Înainte de a încheia review-ul nostru pentru PlayStation VR, să facem o scurtă recapitulare: în prima parte am aruncat o primă privire la headset-ul celor de la Sony și am discutat despre specificațiile sale tehnice; în a doua parte, ne-am oprit asupra unora dintre cele mai populare jocuri third party pentru PS VR, în timp ce a treia parte a fost dedicată jocurilor first party dezvoltate chiar de către Sony.
Ultima parte a acestui test își îndreaptă atenția asupra câtorva jocuri pe care este foarte posibil să le aveți deja în colecția proprie, fără să știți că acestea oferă, măcar parțial, compatibilitate cu PlayStation VR. Este vorba despre Star Wars: Battlefront, Call of Duty: Infinite Warfare și Rise of The Tomb Raider, fiecare bucurându-se de câte o misiune (sau nivel) bonus, ce poate fi jucată cu ajutorul headset-ului PlayStation VR.
V-am rămas datori însă și cu concluziile acestui review, rezultate pe urma unor perioade extinse în care am putut încerca o mare majoritate din jocurile disponibile pentru PlayStation VR. Aici este probabil calcâiul lui Ahile în ceea ce privește tehnologia VR (și nu doar PlayStation VR): lipsa unor jocuri dedicate, de calitate, care să justifice invesția de viitor într-un astfel de dispozitiv. Dacă am fi îngăduitori, am putea recomanda Batman: Arkham VR, PlayStation VR Worlds și Until Dawn: Rush of Blood drept titluri pe care trebuie să le achiziționați odată cu un PlayStation VR. Totuși, realitatea „din teren” ne demonstrează că nu există un așa-zis „killer app” pentru PlayStation VR (și pentru nici un alt astfel de dispozitiv VR!).
Poate unii vor indica Resident Evil 7 Biohazard drept un astfel de joc, însă titlul celor de la Capcom, excelent de altfel când este rulat în mod non-VR, scoate la iveală o altă slăbiciune a acestei tehnologii. În ciuda evidentei sale ergonomii, PlayStation VR nu poate scăpa de efectele secundare pe care unele dintre jocuri le lasă asupra organismului jucătorului: transpirație abundentă, oboseală, câteodată dureri acute de cap, rău de mișcare și greață. Chiar și titlurile în care simptomele grave, amintite mai devreme, nu își fac apariția lasă o doză vizibilă de oboseală asupra corpului și ochilor. Așadar, atenție cum vă jucați în VR și nu uitați să luați pauze foarte dese.
Aceste două argumente sunt suficiente să ne facă mult mai reținuți decât am fi crezut inițial în ceea ce privește recomandarea unui dispozitiv cum este PlayStation VR. Tehnologia se află înca într-un stadiu preliminar, iar software-ul disponibil în acest moment nu este nici pe departe convingător. Rămâne de văzut dacă viitorul va aduce îmbunătățiri semnificative; până atunci însă, recomandarea noastră, dacă sunteți gameri înrăiți, este să investiți într-un alt domeniu, care, pe termen mult mai scurt, v-ar putea aduce satisfacții mai mari: poate un televizor 4K și o consolă PlayStation 4 Pro sau, de ce nu, un upgrade hardware pentru PC.
STAR WARS BATTLEFRONT – ROGUE ONE: X-WING VR MISSION (Criterion Games/DICE/Electronic Arts)
Electronic Arts a oferit această misiune suplimentară pentru Star Wars: Battlefront, jucabilă doar cu ajutorul PlayStation VR, în preajma lansării filmului Rogue One: A Star Wars Story. Îmbucurător este că, deși vorbim de un joc marca Electronic Arts, această misiune este disponibilă în mod gratuit, putând fi descărcată de oricine deține un exemplar al jocului Star Wars: Battlefront pentru PlayStation 4.
După download-ul de aproximativ 2GB, misiunea își va face apariția în meniul principal al jocului, oferind două componente principale: pregătirile premargătoare misiunii, în care puteți admira o navetă X-Wing și interiorul acesteia din mai toate unghiurile imaginile, și misiunea propriu-zisă.
Pe parcursul acesteia, veți avea ocazia să pilotați propriul X-Wing, să faceți saltul în hiperspațiu, să parcurgeți un câmp de asteroizi, să protejați o navetă aliată în timp ce vă luptați cu TIE Fightere și chiar să înfruntați un Star Destroyer imperial. Cu alte cuvinte, împlinirea câtorva dintre visele unui fan înrăit Star Wars. Nu vă așteptați însă la ceva foarte complex: controlul, realizat cu ajutorul gamepad-ului DualShock 4, este foarte simplist, misiunea terminându-se foarte rapid.
Grafic, X-Wing Mission este susținut de modelele preluate parcă din film și de întreaga estetică caracteristică pentru Star Wars, fără a ieși neapărat în evidență. Până la urmă, să pilotezi propriul X-Wing poate fi considerat un bonus interesant, chiar dacă întreaga experiență durează doar câteva minute.
CALL OF DUTY: INFINITE WARFARE – JACKAL ASSAULT (Infinity Ward/Activision)
Activision și Electronic Arts se află de ceva timp în concurență directă, fiecare reacționând atunci când celălalt publisher face un pas în privința prețioaselor serii Battlefield, Battlefront, Destiny sau Call of Duty. Astfel, era doar logic, în condițiile în care Electronic Arts a oferit o misiune VR pentru Star Wars: Battlefront, Activision să răspundă cu Jackal Assault, propria misiune VR pentru Call of Duty: Infinity Warfare.
Spre deosebire însă de Star Wars, Activision nu te obligă să cumperi cel mai recent Call of Duty pentru a putea încerca Jackal Assault. Dimpotrivă, misiunea este de sine stătătoare și poate fi descărcată, gratuit, prin intermediul PlayStation Store.
Dacă ai jucat deja campania din Call of Duty: Infinite Warfare știi deja cum funcționeaza luptele spațiale din acest joc, Jackal Assault reprezintă doar o asemenea misiune redată în VR. Nimic în plus, cu un minus important: naveta proprie pare că nu are coliziuni cu restul obiectelor din mediul de joc, trecând prin adversari sau elementele de decor fără nicio jenă.
În rest, grafica merită scoasă în evidență, Jackal Assault fiind una dintre cele mai arătoase experiențe VR, numai bună de arătat prietenilor împreună cu noul tău headset PlayStation VR. Spre deosebire însă de misiunea X-Wing din Battlefront, aici nu avem parte de retrăirea unor secvențe legendare, ci doar de câteva minute de gameplay generic.
RISE OF THE TOMB RAIDER: 20 YEAR CELEBRATION (Crystal Dynamics/Nixxes Software/Square Enix)
Facem ce facem și ajungem din nou la cel mai recent joc al seriei Tomb Raider: după ce s-a lansat în toamna lui 2015 pentru Xbox One, după ce la începutul lui 2016 a sosit și pe PC, iar în octombrie a venit si pe PlayStation 4, primind și suport pentru PS4 Pro, Rise of The Tomb Raider oferă compatibilitate și cu PlayStation VR.
Astfel, porțiunea suplimentară introdusă de ediția 20 Year Celebration a jocului – conacul familiei Croft – poate fi acum explorată în mod first person, în VR. Este interesant faptul că producătorii sunt foarte conștienți că abordarea în acest mod VR poate cauza rău de mișcare, implementând, ca opțiune implicită de navigare așa-numitul Comfort Mode. În acest mod, doar te poți uita în jurul Larei, mișcarea propriu-zisă (mai degrabă teleportare) fiind realizată prin apăsarea trigger-ului L2, alegerea unei noi poziții pentru eroină, si apoi confirmarea acesteia cu R2. Alternativ, se poate opta pentru Free Mode (accesibil doar după trecerea peste unele avertismente și măsuri de siguranță), unde mișcarea liberă, asemenea first person shooterelor clasice, duce imediat la greață și dureri de cap.
Față de versiunea normală a jocului, downgrade-ul grafic este evident în mod VR, însă nu atât de deranjant precum în DriveClub VR, spre exemplu. Pe de altă parte, după satisfacerea curiozității inițiale, acest mod VR își pierde farmecul rapid, atât navigarea, cât și sentimentul de explorare fiind mult mai reușite în versiunea non-VR a acestei secțiuni din Rise of The Tomb Raider.
PlayStation VR Review Partea 1: privire de ansamblu asupra hardware-ului
PlayStation VR Review Partea a 2-a: jocurile Resident Evil 7, Eagle Flight și Batman: Arkham VR
PlayStation VR Review Partea a 3-a: jocurile PS VR Worlds, DriveClub VR și Until Dawn: Rush of Blood
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER