Pentru Radu Păltineanu, „acasă” înseamnă România și Canada, dar mai degrabă România. Și-a lichidat deja socotelile materiale cu Montrealul și, după ce va termina proiectul ăsta cu Americile, vine acasă, aici. Are 26 de ani, a făcut Facultatea de Inginerie software la Universitatea McGill din Montreal, acolo unde a emigrat, împreună cu părinții, în 2004. E și cetățean canadian, n-ar fi dus lipsă de nimic la Montreal, numai că ața, spune el, l-a tras mereu înapoi. Așa că iată-l angrenat în pregătirile pentru marea călătorie în care va lua cu el, cale de 24.000 de kilometri, un steag al României, și nu al Canadei. Steag semnat de Gabi Szabo, Năstase, Doroftei, Patzaichin și Bute, ca să vadă și mexicanii, și salvadorienii, și ecuadorienii, și peruanii și argeninienii ce oameni locuiesc acolo de unde vine românul Radu. Pentru că asta vrea el: în nouă luni, să străbată în lungime Americile de la Oceanul Arctic la Oceanul Antarctic.
Radu a mai făcut, de când l-a prins flama pentru biclă, destule expediții mari. Odată a pedalat vreo 2.000 de kilometri prin Scandinavia și Europa de Est. Altădată a ajuns până în Iran. Dar așa expediție mare n-a mai făcut. Nici el, nici vreun alt român, vreodată. Pentru că, pe 28 iulie, româno-canadianul Radu Păltineanu pleacă din București ca să ajungă tocmai la capătul lumii, în Golful Prudhoe, din Alaska. De acolo, din locul unde eroii lui Jules Verne căutau Vulcanul de Aur și Ținutul Blănurilor, iar acum companiile lui Rockefeller scormonesc spre centrul pământului după aurul negru, începe marea călătorie a românului Radu.
Călătoria de-a lungul Americilor, o aventură cu care s-ar mândri și eroii lui Jules Verne
Golful Prudhoe, pe malul Arctic al Alaskăi, este cu 400 de kilometri mai aproape de Polul Nord decât chiar Cercul Arctic. „Deja 1 august e la limită, va trebui să mă grăbesc, să nu mă ajungă iarna din urmă”, spune Radu. Va fi o provocare, trebuie să recunoaștem. Biciclistul nostru va pedala permanent spre Sud, în întâmpinarea verii. Și-a proiectat călătoria astfel încât să facă pasul în America de Sud la începutul anului viitor, atunci când acolo începe vara. Dacă totul va merge ceas, va intersecta Paralela 37 latitudine Sudică, pe urmele copiilor Căpitanului Grant, la mijlocul lui aprilie. În mai ar trebui să intre în Ushuaia, capitala Țării de Foc, în mai, la sfârșitul verii australe. Nouă luni pe bicicletă, de-a lungul Americii. Asta, da, aventură!
ProSport: Salut, Radu. 24.000 de kilometri de la un capăt la celălalt al Americilor. Asta e o distanță. Cum ți-a venit ideea? Radu Păltineanu: Acum vreo doi ani. Cred că atunci când stăteam în Copenhaga… Atunci am făcut cu bicicleta, împreună cu un grup, o expediție de vreo 2.000 de kilometri de-a lungul Peninsulei Scandinave și în Europa de Est. A fost așa, un fel de protest…
Protest față de ce? Față de ce se încerca la Roșia Montană. Am popularizat cauza noastră pretutindeni unde am ajuns în Europa.
„La Montreal și Copenhaga făceam 20 de kilometri pe zi cu bicicleta. Nici măcar abonament la transportul în comun n-aveam. În București merg cu metroul”
În prezentarea de pe blogul tău menționezi că ești cetățean canadian și român, spui că acum doi ani locuiai în Copenhaga… Prezintă-te. În 2004, părinții mei au decis să emigreze în Canada, la Montreal. Amândoi aveau slujbe bune și aici, în România, nu le lipsea nimic, însă au vrut o altfel de viață. Într-un fel, tot un spirit de aventură cred că i-a mânat și pe ei. Eu am mers, bineînțeles, cu ei. Am cetățenia canadiană, am făcut facultatea acolo, dar eu nu am putut niciodată să mă desprind de tot de România. Am altfel de fire… Așa că am revenit cât de des am putut în țară. De fapt, eu sunt mai mult aici, decât acolo, în Canada. În 2013 eram la Copenhaga într-un schimb universitar. Acolo, ca și la Montreal, cred că făceam 20 de kilometri pe zi cu bicicleta! Nici măcar abonament de transport în comun n-aveam.
Am fost la Copengaha și, într-adevăr, acolo traficul e altfel organizat… Da, omule! Ai văzut ce-i acolo? Extraordinar! E o plăcere să mergi cu bicicleta. Nu-ți trebuie absolut nimic.
În București ai mers cu bicicleta? (râde) Nu! Aici merg cu metroul. Dar să știi că n-am mers pentru că, momentan, n-am avut bicicletă.
Ți-e frică să te bagi în traficul din București? Nu. Să știi că, față de acum vreo 10 ani, s-au schimbat în bine lucrurile. Față de alte țări, nu mai e chiar așa rău. Ar fi fost bine să se schimbe mai repede situația, parcă ne mișcăm prea încet în privința asta, dar oricum e un progres.
Ivan Patzaichin, Gabi Szabo și Zsolt Gyongyossy, Ilie Năstase și Lucian Bute sunt câteva dintre vedetele care au semnat pe steagul ce va fi purtat de Radu de-a lungul Americilor
Spuneai că-n alte țări unde ai fost e mai rău. Unde? În Rusia. Acolo, pe bicicletă, ești nimic în ochii șoferilor. E mult mai rău acolo. Participanții la trafic sunt foarte agresivi și nu au nicio considerație față de cei pe bicicletă. Pentru ei, dacă n-ai mașină, nu exiști.
Reperele unei călătorii de pomină: în Alaska va pleca pe zăpadă, în Mexic și Columbia va avea nevoie de escortă, în Ecuador și Peru nu sunt drumuri
Să revenim la bicle. Când ai învățat să mergi pe bicicletă? La 6 ani. Până atunci mersesem pe trotinetă (râde).
Deci pleci în călătoria asta prin America având, totuși, o experiență de 20 de ani în materie de ciclism… (râde) Da. Acum, de exemplu, nu sunt în București. Am profitat de weekend și am tras o fugă până la Roșia Montană. E bine aici, e liniște…
Cum arată planul tău de 24.000 de kilometri? Plec din extremitatea nordică a Alaskăi pe 1 august. E deja puțin târziu pentru acea zonă, probabil că voi prinde zăpada. Norocul e că drumul e drept, frigul mă va stimula să merg repede, să ies de acolo până nu se instalează de tot iarna.
Cam câți kilometri pe zi va trebui să parcurgi? În jur de 120.
La 6-8 ore pe bicicletă pe zi, asta înseamnă că e nevoie de o medie de 15-20 de kilometri. Da, însă nu voi putea să păstrez același ritm. În Ecuador și Peru, pe munți, unde nu sunt nici drumuri, în mod sigur nu voi reuși să fac media asta.
Pe lângă autograf, Ticu Lăcătușu a avut și câteva sfaturi pentru Radu, care își propune să escaladeze și cei mai înalți munți vulcanici din America de Nord și de Sud
Deci va trebui să recuperezi în alte părți. Da. Am noroc că în destule zone sunt șosele bune, drepte. Acolo e speranța mea că pot să obțin rezerva de timp necesară. Dacă totul merge bine, ar trebui să ajung la Ushuaia, la capătul lumii, după 9 luni, în mai anul viitor.
Vei pedala, practic, înspre Sud, înspre vară. Pleci din Alaska atunci când e vară în Emisfera Boreală și ajungi în Țara de Foc când e vară în Emisfera Australă. Da, asta e ideea. Să intru în America de Sud când începe anotimpul cald în America de Sud.
Cum vei rezolva cu vizele? N-am nevoie de vize. Sunt cetățean canadian și român, toate țările din America Centrală și de Sud pe care le voi străbate au scos vizele pentru cetățenii români. Doar Bolivia cere, dar acolo îți dau viza pe loc, la frontieră.
Nu ți-e frică? Vei străbate locuri cu un grad de risc foarte mare. Jafuri, răpiri, crime mai ales în unele țări din America Centrală și de Sud. Zilele acestea voi vorbi la Ministerul Afacerilor Externe pentru a mă ajuta în anumite zone din Mexic și Columbia, să vedem dacă pot beneficia de o escortă, ceva. În rest, e un risc asumat. Dacă vreau să fac călătoria asta, pe acolo e drumul!
Dacă rămâi fără bicicletă? (râde) Sponsorii m-au asigurat că, dacă am ghinionul ăsta, nu va fi o problemă, îmi vor asigura alta.
Nouă luni pe bicicletă costă 10.000 de dolari
Ți-ai făcut un buget? Cât te costă aceste nouă luni de aventuri? Da, mi-am făcut socotelile. Pe mine, drumul, echipamentul, mâncarea mă vor costa 10.000 de dolari americani. Încă 25.000 de dolari va costa filmul documentar pe care-l vom face.
Ai toți banii? O parte, da. Îi am deja. Am promisiuni că voi obține și restul sumei.
Logoul și prezentarea călătoriei de poveste a lui Radu Păltineanu. FOTOGRAFII: Arhiva personală a lui Radu Păltineanu
Va fi mai scump filmul decât călătoria în sine? Da, clar. Eu voi purta pe cască o cameră care va înregistra tot drumul. Însă un regizor român din Montreal se va deplasa, alături de încă un om, în șase locații diferite, pentru filmări. Vor fi șase puncte situate la mare distanță unele de altele. Biletele de avion, închirierea mașinilor, cazarea, astea vor fi destul de scumpe.
Ce vei face după ce vei termina acest drum uriaș? Vin acasă, în România. Viitorul meu acolo îl văd. Am lichidat deja tot ce aveam acolo, în Canada, și mă întorc în țară. Cred că mai am multe de făcut aici. Pe drum voi purta un steag tricolor semnat de mari campioni ai noștri. Le voi face cunoscută România tuturor celor pe care-i voi cunoaște în aceste nouă luni.
Succes. Mulțumesc, să ne auzim cu bine!
Principalele pericole: pustietatea, frigul, căldura, bandiții, animalele sălbatice
Radu Păltineanu și-a prezentat proiectul atât pe blogul personal, cât și într-un comunicat pentru presă. Pe lângă drumul propriu-zis, românul mai are în plan și două ascensiuni pe cele mai înalte vârfuri vulcanice din America de Nord și, respectiv, America de Sud. „Radu Păltineanu pornește în traversarea completă a Americii de Nord și Sud pe bicicletă Radu Păltineanu anunță organizarea unei expediții în premieră pentru România: traversarea completă a celor două Americi din punctul cel mai nordic al șoselei panamericane, golful Prudhoe din Alaska până în Ushuaia, punctul ei cel mai sudic, în Argentina. Pe lângă traversarea în sine pe bicicletă, românul mai are în plan și două ascensiuni pe cele mai înalte vârfuri vulcanice ale Americii de Nord și Sud, vf. Orizaba (5638 m) situat în Mexic, respectiv Oyos del Salado (6893 m), situat pe granița dintre Chile și Argentina. Românul urmează să plece din București în noua aventură pe data de 28 iulie, iar startul expediției va fi dat în Deadhorse, în apropierea golfului Prudhoe din Alaska pe 1 august. Traversarea celor două Americi se va face de la nord la sud, pe un traseu de aproximativ 24,000 de kilometri. Întreaga distanță va fi parcursă pe bicicletă, excepție făcând tranziția dintre Panama în Columbia, unde Radu va lua o barcă, neexistând șosele care să lege cele două țări. Expediția supranumită > reprezintă o provocare extremă pentru Radu Păltineanu și un proiect unic pentru România, mai ales că el și-a propus să o realizeze în doar nouă luni. Radu și-a propus să parcurgă zilnic o distanță de 120-130 km. Traversarea va urma un itinerariu ce debutează în apropierea golfului Prudhoe din Alaska, și se termină în localitatea cea mai australă a lumii, Ushuaia în Argentina, Radu având de înfruntat atât pustiul Americilor cât și nedoritul risc de întâlnire cu animale sălbatice precum urșii polari, urși grizzly sau elani. Mai mult, traversând zonele măcinate de sărăcie și deseori controlate de carteluri de droguri din America Centrală și de Sud, riscul de a fii jefuit, răpit sau omorât este considerabil. Radu Păltineanu va fi însoțit în puncte cheie ale expediției de către filmmaker-ul Ioan Roman în vederea producerii unui serial documentar. Numeroase personalități din lumea sportului românesc s-au alăturat în a-l susține pe Radu Păltineanu în demersul său. Printre aceștia se numără Ilie Năstase, Ivan Patzaikin, Constantin Lăcătușu, Lucian Bute, Leonard Doroftei, Gabriela Szabo și Alex Găvan.
CV Radu Păltineanu Originar din Piatra Neamț, absolvent al facultății de inginerie software din cadrul Universității McGill din Montreal, Canada, alpinist și cicloturist Radu este un adevărat pasionat al aventurii și călătoriei. Dacă în 2013 traversa în echipă mare parte a Scandinaviei și Europei de Est pe bicicletă (peste 2,400 de km), anul ce a urmat acesta a decis să traverseze întreaga Europă și Asie centrală cu autostopul. Cu ocazia încheierii expediției de peste 14,000 de km parcurși cu autostopul de la Paris la Teheran în Iran, Radu organizează și o ascensiune pe vârful Damavand (5671 m), cel mai înalt vârf vulcanic al Asiei, începând astfel proiectul >. În 2015, Radu și-a propus un proiect și mai ambițios, și anume să fie primul român care traversează cele două Americi pe bicicletă, din Alaska până în sudul Argentinei.”
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER