Campionatul Mondial din 2014 începe pe 12 iunie, la Sao Paulo, cu meciul Brazilia -Croația și se va termina peste o lună și o zi, la Rio de Janeiro, cu o finală în care specialiștii văd două dintre Brazilia, Argentina, Germania și Spania. La titlul mondial mai visează Italia, Franța, Belgia și Uruguay, însă casele de pariuri nu le includ în grupul de șoc și, ca atare, le-au oferit cote mai mari.
Tot pe 12 iunie, va începe un alt turneu final, mai puțin vizibil și, automat, mai puțin interesant pentru publicul larg care însă are un rol major: competiția neoficială între producătorii de echipament sportiv. Brazilia – Croația este un meci între două naționale îmbrăcate de compania americană Nike, însă mingea oficială, Brazuca, este furnizată de producătorul german Adidas. Nike, liderul mondial cu încasări anuale de 25 de miliarde de dolari, are contracte de reprezentare cu 10 dintre țările participante la Cupa Mondială, în timp ce Adidas, cu încasări anuale de 20 de miliarde de dolari, îmbracă 9 naționale, printre care campioana mondială Spania. Al treilea jucător de pe piață, Puma vine cu 8 țări și cu un vector de imagine reprezentat de Italia, campioana mondială din 2006.
În Brazilia, principala bătălie financiară se dă între Nike și Adidas. În 2013, americanii au avut încasări de 1,9 miliarde de dolari din produse dedicate fotbalului, în timp ce germanii, deși nu au oferit cifre oficiale, păstrează un ușor avantaj. Potrivit lui Peter Rohlmann, un important consultant în marketing sportiv, Adidas rămâne liderul nișei, cu vânzări de 2,4 miliarde de dolari, însă cifra nu este convingătoare pentru o companie care, așa cum susține Herbert Heiner, CEO Adidas, are „fotbalul în ADN”. Diferența dintre cifre este mică și dacă se ia în calcul un detaliu aparent minor. Până la Mondialul din 1994, Nike nu acoperea piața produselor de fotbal, însă a progresat uluitor în ultimele două decenii.
Cupa Mondială este un eveniment capital pentru Adidas, un brand legat practic de această competiție. Din 1970, compania fondată de Adolf Dassler este sponsorul oficial al FIFA, în conturile căreia varsă, din 4 în 4 ani, 70 de milioane de dolari. Săptămâna trecută, oficialii Adidas au anunțat că turneul final din Brazilia va aduce companiei o sumă de „1-1,2 miliarde de euro la încasările operaționale”.
În contextul războiului cifrelor, își fac apariția în scenă activiștii de la Greenpeace. Potrivit unui raport întocmit de organizația care militează pentru protecția mediului, 33 de articole sportive produse de Adidas, Nike și Puma conțin substanțe chimice toxice. Printre ele, mingea oficială a Cupei Mondiale, Adidas Brazuca, produsă din materiale în compoziția cărora au fost detectați etoxilați de nonilfenol, folosiți frecvent ca detergenți în procesele industriale. Deversați în canalizare, aceștia se descompun în nonilfenol, un produs secundar foarte toxic care acționează ca perturbator hormonal. Potrivit InsiderWorldFootball, Puma a reacționat rapid și s-a alăturat campaniei Greenpeace în rolul de „Lider de detoxifiere”, însă rivala istorică a Adidas nu a renunțat încă în totalitate la chimicalele care pot dăuna mediului și sănătății oamenilor și animalelor.
În așteptarea protestelor Greenpeace, Adidas se concentrează pe targetul său financiar și de brand. „Vrem să arătăm foarte clar că suntem numărul unu în fotbal”, a anunțat Herbert Hainer cu mai puțin de trei săptămâni înainte de Mondial. Compania germană, acuzată de activiști că manifestă o „îngrijorare prefăcută” față de problemele de mediu, va investi „zeci de milioane de euro” în campanii de publicitate pe durata Campionatului Mondial. O mare parte din sumă va merge către campanii de social-media în care naționalele și jucătorii sponsorizați de Adidas, printre care Lionel Messi, își vor ține admiratorii conectați la știri din cantonamente.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER