Este greu să descrii Astrobot: Rescue Mission într-o frază fără să oferi o perspectivă limitată asupra acestuia, însă ar trebui să stabilim încă de la început ce este acest joc: un platformer în realitate virtuală. PlayStation VR pare să fi ajuns la o oarecare maturitate, dezvoltatorii de jocuri începând să se simtă destul de confortabil cu această platformă, suficient pentru a dezvolta jocuri „adevărate”, nu doar experiențe scurte și demonstrații tehnologice. Astrobot este astfel primul platformer AAA în VR, care radiază prin toți porii săi un nivel calitativ înalt și o pasiune incredibilă pentru un nou mediu de joc, mai imersiv ca niciodată.
Comparația cu jocurile Mario este evidentă, așa că voi menționa asta încă de la început. Nu are niciun sens să ne ascundem după deget și este clar că instalatorul celor de la Nintendo a servit drept inspirație pentru multe dintre elementele din Astrobot. Cu toate acestea, Studio Japan, echipa din cadrul Sony care a dezvoltat acest titlu, a reușit să aplice formula unui platformer într-un spațiu 3D cu succes în VR și să creeze și propriile sale „reguli”, care cu siguranță vor fi folosite de alți producători de acum înainte.
Este vorba, evident, despre noi reguli de design pentru un platformer in VR. Desigur, Astrobot nu este primul titlu de acest gen de până acum, Lucky”s Tale fiind unul dintre jocurile care au ieșit în evidență în momentul lansării Oculus Rift. Acela a încercat însă doar să ofere practic doar o nouă perspectivă pentru acest gen de joc, fără să ia în considerare posibilitățile pe care spațiul VR îl oferă, gameplay-ul fiind destul de standardizat, similar cu cel al unui platformer 3D non-VR.
Astrobot în schimb îți oferă încă de la început o „identitate”. Da, personajul principal, cel pe care îl controlezi pe parcursul jocului este titularul roboțel, aflat în căutarea prietenilor săi, care s-au pierdut prin galaxie, însă jucătorul în sine este la rândul său un personaj în joc, cu corp complet modelat. Astfel, camera nu este un simplu obiect invizibil care urmărește un personaj, ci un participant direct la acțiune, fiind destule elemente care pot interacționa direct cu jucătorul. Apoi, controller-ul DualShock joacă de asemenea un rol foarte important în joc.
Acesta este tot timpul vizibil pe ecran, fiind practic o „telecomandă” pentru Astrobot, dar și un element fizic, care poate interacționa cu alte elemente din joc. Roboțeii ascunși prin creativele niveluri „zboară” direct în controller, în timp ce anumite „puteri” și „arme” se atașează de acesta.
Apoi perspectiva jocului este cumva neobișnuită pentru un platformer. Nu avem nici o cameră mobilă care să se învărtă la 360 de grade în jurul personajului principal, nici una tocmai fixă, care să ofere o privire de ansamblu asupra unei camere. Design-ul nivelurilor este cumva inspirat de Crash Bandicoot, fiecare încurajând personajul să meargă tot înainte. Prin mișcarea capului, jucătorul poate să se uite de jur împrejurul său, însă Astrobot rămâne tot timpul acolo unde l-ai lăsat. Avansarea în nivel, mersul „înainte”, împiedică însă întoarcerea la zonele precedente. Astfel, dacă ai trecut puțin de o cameră secretă sau de un roboțel care trebuie salvat (acesta este obiectivul fiecărui nivel, sugerat și de subtitlul „Rescue Mission”), va trebui să te întorci fizic cu spatele la camera care face tracking-ul pentru VR și să îl controlezi pe Astrobot în acest fel.
De altfel, design-ul nivelurilor beneficiază foarte mult de pe urma acestor posibilități. Anumite zone speciale sau bonusuri in-game sunt ascunse în locuri pe care nu le-ai putea vedea decât în VR. De exemplu pe tavan, după un colț, într-o groapă adâncă sau în spatele unor pereți care pot fi sparți doar atunci când îi lovești fizic cu capul. Ba chiar sunt și obstacole sau inamici care se pot lovi de „ecran”, spărgând temporar obiectivul „camerei” în caz că nu ești atent.
Toate aceste elemente de level design ar fi însă complet „inutile”, dacă design-ul grafic al acestora nu ar fi plăcut. La acest capitol Studio Japan s-a întrecut pe sine, dezvoltând unele dintre cele mai creative și mai impresionante din punct de vedere vizual niveluri de platforming de până acum. Având la dispoziție hardware-ul de PlayStation 4, echipa de dezvoltare a reușit să realizeze cel mai arătos platformer din toate timpurile, care beneficiază de efecte realiste de apă, nori tridimensionali, vegetație impresionantă, reflexii și efecte de particule de top.
Aceste avantaje tehnologice, alături de o echipă de artiști talentată, au reușit să adapteze clasicele stereotipuri ale „nivelului cu apă”, „nivelului cu lavă”, „nivelului în junglă” la un stil propriu, cu particularități specifice Astrobot. De exemplu, în nivelurile cu lavă, uneori poți găsi un tun cu apă care se atașează pe controller. Acesta poate fi folosit atât pentru atacarea anumitor inamici „înflăcărați”, cât și pentru „răcirea” anumitor platforme încinse, pe care altfel Astrobot nu ar putea să calce. De asemenea, o funie poate fi atașată de anumite cârlige pentru realizarea de noi poduri, mișcarea fizică a gamepad-ului controlând înălțimea podului și lungimea sa sau chiar direcția. Sunt anumite lucruri greu de explicat în cuvinte atunci când vine vorba despre acest titlu, multe având mai mult sens dacă le vedeți direct.
Structura jocului este destul de standard pentru un platformer. La începutul jocului, antagonistul principal, fără prea multă motivație, strică naveta „Astroboților”, iar echipajul este răsfirat pe cinci planete. Unicul rămas în urmă este Astrobot, care împreună cu jucătorul trebuie să învingă cei cinci boși, să strângă piesele lipsă ale navetei și să își salveze colegii.
În termeni de conținut, există câte cinci niveluri pentru fiecare dintre cele cinci planete, cu o confruntare finală cu un boss la final. Fiecare dintre cele cinci confruntări sunt impresionante din punct de vedere vizual, dimensiunile acestor inamici fiind de-a dreptul neașteptate prima dată atunci când îi întâlnești. Pentru a-i învinge, un jucător experimentat nu va avea însă probleme, fiecare confruntare fiind bazată pe șabloane ușor de recunoscut, însă aspectul vizual este punctul cheie al acestora.
În termeni de gameplay efectiv, Astrobot este un joc destul de simplu, roboțelul fiind controlat doar cu stick-ul și cu butoanele X și Pătrat pentru sărit, respectiv atac. Astrobot poate să își folosească jetpack-ul din dotare pentru a prelungi săriturile, iar raza laser care iese în urma acestei acțiuni poate fi folosită pentru a ataca inamicii de mai jos. În afară de aceste abilități, roboțelul nu primește alte puteri. Astfel, jocul este recomandat atât celor mai experimentați, cât și celor mai mici. Totuși, mai târziu în joc, nivelul de dificultate crește, însă nivelurile nu sunt niciodată imposibil de dovedit, cu puțină răbdare, chiar și pentru cineva cu un nivel de experiență limitat.
Am spus deja că, din punct de vedere grafic, jocul este impresionant, chiar și prin headset-ul PSVR, care afișează o rezoluție de numai 960 x 1080 pixeli pentru fiecare ochi în parte. Pe PlayStation 4 Pro, jocul arată puțin mai „curat” decât pe o consolă PS4 „standard” sau Slim, însă, indiferent de versiunea sa, acesta rulează impecabil, mișcările capului și ale controller-ului fiind transpuse 1:1 instant în joc. Nu am vorbit însă până acum despre componenta audio, la rândul său excelentă. Avem de-a face cu o selecție de melodii foarte bine puse la punct, care se potrivesc perfect cu nivelurile. Există și câteva laimotivuri muzicale remixate pentru a se potrivi mai bine cu fiecare mediu în parte, în timp ce spațierea efectelor sonore poate face mult mai simplă găsirea roboțeilor ascunși prin fiecare nivel în parte.
Astrobot: Rescue Mission este unul dintre cele mai bune jocuri pentru realitate virtuală disponibile în acest moment și unul dintre cele mai bune jocuri platformer ale tuturor timpurilor, fiind aproape perfect din toate punctele de vedere. Da, gameplay-ul poate fi considerat simplist în comparație cu jocurile mai recente din seria Mario, însă totodată, și Mario 64 era mult mai puțin complex la vremea lui decât este Mario: Odyssey lansat anul trecut.
Pe lângă cele peste 20 de niveluri, există o întreagă componentă de deblocare de obiecte colecționabile folosind monedele strânse pe parcursul jocului, cât și o serie de niveluri ascunse, care sunt deblocate atunci când găsești cameleonul din fiecare nivel sau când învingi unul dintre boși, iar acestea vor extinde durata de joc peste cele aproximativ 8-10 ore ale „campaniei”.
Desigur, Astrobot: Rescue Mission este doar primul joc de acest gen cu adevărat realizat pentru realitatea virtuală, iar faptul că nu poate fi experimentat în alt fel exprimă încrederea pe care Sony a avut-o în acest proiect. Nu ar fi ieșit din comun să vedem în viitor alte jocuri Astrobot, micuțul roboțel fiind extrem de ușor de îndrăgit, fiecare acțiune pe care o face ajutând la consolidarea personalității sale. Până la urmă, cine nu se poate atașa de un roboțel care, dacă nu este băgat în seamă, se plictisește și își scoate din buzunar propriul PSVR?
– Joc furnizat pentru review de Sony Interactive Entertainment Europe –
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER