât varianta originală. Să ne amintim că din punct de vedere tehnologic Doom 3 era competitorul direct al lui Half-Life 2, ambele jocuri având engine-uri de top la acea perioadă. Între timp însă, am luat parte la opt ani de evoluție tehnologică rapidă iar ca răspuns obraznic la această evoluție id Software a scos în mod inadmisibil sistemul de umbre dinamice ce a consacrat Doom 3.
Am încercat să trec dincolo dezamăgire și mi-am spus că poate nu am setările corecte, așa că am început să umblu prin meniul jocului pentru a ridica setările grafice la maximum. Am fost lovit de o a doua dezamăgire: opțiunile grafice sunt o glumă proastă la adresa gamer-ului de PC. Putem schimba rezoluția, nivelele de antialiasing, motion blur-ul , v-sync-ul și…. atât!
O adiție notabilă este compatibilitatea cu sistemele de 3D stereoscopic atât pentru PC cât și pentru console. Aceasta este poate cea mai importantă facilitate a lui Doom 3: BFG Edition, însă nu știu dacă măcar 1% dintre gameri au echipament adecvat și doresc să parcurgă coridoare întunecate cu ochelari fumurii pe ochi.
Și dacă tot a venit vorba de coridoare întunecate, noul Doom 3 este mult mai cuminte și grijuliu cu emoțiile jucătorilor. Setarea implicită de luminozitate pare să fie un pic mai ridicată decât în titlul din 2004, lucru ce creează o atmosferă mai puțin tensionată decât în titlul precedent. Totuși, Doom 3 este un joc ce nu duce deloc lipsa de zone de beznă absolută, așa că setarea de luminozitate nu ajută prea mult în aceste cazuri.
Cea mai mare schimbare în materie de gameplay este însă legată de folosirea lanternei. În Doom 3-ul din 2004, lanterna ocupa un slot în gama de arme a personajului, așa că trebuia creat un balans între momentele de folosire a lanternei pentru a vedea zona din jur și cele de utilizare a armelor pentru a împrăștia plumb în corpurile dominate de forțele demonice. Tensiunea se ridica la cote maxime atunci când zgomotele terifiante ale creaturilor iadului răsunau din toate colțurile camerei întunecate pe care o parcurgeam cu arma în mână pentru a fi pregătit de orice. În Doom 3: BFG Edition, prin apăsarea unui buton, lanterna poate fi pornită în orice moment fără a priva jucătorul de arma echipată, căci acum lanterna este amplasată direct pe echipamentul purtat de protagonist și nu mai trebuie ținută în mână.
În rest, toate lucrurile care făceau ca Doom 3 să pară învechit au fost păstrate. Cel mai deranjant mi se pare feeling-ul armelor, care atât sonor cât și vizual nu m-au mulțumit nici în varianta originală, nici în varianta BFG. De asemenea, inamicii încă nu reacționează fizic la loviturile primite, așa că m-am simțit ca și cum aș trage în niște cutii de carton umblătoare.
Doom 3: BFG Edition este un joc a cărui existență nu are sens pe PC. Jocul este aproape identic cu varianta sa din 2004, singurele modificări notabile fiind lipsa opțiunilor grafice avansate, lipsa umbrelor dinamice, adăugarea motion blur-ului și, a modului 3D stereoscopic și a noului expansion pack care nu este un punct de interes major și poate fi terminat într-o oră și jumătate fără probleme.
Pentru cei ce doresc să-l achiziționeze pentru o consolă, Doom 3: BFG Edition este un joc ce rulează la 60 de cadre pe secundă și oferă experiența completă Doom pe PlayStation 3 și Xbox 360. Nu cred însă că există foarte multe persoane care vor arunca 40 de euro pentru a juca o variantă pe alocuri mai proastă a unui titlu din 2004 pe care îl pot găsi în coșul de reduceri în variantă pentru PC, jucabilă chiar și pe un laptop vechi. De asemenea, varianta de PC din 2004 acceptă instalarea de modificări create de comunitate, iar acestea aduc mult mai multe avantaje decât jenanta versiune oficială BFG.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER