Lipsa spectatorilor este o problemă gravă în fotbalul românesc de care nu se ocupă însă nimeni. Nici măcar LPF, care organizează prima divizie, nici măcar cluburile așa-zis profesioniste. Cum s-a ajuns aici? E o întrebare care macină în gol și, care din păcate, nu interesează pe nimeni.
Pe vremuri, în anii 80 și chiar 90, aveam spectatori, dar nu aveam stadioane moderne. Acum este exact invers. Avem arene noi, dar asistența este jalnică. Ultima etapă de campionat a doborât un record incredibil: doar 12.661 de spectatori la cele 7 partide, adică o medie de sub 2.000 de spectatori de partidă. Dacă facem o analiză a ultimei runde, observăm că la 93.500 de locuri disponibile pe stadioane în weekend, doar 12.661 au fost ocupate. Adică 13-14 la sută din capacitatea maximă. Tradus în locuri, cam un singur loc ocupat din zece posibile.
150 din 7500… Astra – Chindia Targoviste 1-2
1500 din 8000 … Gaz Metan Medias – CFR Cluj 0-0
2500 din 5000 … Sepsi OSK – Poli Iasi 1-0
2011 din 5000… FC Voluntari – Dinamo 2-1
3000 din 5000… Viitorul – Universitatea Craiova 1-2
1300 din 8000… FC Botosani – Hermannstadt 2-1
2200 din 55.000 … FCSB – Academica Clinceni 0-0
Recordul de spectatori în Liga 1 în acest sezon a fost la FCSB – Dinamo, în toamnă, cu 30.325 de spectatori, urmat de U. Craiova – FCSB cu 30.000 de spectatori. Până la locul 3, distanța e uriașă, CFR Cluj – FCSB s-a jucat cu 15.000 de privitori.
Cauzele lipsei de asistență țin de calitatea slabă a jocurilor, dispariția echipelor de tradiție, televizarea tuturor partidelor pe parcursul a patru zile și serviciile inexistente ale departamentelor de marketing ale cluburilor românești. Sunt stadioane în Liga 1 unde nu poți merge la o toaletă civilizată sau cumpăra un suc sau un sandviș la un preț decent. De ce să nu te duci la mall, la film sau la picniccu prietenii? Acolo, serviciile sunt mult mai bune din toate punctele de vedere.
De asemenea, limbajul de pe stadioane a atins un nivel deplorabil, iar calitatea conducătorilor din România este jalnică. Patronii din România, mulți dintre ei, îi înjură pe fani și îi persiflează, în loc să-i adune și să le ofere lucruri pe care aceștia să le aprecieze (întâlniri cu jucătorii, merchandising, prezentări, partide amicale etc). Să monetizeze masa de fani carfe susțin echipa. De partea cealaltă, vezi cazurile Petrolul și Dinamo, suporterii forțează patronatul să schimbe sau să dea afară un antrenor, ceea ce nu se întâmplă în țările cu fotbal civilizat.
În aceste condiții, nici marii sponsori nu-și asociază numele cu un campionat a cărei audiență scade de la an la an în mod vertiginos. Cifrele ultimei etape sunt cele mai slabe din ultimii 30 de ani de prim eșalon. Liga și cluburile se agață de drepturile tv. Când nici televiziunile nu vor mai plăti banii de azi, fotbalul românesc riscă să intre în faliment. Din păcate, nu mai e mult până atunci.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER