Pe vremuri, expansion pack-urile erau un lucru obișnuit, fiecare joc ce înregistra un oarecare succes fiind secondat de cel puțin un astfel de add-on. Industria a luat însă o altă direcție, locul expansion-urilor clasice fiind luat de pachetele DLC, banale deja în ziua de azi. Nu și pentru Blizzard Entertainment: autorii seriilor Diablo, Warcraft și StarCraft sunt printre puținii care încă promovează și folosesc modelul învechit al expansion pack-ului.
Astfel, la prima vedere, Diablo III: Reaper of Souls pare un pas logic, mai ales că vine să îmbogățească un joc care s-a vândut deja în peste 20 de milioane de exemplare. Și totuși, Reaper of Souls are o sarcină mult mai dificilă decât ar putea să lase de înțeles succesul financiar al lui Diablo III.
Jocul lansat acum doi ani a primit numeroase plângeri din partea fanilor, cei de la Blizzard aflându-se într-o continuă urmărire a formulei de joc ideale: Diablo III a primit numeroase modificări și update-uri de la lansare, unele mecanici de joc fiind modificate substanțial sau chiar eliminate complet. Sigur, argumentul suprem este mulțumirea comunității Diablo, însă, dacă arunci o privire asupra ediției inițiale a lui Diablo III și apoi încerci versiunea adusă la zi, diferențele sunt ca de la cer la pământ. Astfel, ar putea fi pusă la îndoială consistența design-ului jocului, precum și lipsa de încredere a producătorilor în viziunea lor inițială.
Iar Reaper of Souls continuă fix pe acest trend (ascedent?), fiind conceput ca o extensie naturală a celui mai recent patch pentru Diablo III. Cu alte cuvinte „v-am dat Loot 2.0, acum să vă dăm și un mediu de joc extins pentru a profita de aceasta facilitate, precum si o nouă clasă de personaje pe care să o upgradați până la refuz”.
Personal, nu sunt un fan al grinding-ului pentru loot, alte elemente ale jocurilor Diablo interesându-mă în primul rând: povestea, lore-ul și atmosfera. Ei bine, pentru cei ca mine, Diablo III: Reaper of Souls vine cu un al cincilea act al poveștii, cu un antagonist în persoana Îngerului Morții (Malthael) ce pune mână pe soulstone-ul în care erau ferecate esențele tuturor demonilor importanți (inclusiv Diablo), precum și numeroase locații clasice din universul Diablo.
Firul narativ este previzibil, însă bine executat, concluzia, după cum era de așteptat, lăsând ușa larg deschisă pentru o inevitabilă continuare. Cei de la Blizzard ar trebui însă trași de urechi pentru sfârșitul din Reaper of Souls, care nu este acompaniat și de o secvență cinematică prerandată în stilul clasic; în schimb, tot ce primim este un artwork animat, cam subțire pentru nivelul cu care ne obișnuise Blizzard.
De asemenea, obsesia legată de mulțumirea comunității cu orice preț este reflectată din plin în modul cum a fost proiectată campania din Reaper of Souls. Jucătorilor nu le-a placut stilul artistic „viu” din Diablo III? Îl facem mohorât ca în Diablo II. Jucătorilor nu le-au plăcut locațiile vizitate în Diablo III? Atunci aducem înapoi cât mai multe momente (și locuri) care să amintească de Diablo II. Dacă Diablo III ar fi fost din start conceput așa, poate n-aș mai fi ridicat această problemă. În stadiul actual însă, Reaper of Souls pare că peticește o experiență care n-a reușit să iasă din stadiul „early access” nici după doi ani de la lansare.
Ca o concluzie timpurie, Diablo III: Reaper of Souls mi-a dat impresia că joc o versiune scurtată și remixată a campaniei din Diablo II, tot ce mai lipsea fiind Tal Rasha și decorul deșertic (oh, am uitat, acesta își făcea apariția în campania inițială din Diablo III). Chiar și așa, merită menționat faptul că numarul event-urilor random (quest-uri secundare) a fost serios crescut, fiecare dungeon optional (și nu numai) fiind acompaniat de astfel de episoade.
Însă Diablo III: Reaper of Souls nu înseamnă doar o continuare a poveștii din Diablo III. Noul expansion vine cu un nou mod de joc – Adventure Mode, ce poate fi accesat după finalizarea campaniei. Ei bine, Adventure Mode este cadoul celor de la Blizzard pentru maniacii looting-ului. Hărțile și waypoint-urile sunt deblocate încă de la început, iar quest-urile din campanie sunt înlocuite de o serie de obiective generate aleatoriu (de genul omoară X monștri, curăță nivelul de boși sau elimină toți inamicii dintr-un nivel).
Adăugați în ecuație și Nephalem Rifts, niveluri speciale, generate complet aleatoriu (cu monștri și boși alesi la întâmplare din toate părțile jocului), și obțineți formula aproape perfectă pentru abordarea cooperativă, în care jucătorii nu mai au nervi pentru a trece a o sută oară prin aceeași poveste prăfuită.
Nu în ultimul rând, Diablo III: Reaper of Souls aduce o nouă clasă de eroi, Crusader-ul, numai bună pentru cei care caută motiv să treacă din nou prin tot jocul. Crusader-ul va deveni probabil un preferat al celor care divinizau Paladinul în Diablo II, fără a reuși însă să mă facă să renunț la barbarul „din dotare”.
Așadar, când tragem linie și facem socoteala, merită investiția în Diablo III: Reaper Souls sau nu? Al cincilea act al poveștii poate oferi chiar și 7 ore de gameplay suplimentar (dacă abordați și toate event-urile presărate pe parcurs), iar Adventure Mode este o binecuvântare pentru cei care joacă pentru loot și leveling. Crusader-ul este doar cireașa de pe tort. Trageți voi concluziile.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER