Într-o vreme în care și în fotbal fiecare sursă de venit este căutată precum apa în deșert, Steaua își permite luxul de a-și ține tricoul imaculat, departe de invazia marketingului. Aceeași echipă a Stelei care în anii ’80, când aprobarea de Dacie reprezenta un vis, apărea pe tăpșanele patriei cu marca Ford pe tricou într-o acțiune absurdă de promovare a unui brand intangibil. E ca și cum am vedea în zilele acestea echipa parlamentarului de Neamț, Gireadă, jucând în campionatul județului cu Bugatti pe piept.
De-a lungul tulburilor ani post-decembriști, Steaua și-a pus pe tricou mărci mai mult sau mai puțin dubioase precum gaura neagră a sistemului bancar românesc, Bancorex, sau numele proaspătului cercetat penal pentru o fraudă bancară de 85 de milioane de euro, Locic.
Culmea este și că un partener onorabil găzduit pe tricoul Stelei, fostul brand de telefonie mobilă «Dialog», a ajuns pe echipamentul rivalilor de la Dinamo în era Orange, deși, după toate regulile marketingului, Steaua era un partener mult mai atractiv decât Dinamo.
Gigi Becali a lăsat de înțeles că nicio companie din România nu s-a ridicat la exigențele financiare ale unei astfel de expuneri pe tricoul Stelei. Asta mi se pare însă greu de crezut, iar realizarea unei astfel de asocieri profitabile pentru Steaua ar trebui să reprezinte o prioritate zero pentru managerul clubului și nu imatura ciondăneală mediatică. Liverpool, club cu care câteodată managerul Stelei ne mai scoate la tablă, câștigă 20 de milioane de lire anual din asocierea cu o bancă pe tricou, deși echipa traversează cea mai cenușie perioadă din ultima jumătate de veac. Când Becali spune că ar trebui să ia vreo 15 milioane de euro pe Chiricheș de la Milan din moment ce Berlusconi l-a vândut pe Thiago Silva cu 42 de milioane, atunci același raționament ar trebui să funcționeze și în cazul potențialului tricoului: dacă Liverpool ia 20 și ceva de milioane de euro pe an, Steaua ar trebui sa obțină unu-două milioane pe sezon din branduirea tricoului.
Poate că Becali va spune că nu este disperat să umple acest gol de pe tricou «pentru că n-are nevoie de bani». Pe de altă parte, vedem că Steaua se căciulește la niște diferențe surmontabile între cerere și ofertă pe piața tranferurilor pentru niște jucători doriți altfel tare de patron, atitudine care a privat clubul de aducerea unor valori precum Junior Moraes, Wesley sau Maxim.
Dacă tot nu este să se înțeleagă cu vreun partener comercial, Steaua poate umple acest gol cu un câștig de imagine, așa cum au făcut Barcelona cu UNICEF sau Malaga cu UNESCO. Managerul Stelei a avut o inițiativă lăudabilă atunci când Fundația Mihai Neșu s-a regăsit pe tricourile Stelei. Dar acest tricou poate susține astfel de cauze meci de meci. Crucea Roșie sau orice altă entitate onorabilă pot deveni prezențe pe termen lung pe echipamentul cu cea mai mare expunere din sportul românesc.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER