Luna august a fiecărui an poate fi clasificată drept proverbiala liniște dinaintea furtunii atunci când vine vorba de industria jocurilor video. Primele semne de „vreme rea” vor apărea odată cu Gamescom 2018 (eveniment ce va avea loc în perioada 21 – 25 august, în Koln, Germania), când vom fi din nou asaltați de numeroase noutăți din acest domeniu, urmând ca un veritabil „potop” de jocuri noi să ne lovească în septembrie, lună ce va deschide, în mod oficial, „sezonul de toamnă” al anului. Unul dintre cele mai așteptate titluri ce urmează să-și facă apariția în septembrie este noul Spider-Man, dezvoltat de veteranii de la Insomiac Games (Resistance, Ratchet & Clank, Sunset Overdrive), în parteneriat cu Sony Interactive Entertainment și Marvel Entertainment. Iar Go4games a fost, din nou, singura publicație din România invitată să testeze o versiune preliminară a creației celor de la Insomiac Games.
Pe lângă testarea propriu-zisă a primelor două ore din Spider-Man, am avut ocazia și de a discuta cu Jon Paquette de la Insomniac Games, principalul scenarist al acestui joc. Iar John a pus un accent deosebit pe faptul că, încă de la primele discuții pe care studioul său le-a purtat cu Marvel, cei de la Insomniac au insistat pentru o poveste originală, fără legături foarte apropiate cu recentele filme din acest univers sau cu clasicele benzi desenate. Astfel, cei mai puțin familiarizați cu aventurile Omului Păianjen sau cu ecranizările cu Tobey Maguire, Andrew Garfield sau Tom Holland se vor putea bucura de acest joc fără a fi nevoiți să se „documenteze” în prealabil.
Astfel, acțiunea din Spider-Man va avea loc la opt ani de când Peter Parker a ales să îmbrace costumul roș-albastru, acesta, după absolvirea facultății, alăturându-se echipei de cercetare conduse de Dr. Otto Octavius. De altfel, pe parcursul jocului, veți avea ocazia să jucați atât din postura Omului Păianjen, cât și ca Peter Parker, eroul începând să-și pună anumite semne de întrebare legate de care dintre cele două alter egouri ale sale ajută cu adevărat omenirea. Însă distribuția de personaje jucabile din Spider-Man nu se va limita la cele două personalități ale lui Peter Parker: Mary Jane Watson, fosta iubita a lui Peter și un neobosit reporter de investigații, va putea fi controlată de asemenea, alți aliați urmând să-și facă apariția pe parcursul poveștii. În privința răufăcătorilor pe care îi vom întâlni în Spider-Man, producătorii nu au fost deloc secretoși: Electro, Rhino, Scorpion, Vulture, Mr. Negative și Kingpin vor fi prezenți „la datorie”, dintre aceștia doar ultimul jucând un rol activ pe parcursul sesiunii noastre de joc.
Dacă pentru latura narativă Insomniac Games a preferat o abordare originală (în limitele impuse de univers), când vine vorba de jocul propriu-zis, Spider-Man împrumută elemente din mai multe creații de succes. Astfel, încă din primele momente de joc vă veți simti poate un pic cam familiarizat cu mediul de joc open-world din New York-ul recreat de Insomniac Games. Senzația de déjà vu va fi accentuată și de nelipsitele turnuri, care, odată escaladate și activate, dezvăluie sectoare din hartă și activitățile opționale ce pot fi abordate în acele regiuni. Din fericire, acestea sunt destul de variate, iar îndeplinirea lor duce la câștigarea mai multor tipuri de token-uri, despre care vom discuta un pic mai târziu.
Spre exemplu, Spider-Man poate interveni și stopa tot felul de ilegalități care au loc în oraș (jafuri armate, tentative de intimidare a unor martori etc.), își poate recupera ghiozdanele cu resurse plasate prin oraș pe vremea când Peter era încă la liceu, poate face fotografii monumentelor sau clădirilor emblematice din oraș etc. Pe lângă acestea, există și misiunile secundare propriu-zise, selecția limitată pe care am avut ocazia să o încercăm în primele ore de joc lăsându-ne impresia că, la acest capitol, Insomniac Games s-a inspirat puternic din titluri precum The Witcher III sau Horizon: Zero Dawn. Cu alte cuvinte, aceste misiuni dau impresia de complexitate, nelimitându-se la acțiuni banale. De exemplu, într-o astfel de misiune a trebuit să „vânăm” un stol de porumbei prin Manhattan, în încercarea de a recupera un stick USB furat de una dintre înaripate.
Aminteam mai devreme că structura open world a jocului este poate prea familiară, în special celor care au trecut prin „oferta” Ubisoft din ultimii ani. Diferența o face însă metoda prin care Spider-Man se deplasează prin oraș, folosindu-se de lansatoarele sale de pânză de păianjen pentru a se propulsa prin aer, atașat de clădiri, precum un Tarzan urbanizat. Cei de la Insomniac Games au dat o importanță sporită acestei mecanici de swinging, navigarea fiind mai complexă decât pare la prima vedere.
Pe lângă legănatul propriu-zis, unde trebuie să te folosești de inerție pentru a dobândi un avânt din ce în ce mai accentuat, Spider-Man poate executa și scurte sărituri, dar se poate și atașa temporar de diferite obiecte din decor pentru a se lansa orizontal, în față, cu viteză sporită. Combinarea acestor elemente cu diferitele acrobații pe care eroul le poate executa în aer duce la un adevărat „vals” al navigării prin oraș, cu viteze amețitoare, fără a atinge pământul, amplificat de o coloană sonoră pe măsură. Iar atunci când ești forțat să aterizezi, Spider-Man beneficiază și de un sistem de deplasare de tip parkour, prin intermediul căruia poate escalada obstacole sau chiar clădiri întregi cu ușurință.
Un alt element ce poate părea foarte familiar la prima vedere, dar care devine mult mai complex pe măsură ce joci, este reprezentat de luptele din Spider-Man. Conceptele de bază sunt împrumutate din seria Batman: Arkham, cu un tip principal de atac, precum și cu un buton de eschivă ce trebuie acționat atunci când se activează Spidey-sense-ul protagonistului (când este pe cale să fie lovit de un inamic). Lucrurile devin însă mult mai dinamice decât în confruntările Cavalerului Întunecat, jocul introducând, destul de rapid, o sumedenie de mecanici de luptă pe care trebuie să le stăpânești bine pentru a putea supraviețui: posibilitatea de a-ți imobiliza adversarii cu pânze de păianjen, loviturile ce îți ridică inamicii în aer (mutând luptele la înălțime), eschivele speciale, realizate fie sărind peste inamici (mi-au adus aminte de Prince of Persia: Sands of Time), fie alunecându-le printre picioare (deosebit de folositoare în cazurile inamicilor înzestrați cu scuturi, ce pot fi astfel atacați din spate într-un interval foarte rapid) etc. Nu lipsesc nici execuțiile speciale, capabile să incapaciteze definitiv un inamic, ce pot fi activate atunci când se umple bara de focus a personajului.
Alternativ, acest focus poate fi folosit și pentru a regenera băruța de sănătate a eroului principal, atunci când situația o cere. Și vă veți confrunta cu acest gen de situații destul de des, în primele ore de gameplay Spider-Man fiind nevoit să înfrunte o sumedenie de inamici, unii înarmați cu electroșocuri, alții cu scuturi, mitraliere sau chiar lansatoare de rachete, fără a menționa mini-boșii. Grosul acestor lupte vor avea loc pe parcursul misiunilor principale, direct legate de povestea jocului. Acestea sunt în general structurate sub forma unor niveluri liniare, separate de open world-ul principal, beneficiind de numeroase secvențe cinematice și dialoguri între personaje. Unele dintre ele extrem de amuzante, cum ar fi schimbul de replici despre Spider-Cop (nu vă stric plăcerea, vă las să-l ascultați atunci când își va face apariția versiunea finală a jocului).
Distinctive pentru aceste story missions sunt și secvențele de stealth: folosind gurile și rețeaua de aerisire a clădirilor, dar și barele metalice suspendate deasupra unor camere, Spidey își poate surprinde si elimina inamicii fără a fi descoperit, tot în stilul confruntărilor de acest tip din jocurile Batman Arkham. Spre exemplu, poți lansa o pânză de păianjen către un obiect, iar zgomotul produs va atrage atenția unor inamici, care se vor deplasa înspre acel loc, lăsându-și un coleg neajutorat, numai bun de împachetat într-o densă pânză pe tavanul încăperii.
Gameplay-ul va diferi semnificativ atunci când întruchipezi alte personaje, scurtul segment în care am avut ocazia să o controlăm pe MJ axându-se pe explorare, rezolvarea de puzzle-uri și o secvență de stealth, în care trebuie să te deplasezi fără a fi observat de oponenți. Tabloul este întregit și de o serie de QTE-uri (quick time events) ce-și fac apariția în momentele de tensiune maximă, punerea acestora în scenă amintind de implementările similare din mai vechile titluri ale seriei God of War.
Îndeplinirea cu succes a tuturor acestor activități, fie că vorbim de cele opționale, de misiunile secundare sau de porțiunile ce împing povestea mai departe, aduce puncte de experiență și avansarea în nivel. Fiecare nivel nou atins oferă câte un skill point, acestea putând fi investite în deblocarea de abilități noi pentru erou, ce duc la posibilitatea de a executa tot felul de mișcări noi (jocul are o listă stufoasă de „moves” ce pot fi realizate prin diferite combinații de butoane, care, personal, mi-a adus aminte de jocurile gen Mortal Kombat sau Street Fighter). Jon Paquette a insistat însă asupra faptului că acest sistem de a avansa în nivel nu limitează în niciun fel activitățile pe care le poți aborda, progresul în cadrul poveștii nefiind condiționat de atingerea unui anumit nivel în anumite momente ale jocului. Cu alte cuvinte, dacă vrei să te concentrezi doar pe poveste și să ignori restul de activități secundare, o vei putea face fără probleme.
Un alt aspect al gameplay-ului este reprezentat de secvențele în care îl vei întruchipa „doar” pe Peter Parker, asistent al doctorului Otto Octavius, în laboratorul acestuia. Aici îl vei putea ajuta pe doctor realizând câteva experimente pentru a-i testa teoriile și pentru a-l ajuta în munca sa de cercetare. Acestea sunt reprezentate de o serie de mini-games, unele foarte asemănătoare cu clasicele Pipe-Mania sau Pipe Dream, altele mai mult sau mai puțin complexe sau interesante. Sincer, aceste momente mi s-au părut un pic nepotrivite în contextul jocului, însă s-ar putea ca alți jucători să le aprecieze.
Tot în laborator poți folosi token-urile de care aminteam mai devreme, câștigate în urma îndeplinirii de activități secundare, cu ajutorul cărora poți debloca noi costume pentru Spider-Man sau upgrade-uri pentru acestea. Pe lângă aspectul diferit, fiecare costum vine cu propria abilitate specială, cum ar fi invulnerabilitatea la gloanțe, stealth sporit etc. Nu lipsesc nici gadget-urile pe care Peter și le poate proiecta pentru a fi folosite în luptă, un capitol la care cei de la Insomniac Games s-au dovedit foarte inventivi în trecut (vezi seria Ratchet & Clank).
Din punct de vedere grafic, lucrurile stau fix cum le-ați putut vedea în trailerele și imaginile lansate până acum, New York-ul virtual fiind reprodus în detaliu, obiective turistice precum Empire State Building, Central Park sau Times Square fiind foarte ușor de recunoscut. Evident, producătorii și-au permis și o serie de „licențe poetice” inspirate din materialul sursă, printre clădirile impunătoare din Manhattan făcându-și apariția și turnul Avengers, spre exemplu. Totuși, Jon Paquette ne-a asigurat că nu vom întâlni alți super-eroi pe parcursul aventurii din Spider-Man.
Revenind la capitolul tehnic, am avut ocazia să încercăm jocul pe console PlayStation 4 Pro, în rezoluție 4K (probabil 1440p, upscalat prin aplicarea tehnologiei temporal injection, la fel ca în cazul celui mai recent titlu Ratchet & Clank), iar rezultatele au fost mai mult decât mulțumitoare, jocul rulând stabil la 30 de cadre pe secundă, fără nicio sacadare perceptibilă.
Aminteam mai devreme de coloana sonoră, de-a dreptul epică în anumite momente, acompaniată, în mod inspirat, de vocile foarte bine interpretate ale personajelor principale. Deși Insomniac Games a apelat la motion capture pentru a reproduce mișcările și înfățișarea personajelor, producătorii au preferat ca alți actori să interpreteze vocile acestora. Astfel, deși John Bubniak își împrumută înfățișarea lui Peter Parker, vocea eroului este interpretată de Yuri Lowenthal, pe care îl veți recunoaște din rolul principal din Prince of Persia: The Sands of Time (și alte titluri ulterioare ale acestei serii).
Așadar, putem spune că, sub aparența unor elemente foarte familiare (vezi structura open world a jocului sau luptele inspirate din seria Batman Arkham), Insomniac Games a „ascuns” foarte multe mecanici de joc caracteristice universului Marvel (și lui Spider-Man în particular). Acestea trebuie descoperite, stăpânite și folosite pentru a te bucura cu adevărat de ceea ce are de oferit noul joc Spider-Man. Rămâne de văzut dacă întreaga aventură a Omului Păianjen de pe PlayStation 4 va reuși să păstreze viu interesul jucătorilor prin menținerea acestui echilibru fin dintre aspectele (poate prea) familiare și cele inedite. Răspunsul îl vom afla foarte curând, Spider-Man urmând să fie lansat, în exclusivitate pentru PlayStation 4, pe 7 septembrie 2018.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER