În 2015 s-a ajuns la un nivel fără precedent în ceea ce privește opțiunile pe care un motociclist le are la dispoziție în clipa în care se hotărăște că vrea o motocicletă nouă. Avem motociclete de circuit, de stradă, de touring, de off-road, carenate, necarenate, înalte, lungi, mici, joase, frumoase, urâte, comode, incomode, rapide și lente. Fără să exagerăm prea mult, probabil că nu mai e spațiu pentru ingineri în ceea ce privește inovațiile, totul pare acoperit. Ei bine, în acest context, BMW a venit cu modelul R nineT.
BMW R nineT varianta 2015, model pe care ProSport a avut ocazia să îl testeze abia scos din cutie, e într-o clasă proprie. Sigur, veți veni cu argumentul că e un soi de cafe-racer și că lumea e plină de astfel de motociclete, noi sau vechi. Veți spune și că e scumpă sau că poziția e incomodă, veți arunca cu noroi zicând că nu e suficient de rapidă și că e prea pretențioasă pentru condițiile de trafic din România. Și poate că veți avea dreptate într-o anumită măsură, însă un simplu drum de nici 300 de kilometri cu BMW R nineT e de ajuns să vă determine să spuneți „Nici nu contează, motocicleta asta e altceva!”.
Bucureștiul e plin de clădiri care se potrivesc perfect ca decor pentru fotografierea modelului BMW R nineT. Aluminiul combinat cu părțile vopsite în negru scot în evidență motocicleta parcă desenată doar pentru a atrage priviri. Foto: Adrian Scutariu
„Bolborositul” motorului boxer combinat cu evacuarea Akrapovic, muzică pentru urechea motociclistului
Care sunt datele de la care plecăm? BMW spune despre R nineT că este un model cu un motor în 4 timpi, răcit cu aer/ulei, și cu doi cilindri orizontali opuși. Motorul boxer are o capacitate de 1.170 cmc și dezvoltă 110 cai putere la 7500 de rpm. Teoretic, nimic ieșit din comun, nimic care să merite descrierea de mai sus. În practică însă, R nineT a primit de la bavarezi și niște suflet. Chiar și niște atitudine, pentru că pe parcusul traseului pe care l-am făcut cu acest model am constatat de multe ori că R nineT ne pilotează, nu invers. Este fermă, impunătoare, iar sunetul eșapamentului Akrapovic este bolborosit, aspru și suficient de sonor încât să nu existe cap neîntors pe trotuar. Felul în care este desenat modelul ăsta te obligă la o poziție în șa oarecum ciudată, mai ales pentru cei care nu sunt obișnuiți. Ghidonul este lat, iar pentru a-l controla e nevoie de o poziție ușor arcuită a spatelui. Sigur, poziția nu e comodă pentru parcurgerea unor sute de kilometri pe zi, însă BMW R nineT nu e făcută pentru asta. Nu e făcută nici pentru aplecări pe Cheia, acolo unde starea proastă a asfaltului combinată cu faptul că motocicleta asta are, dintre dotările eletronicii moderne, doar ABS pot duce la tragedii.
Evacuarea Akrapovic este stock pe modelul 2015 al R nineT și produce un sunet aproape ilegal de puternic. E motocicleta la care frânele de motor sunt o plăcere. Foto: Adrian Scutariu
Și premiul „Miss moto 2015” merge la… BMW R nineT
Și pentru a-i face dreptate deplină motocicletei despre care vorbim aici trebuie să abordăm capitolul estetic. Pentru că abia aici încep să curgă motivele pentru care cineva ar putea fi determinat să scoată o mică avere din cont. Adică circa 14.900 de euro. Pozele atașate acestui articol spun mult mai multe decât orice descriere din broșuri, însă la R nineT parcă e nevoie pe lângă imagine și de simț. Simțul pe care îl capeți atunci când atingi aluminiul de pe capacul monopost sau cel pe care îl ai în buricele degetelor atunci când atingi cusăturile pe care le are pielea de pe șa. La look contribuie și cele două ceasuri de bord, adică o reinterpretare pe care BMW vrea să o dea modelului clasic de motocicletă, dar și logo-ul companiei germane plasat exact pe centrul farului rotund.
BMW R nineT este atât de frumoasă încât orice oprire, de masă sau alimentare, pe care am făcut-o pe traseu a conținut adevărate ședințe de Q&A. Privitorii tineri erau vrăjiți de aluminiu, de sunetul evacuării, iar cei bătrâni retrăiau momentele tinereții, atunci când puținele motociclete aduse de la nemți semănau, pare-se, „leit” cu R nineT. Nu știm dacă BMW și-a propus să facă din modelul ăsta o motocicletă frumoasă, însă cu siguranță le-a ieșit. Tocmai ăsta e motivul pentru care îi rugăm pe colegii de la PeMotoare să repete testul din Centrul Vechi, acolo unde constatau cu dezamăgire că nu sunt mulți cei care au venit să se uite de aproape la această motocicletă. Recomandăm lumina zilei și capacul de aluminiu peste locul pasagerului.
Atenția la detalii pe care nemții au pus-o în construirea modelului R nineT este uimitoare. Este un mix între tehnologie modernă în limite normale și look vintage. Foto: Adrian Scutariu
Cu siguranță că cei de la BMW vor comenta faptul că nu ne-am concentrat în descriere pe faptul că R nineT e o motocicletă customizabilă. Adică se pot schimba multe dintre componentele ei, mecanice și decorative, pot fi alese de client din cataloagele nemților. E un amănunt important pentru BMW, companie care vine R nineT tocmai pe ideea asta de customizare. Noi am remarcat însă sufletul ei, o raritate între motocicletele încărcate de electronică din ziua de azi, și lipiciul pe care îl are la public. Sigur, pentru 15.000 de euro, însă sunt unele lucruri pe care nu ar trebui să se pună preț, nu-i așa?
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER