REPORTAJ | Formula 1 văzută din spatele cortinei. Câți oameni lucrează pentru a duce „Marele Circ” aproape de perfecțiune, tehnologia revoluționară utilizată de ingineri și explicația volanului cu 1.000 de butoane

REPORTAJ | Formula 1 văzută din spatele cortinei. Câți oameni lucrează pentru a duce
  • Publicat:
  • Actualizat:

Din fața micului ecran, „Marele Circ” pare o simplă cursă de mașini, în care mecanicii schimbă pneurile după câteva ture. De la fața locului îți dai seama că e mult mai mult de atât. Echipa ProSport a acceptat invitația Renault și a participat la ultimele două zile de teste de la Barcelona. Pentru început putem spune că e o altă lume, în care totul e dus la superlativ.

Încă de la intrarea în complex rămâi uimit și realizezi că n-ai văzut atâtea Ferrari-uri în toată viața ta. Pe alocuri mai găsești și un McLaren sau un Type-R de la Honda, dar bolizii din „Cizmă” fură toate privirile. Paddock-ul, zona în care este găzduită presa și unde sunt cazați mecanicii, inginerii etc, e cu adevărat un mic oraș. Tirurile celor zece echipe din Formula 1 formează clădiri la fel de înalte precum casele construite de CFR în apropierea Gării de Nord. Pe partea stângă sunt restaurantele, zona alocată presei, iar pe partea opusă sunt birourile și dormitoarele celor din staff. Până de curând, cele două clădiri pe roți erau poziționate față în față. Acum, sunt poziționate pe diagonală, pentru ca piloții să ajungă mai greu dintr-o parte în cealaltă, iar astfel fanii au o șansă în plus de a se poza cu Vettel sau Alonso. În jur de 100 de oameni numără fiecare echipă din Formula 1. „Marele Circ” reprezintă o adevărată desfășurare de forțe, în spatele cortinei.

Când ajungi în garajul unei echipe, datele problemei se schimbă. Ești atenționat încă din prag că e interzisă folosirea telefonului mobil în interior. Cuvânt cheie: secretomanie. Chiar dacă Federația Internațională de Automobilism (FIA) vrea să aducă echipele pe aceeași lungime de undă, inginerii își păstrează informațiile departe de public. Garajul de Formula 1 e împărțit în două părți. De exemplu, în partea stângă a garajului Renault parchează Nico Hülkenberg, iar în partea dreaptă Carlos Sainz. Pe un ecran imens este conturat traseul, pe care se mișcă haotic câteva puncte colorate (piloții). Urmează panoul unde sunt afișate rezultatele fiecărui tur. Mai departe avem un alt ecran dedicat exclusiv pneurilor. Este afișată presiunea, temperatura pneurilor, temperatura de la nivelul asfaltului, temperatura generală din zonă… Orice factor care ar putea influența gumele, apare pe acel ecran și este monitorizat. Pneurile aflate în garaj sunt ținute în huse speciale, inscripționate cu zona de acțiune (ex: dreapta față, stânga spate). Husele respective sunt încălzite la temperatura optimă prevăzută de ingineri. Unele sunt ținute la 30 de grade celsius, altele la 100. Totul e gândit și regândit. Există un om în staff-ul echipei care nu se murdărește pe mâini! Acesta umblă prin garaj cu o pereche de ochelari VR (realitate virtuală), cu care poate vedea o hologramă a monopostului în garaj. Ochelarii sunt folosiți pentru ca piesele mașinii să fie analizate mult mai rapid. În loc să iei la mână piesă cu piesă până găsești problema, vine acest Siri în carne și oase care dezmembrează virtual mașina și vine cu o soluție. Câteva tubulaturi sunt realizate manual, pentru că roboții din fabrică nu sunt atât de inteligenți să modeleze țevile după dorința echipei.

Știați că… Nico Hülkenberg joacă fotbal cu câțiva oameni din echipa sa înainte să intre pe circuit? Neamțul spune că asta îl relaxează extrem de mult. Printre trusele de unelte și cabluri se află două baloane colorate, cu care pilotul Renault își face încălzirea. Un obicei asemănător avea și Nico Roseberg, campionul mondial din 2016.


Volanul folosit de Renault în acest sezon. E identic cu cel de anul trecut. Foto: Octavian Vasilescu

Volanul cu 1000 de butoane, așa cum este poreclit în folclor, nu e atât de complicat precum pare. Da, are destul de multe butoane, dar pilotul nu trebuie să bage coduri de GTA în timpul unui viraj în care mașina merge cu 150 de km/h. Spre exemplu, primul buton din stânga, PIT, limitează viteza maximă a mașinii la 100 de km/h, 80 pe circuite precum Monaco, pentru intrarea la boxe. Cele două portocalii sunt folosite numai la indicațiile venite din garaj, la fel și cele rotative din centru. Inginerii îi dictează pilotului o anumită comandă, iar aceștia execută. Aici e vorba de partea tehnică, unde inginerii au primul cuvânt și nu pilotul. Butonul RCH e folosit pentru reîncărcarea bateriilor și este acționat la unison cu frâna. Butonul violet BO e folosit înainte de startul cursei și se referă la Burn Out. Piloții îl acționează pentru a-și încălzi pneurile la grilă. Cel galben inscripționat cu litera D îl ajută pe pilot să se hidrateze în timpul cursei. Fiecare cască are prevăzută un furtun, iar când pilotul apasă butonul D, poate bea apă. Cel roșu din dreapta e folosit pentru linia de comunicații. După ce a discutat cu inginerii din garaj, pilotul apasă butonul R pentru a închide apelul, exact ca la telefon. Butonul OIL afișează pe ecran date referitoare la comubstibil, cum ar fi consumul sau volumul care a mai rămas în rezervor. Butonul OK e folosit de pilot atunci când nu poate lua legătura cu echipa. După ce a primit indicațiile de la boxe, acesta apasă butonul pentru ca staff-ul să știe că mesajul a fost recepționat.  N-ul de la ultimul buton reprezintă prescurtarea de Neutru. Atunci când pilotul vrea să intre în garaj, apasă pe N, iar mecanicii împing mașina înăuntru.

Ecranul e folosit pentru a afișa viteza, numărul de tururi efectuat, dar scopul principal este acela de a trasmite mesaje codate. De exemplu, dacă Vettel se apropie amenințător de Hamilton, lui Bottas nu o să i se transmită prin cască mesajul „Scoate-l de pe circuit, avem nevoie de victorie”. Mesajul o să fie afișat pe ecran, deoarece linia de comunicații e publică. Desigur, exemplul dat e un simplu exercițiu de imaginație.


Pedalele. Cele din mijloc sunt folosite pentru schimbarea vitezei, iar cele de jos pentru a frâna de urgență. Foto: Octavian Vasilescu

Noul sezon al Formulei 1 va debuta pe 25 martie, cu Marele Premiu al Australiei, desfășurat la Melbourne. Piloții care vor pleca de la grila de start sunt: Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen (Ferrari), Sergio Perez, Esteban Ocon (Force India), Romain Grosjean, Kevin Magnussen (Haas), Stoffel Vandoorne, Fernando Alonso (McLaren), Lewis Hamilton, Valtteri Bottas (Mercedes), Daniel Ricciardo, Max Verstappen (Aston Martin Red Bull Racing), Nico Hulkenberg, Carlos Sainz Jr (Renault), Marcus Ericsson, Charles Leclerc (Sauber Alfa Romeo), Pierre Gasly, Brendon Hartley (Toro Rosso), Lance Stroll, Sergey Șirotkin (Williams).

Octavian Vasilescu / Redactor
Urmărește ProSport.ro pe Google News
Știri despre
Pe aceeași temă
Prima reacție a lui Alex Bodi, după ce a fost combinat de Revelion cu Iulia Sălăgean. ”Asta e tot ce contează!”
Prima reacție a lui Alex Bodi, după ce a fost combinat de Revelion cu Iulia Sălăgean. ”Asta e tot ce…
Ultimele clipe din viața lui Cosmin, adolescentul care a murit călcat de autobuz în Valea Lupului! Ies la iveală detalii șocante și imagini surprinse de un martor. Ce ar fi făcut băiatul de 17 ani cu câteva minute înainte de tragedie?
Ultimele clipe din viața lui Cosmin, adolescentul care a murit călcat de autobuz în Valea Lupului! Ies la iveală detalii…
Decizia luată de U Cluj în privința lui Alex Chipciu, „veteranul” intrat în ultimele 6 luni de contract
Decizia luată de U Cluj în privința lui Alex Chipciu, „veteranul” intrat în ultimele 6 luni de contract
Andrei Vlad şi-a găsit echipă! Portarul va semna cu o formaţie aflată pe loc de play-off
Andrei Vlad şi-a găsit echipă! Portarul va semna cu o formaţie aflată pe loc de play-off
Surpriză! Juan Bauza ar putea reveni în România, la un an după ce a plecat de la Craiova. Patronul a recunoscut: ”Îl doresc foarte mult”
Surpriză! Juan Bauza ar putea reveni în România, la un an după ce a plecat de la Craiova. Patronul a…
Aurel Moldoveanu și-a speriat fanii! Cum arată astăzi artistul, la 64 de ani! Transformare IREALĂ
Aurel Moldoveanu și-a speriat fanii! Cum arată astăzi artistul, la 64 de ani! Transformare IREALĂ
Anamaria Prodan, relaţie SECRETĂ cu un om din fotbal: La orice oră din zi și din noapte, şi din morţi vine!
Anamaria Prodan, relaţie SECRETĂ cu un om din fotbal: La orice oră din zi și din noapte, şi din morţi…
BANCUL ZILEI. Bulă: - Zilele trecute, soacra și nevasta m-au tocat, când una, când alta....
BANCUL ZILEI. Bulă: - Zilele trecute, soacra și nevasta m-au tocat, când una, când alta....
Momentul în care un avion de mici dimensiuni se prăbușește peste o clădire, în California. Doi morți și mai mulți rănți
Momentul în care un avion de mici dimensiuni se prăbușește peste o clădire, în California. Doi morți și mai mulți…
Anomalie MISTERIOASĂ în câmpul magnetic al Pământului
Anomalie MISTERIOASĂ în câmpul magnetic al Pământului
Lovitura de milioane de euro pe care a dat-o Florin Tănase în afaceri! Ce legătură are Gigi Becali
Lovitura de milioane de euro pe care a dat-o Florin Tănase în afaceri! Ce legătură are Gigi Becali
Demisie-ȘOC la Kanal D! Bursucu nu mai prezintă Roata Norocului, iar motivul este halucinant 😲
Demisie-ȘOC la Kanal D! Bursucu nu mai prezintă Roata Norocului, iar motivul este halucinant 😲
Șoc în România. Călin Georgescu merge pe mâna lui Cristian Cioacă, fostul soț al Elodiei
Șoc în România. Călin Georgescu merge pe mâna lui Cristian Cioacă, fostul soț al Elodiei
A murit la 32 de ani! Breaking news! A fost activat planul ROȘU
A murit la 32 de ani! Breaking news! A fost activat planul ROȘU
Doliu în televiziune de Revelion! A murit cel mai iubit prezentator TV
Doliu în televiziune de Revelion! A murit cel mai iubit prezentator TV
Ce s-a întâmplat cu Indiana Jones? Analiză completă a unui joc prost optimizat
Ce s-a întâmplat cu Indiana Jones? Analiză completă a unui joc prost optimizat
Misterele ordonanţei trenuleţ: De ce nu sunt prezentate în nota de fundamentare efectele pe buget cu plus şi minus în detaliu?
Misterele ordonanţei trenuleţ: De ce nu sunt prezentate în nota de fundamentare efectele pe buget cu plus şi minus în…
2025: Cât timp se suspendă permisul pentru depășire pe linia continuă
2025: Cât timp se suspendă permisul pentru depășire pe linia continuă
Ce mesaj neașteptat a transmis Michele Răduță, după finala Chefi la cuțite sezonul 14. Orlando Zaharia a reacționat imediat
Ce mesaj neașteptat a transmis Michele Răduță, după finala Chefi la cuțite sezonul 14. Orlando Zaharia a reacționat imediat
×