Centrul vechi adăpostește în prezent circa 170 de localuri – restaurante, baruri și cafenele – dintre care câteva zeci intră în faliment sau își schimbă numele și proprietarul la fiecare câteva luni. Charme este unul dintre „veteranii” zonei, iar Ovidiu Burcă, fost jucător la Universitatea Craiova, Dinamo și Rapid, printre altele, recunoaște că a cheltuit mulți bani ca să înțeleagă acest business, dar după opt ani, spune el, a înțeles. De-a lungul anilor a făcut multe greșeli, însă astăzi afacerea este stabilă.
„Când am deschis aici (pe strada Smârdan, nr. 12, n.red.), acum opt ani, erau foarte puține localuri, zona era o ruină. Când am făcut alegerea locului cred că am avut și puțin noroc și puțină inspirație. Aveam 25 de ani și îmi plăcea domeniul, plus că m-am gândit că trebuie să fac ceva cât sunt sportiv ca să îmi asigur existența după ce mă voi retrage”, ne-a declarat el.
El recunoaște că un restaurant este un business dificil și că în primii ani de funcționare, până se pune pe picioare, trebuie susținut. „Când te implici în domeniul acesta trebuie să lucrezi cu oamenii, cu produse perisabile. Este una dintre cele mai dificile afaceri. Dacă mă apucam de business când terminam cu fotbalul (profesionist – n.red.) era prea târziu pentru că nu mai aveam o sursă stabilă de venit”, explică el.
Vrea să se întoarcă la fotbal Deși nu mai joacă fotbal de un an, Ovidiu Burcă spune că nu este vorba decât despre o despărțire temporară. El vrea să revină în domeniu ca manager, după modelul celor din Anglia, care au pe mână bugete de milioane de lire sterline. „Fotbalul rămâne cel mai important. Acest sport mi-a oferit multe și eu vreau să dau înapoi o parte din tot ce am primit”, spune el, așezat pe o canapea de piele din biroul său amplasat la etajul al doilea al clădirii pe care o deține în Centrul Vechi. Primele două nivele sunt ocupate de restaurantul Charme, în timp ce la etajul al doilea se află biroul ai cărui pereți sunt decorați cu fotografii ale lui Pele, Messi și Maradona. Aceste imagini stau la loc de cinste lângă zeci de dosare cu situațiile financiare ale restaurantului.
„Datorită implicării în acest business (Charme, n.red.) am înțeles aspectele economice și financiare mai bine, iar asta mă va ajuta în cariera de manager sportiv”, explică Burcă. Până acum un an – cât timp a jucat fotbal – Charme a fost condus de soția sa și de celalalt acționar, deși Ovidiu Burcă se implica chiar și atunci și participa la adoptarea celor mai importante decizii. Astăzi este implicat activ în activitatea de zi cu zi.
„Când am deschis restaurantul ne-am gândit că este momentul să facem și o serie de investiții imobiliare. Astfel, la doi ani după ce am deschis aici am cumpărat și clădirea, care măsoară 400 mp – 300 mp restaurantul și restul birourile”, își amintește fostul jucător al lui Dinamo și al Rapidului. El nu dă detalii despre suma investită, însă în prezent o clădire consolidată și remodelată din Centrul Vechi cu o suprafață de 400 mp ar putea fi evaluată la 1-2 mil. euro, potrivit datelor din piață. Fostul fotbalist spune că mai deține și alte investiții imobiliare – terenuri – însă nu oferă detalii. Se gândește de asemenea să extindă businessul de restaurante sub brandul Charme, însă nu a găsit încă spațiul potrivit. A cochetat și cu investițiile pe Litoral, însă nu a luat încă o decizie finală. El a mai avut în Centrul Vechi al Capitalei un „sports bar” într-un spațiu închiriat, însă după doi ani l-a închis din cauza rezultatelor slabe.
De la o sticlă de vin la un pahar Pentru moment își concentrează atenția asupra localului din centrul istoric al Capitalei, despre care spune că a rezistat în piață deoarece a reușit să își fidelizeze clienții. Zilnic, localul care are un total de 120 de locuri are circa 100 de clienți. Dintre ei, jumătate mănâncă, în timp ce restul vin doar pentru o cafea sau pentru un pahar cu vin. „Am sesizat că în ultima vreme, după un an și jumătate de încercări și de promovare, oamenii – în special bancherii – au început să vină să ia masa”, spune el. Un prânz ce include două feluri de mâncare costă 22 de lei.
Ziua este o perioadă dificilă pentru zona centrului vechi care prinde viață după lăsarea serii, când corporatiștii vin după muncă la o bere și un pahar de vorbă. „Încă de când am deschis am vrut să atragem clienți cu venituri medii și peste medie, corporatiști care au cunoștințe culinare. Odată cu deschiderea multora dintre localurile din zonă profilul clientului s-a schimbat, însă în ultima vreme simțim o întoarcere în Centrul Vechi a clienților din zona medium-high”, spune Ovidiu Burcă. Indiferent de valoarea veniturilor sau de educație, clientul din Centrul Vechi și-a schimbat comportamentul de consum în ultima perioadă: este tot mai cumpătat. „Criza a uniformizat comportamentul de consum. Dacă înainte comanda o sticlă de vin, acum clientul ia doar un pahar”, spune patronul Charme.
După mai mulți ani în care centrul istoric a fost imun la criză și a crescut continuu într-o perioadă în care consumul mergea în jos, în 2013 zona a simțit la rândul său primele efecte ale lipsei de bani a românilor. Astfel, anul trecut a fost primul an în care numărul de localuri a scăzut la aproape 170 de la 180 în anul anterior. Clienții au preferat astfel să meargă în localurile deja cunoscute. „Avem și fețe noi, însă mulți dintre cei care vin la noi sunt clienții fideli. Numărul total de clienți nu a crescut, însă zona mai are potențial. Un semn bun este faptul că retailerii vin în zonă”, crede Ovidiu Burcă.
Charme a încheiat anul trecut cu afaceri de 700.000 de euro, cu 30-40% sub nivelul din 2009-2010, cei mai buni ani pentru local. Restaurantul este operat, potrivit acționarului, prin mai multe companii. Una dintre ele este Sangiovi, cu afaceri de 1 mil. lei (220.000 de euro) în 2012, potrivit datelor ZF. Ovidiu Burcă este însă de părere că businessul va reveni pe creștere, iar în cinci ani cifra de afaceri a localului ar putea ajunge la 1 mil. euro.
Articol scris de Cristina Roșca (cristina.roș[email protected])
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER