Cu toții știm cum sunt jocurile de fotbal, în special cele produse de EA Sports. An de an compania oferă o listă cu îmbunătățiri principale (cu denumiri pompoase ce dau bine din punctul de vedere al marketing-ului), dintre care cel puțin una iese în evidență și stârnește curiozitatea pasionaților.
FIFA 11 a adus noutăți precum Be a Goalkeeper sau 360° Dribblings. În FIFA 12 și-a intrat în drepturi noul sistem de apărare Tactical Defending împreună cu Precision Dribbling, dar și mărețul sistem de animație Impact Engine. FIFA 13 a venit cu îmbunătățiri precum First Touch Control sau Attacking AI.
FIFA 14 face exact același lucru – preia mai tot ce înseamnă FIFA 13 și adaugă noi facilități și modificări peste acel joc. Dar sunt modificările destul de semnificative pentru ca un deținător de FIFA 13 să treacă la FIFA 14? Vom analiza acest lucru în cele ce urmează.
EA Sports spune că FIFA 14 (varianta current-gen) conține o serie de îmbunătățiri majore, expuse în toate materialele de marketing sub denumirile Pure Shot, Precision Movement, Real Ball Physics, Protect the Ball, Teammate Intelligence, Co-op Seasons și Global Transfer Network. Primele cinci sunt îmbunătățiri de gameplay, iar celelate două sunt noi opțiuni prezente în meniuri.
Par multe și importante, însă ca să fiu sincer, niciuna dintre ele nu iese în evidență într-un anume fel. Acest lucru poate părea un punct slab in FIFA 14, însă ceea ce vreau să spun este că majoritatea acestor îmbunătățiri, și mă refer în special la cele care afectează gameplay-ul partidei, sunt într-o relație strânsă și creează un rezultat bun, care adaugă o nouă dimensiune jocului de fotbal creat de către EA Sports.
Mai exact, modificările aduse gameplay-ului in FIFA 14 au de a face în mare parte cu mișcările jucătorului și relația acestuia cu mingea. Acum jucătorii se comportă mai natural, cu mișcări mai puțin robotizate și cu o adevărată senzație de inerție atunci când schimbă brusc direcția de alergare. De asemenea, momentul pasei sau al șutului este atent calculat de jucătorul de pe teren astfel încât să nu existe animații întrerupte.
Incursiunile cu mingea la picior sunt foarte palpitante. Lucrul la care EA Sports lucreaza de două ediții încoace, adică acel comportament inteligent al jucătorului care se ferește de piciorul adversarului sau se pregătește de impact, a devenit foarte rafinat și convingător, adăugând realism și plauzibilitate jocului.
Acum orice schimbare de direcție, orice încercare de a trece pe lângă un adversar, orice creștere sau scădere a ritmului de alergare are un efect real asupra jocului. Noul buton „Protect the Ball” vine să întărească și mai mult acest atu al lui FIFA 14, acționarea acestuia ducând la protejarea inteligentă a balonului de către jucătorul de pe teren ce se mișcă foarte prudent și încearcă să țină cât mai mult mingea la picior.
Cei ce folosesc un gamepad pentru a juca FIFA 14 (și sincer recomand un gamepad, având în vedere multitudinea de butoane ce trebuie apăsate) vor avea surpriza să vadă că skill move-urile se fac acum fără apăsarea butonului L2/LT, ci prin simpla mișcare a stick-ului analog drept. Cei care foloseau acest stick pentru a executa knock on-uri (sprinturi explozive, cu mingea trimisă mult în fața jucătorului) nu trebuie să se sperie – această comandă a fost mutată acum sub tutela butonului de sprint. Astfel stick-ul drept redevine knock on-ul clasic atât timp cât butonul sprint este menținut apăsat. Probabil că această modificare din FIFA 14 vine în urma feedback-ului de la jucători, mulți considerând skill move-urile mai utile decât knock on-ul.
Fizica mingii a fost și ea îmbunătățită iar acum forța gravitațională are un efect mai realist asupra balonului. Ricoșeurile din jucători sunt mai palpitante ca oricând și generează faze ce până acum rar vedeam în jocurile FIFA. Mingea este un element mult mai dinamic decât obișnuia să fie în titlurile anterioare și oferă multe surprize și satisfacție de-a lungul unei sesiuni de joc.
Inteligența artificială, în special cea a coechipierilor, a primit și ea o binemeritată îmbunătățire, iar acum este un adevărat deliciu modul în care atacanții se demarcă pentru a primi pase importante în evoluția meciului.
Ritmul de joc a fost încetinit față de FIFA 13, dar este totuși mai rapid față de ceea ce vedem în Pro Evolution Soccer 2014. Atacurile necesită acum un joc mai inteligent, de posesie, în care butonul de sprint trebuie folosit doar atunci când chiar este nevoie de sprint iar schimbările de direcție a atacului trebuie gândite cu mult mai multă atenție. Aceasta este o mare diferență față de jocurile anterioare, în care sprintul era cheia iar jocul încuraja atacurile-fulger, avantajând în final echipa cu jucători care pot alerga pentru mai multă vreme.
În ceea ce privește modurile de joc din FIFA 14, avem de-a face în continuare cam cu aceleași abordări din titlul precedent, cu puține modificări. Avem meciurile simple (amicale), campionate, mod career solo și online, Online Seasons și campionatele periodice derivate din acest mod de joc, Pro Clubs în care se pot desfășura meciuri online nebunești 11 vs 11, mod Manager, mult iubitul FIFA Ultimate Team, meciuri amicale online și noul Co-op Seasons.
Co-op Seasons propune dezvoltarea conceptului de Seasons pentru meciuri între mai mult de două persoane. Mai exact, jocul FIFA 14 este gândit pentru sezoane în care doi prieteni (de pe Origin) se adună și joacă împreună contra a câte alți doi adversari. Este, dacă vreți, un fel de tenis pe echipe în care doi jucători se coordonează pentru a bate echipa adversă de doi jucători. Evident pe teren vor fi 22 de jucători, iar cei doi din fiecare echipă vor putea schimba întotdeauna jucătorul controlat, exact ca în modurile normale 1vs1. Dat fiind că modul are în componență și cuvântul Seasons, trebuie menționat că echipa de doi se va lupta pentru a câștiga cât mai multe meciuri în fiecare sezon, pentru a ajunge la un nivel superior de adversari. Și mai frumos este că un jucător poate participa în mai multe astfel de competiții în același timp în funcție de prietenul cu care joacă. Practic, fiecare doi prieteni au un parcurs de sezon al lor.
Din punct de vedere grafic jocul este aproape identic cu varianta sa de anul trecut. Această stagnare se explică atunci când ne gândim în perspectivă – varianta current gen nu mai este în rolul principal atunci când EA se gândește la avansuri tehnologice. Trebuie să ne obișnuim cu faptul că versiunea pentru PC va fi cu un pas în urmă la acest capitol pentru o perioadă, dat fiind că echipa de dezvoltatori se concentrează pe consolele de generație următoare PS4 și Xbox One, pentru care au creat un engine nou, ceva mai arătos. La acest moment, Pro Evolution Soccer 2014 arată mult mai bine pe PC decât FIFA 14.
Sunetul este așa cum seria ne-a obișnuit deja: fantastic. Colecția de melodii incluse în soundtrack-ul jocului este la fel de antrenantă ca în anii trecuți, iar atmosfera sonoră de pe stadioane este fenomenală.
Meniul jocului a primit o binemeritată îmbunătățire, împrumutând look-ul interfețelor bazate pe tile-uri precum cele din Windows 8 sau din dashboard-ul Xbox 360. Noul design din FIFA 14 este o gură de aer binevenită și permite în general navigarea cu ușurință prin meniu, atât cu ajutorul unui gamepad cât și al tastaturii sau al mouse-ului. Un lucru mai puțin fericit este modul în care anumite funcții au fost oarecum ascunse în spatele unor tile-uri. Pentru că este greu de explicat, voi da un exemplu concludent.
La prima pornire a jocului nu am observat niciun buton care să permită crearea unui nou campionat, ci doar Load Tournament. După un minut de nedumerire am realizat că anumite butoane, printre care și cel de Load Tournament, au mai multe funcții ce sunt ascunse și pot fi dezvăluite prin click într-o anumită zonă a butonului (sau mișcarea stick-ului analog drept de pe gamepad). Așa am reușit să comut butonul de pe Load Tournament pe New Tournament.
Cred că am ajuns la final și trebuie să dăm verdictul. Este sau nu FIFA 14 (varianta PC, Xbox 360, PS3) un joc demn de a fi achiziționat de către cei ce au jucat iterațiile anterioare? Răspunsul meu este afirmativ. Chiar dacă jocul nu „ia ochii” cu o anumită îmbunătățire, întreg gameplay-ul a fost îmbunătățit și dus spre realism. Mai mult, selecția de moduri de joc este incredibilă și nu cred că există posibilitatea ca un pasionat de jocuri de fotbal să se plictisească în acest joc.
FIFA 14 pare să fie un joc clădit cu atenție, pentru care ultimul an de zile a însemnat rafinarea detaliilor și crearea unei experiențe cu îmbunătățiri care contează. Grafic, este adevărat, jocul nu se poate bate cu noua ediție PES, însă FIFA 14 nu este doar un joc de fotbal, ci o experiență completă pe care fiecare o poate savura într-o diversitate de arome. În acest sens, pot spune că FIFA 14 este o retragere glorioasă a jocurilor FIFA current-gen din planul întâi, predând acum ștafeta edițiilor next-gen.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER