Mihai Leu a scris istorie pentru România în 1997, devenind primul conațional deținător al unei centuri mondiale în boxul profesionist. Puțină lume știe că toți apropiații se așteptau să înceapă o carieră serioasă în raliuri, și nu în box. Și mai puțini cunosc faptul că Leu, cu trei ani înainte de a deține centura supremă, și-a făcut debutul în Campionatul Național de Raliuri.
Tatăl său, Nicolae Leu, a fost pilot în Campionatul Național de Viteză pe circuit, iar Mihai a moștenit pasiunea pentru motorsport. Ulterior, destinul l-a dus în ringul de box, reușind performanțe spectaculoase pentru țara noastră. Are 190 de victorii din 200 de meciuri la amatori și s-a retras neînvins la profesioniști, fiind unul dintre cei 15 din istorie care au reușit să se retragă invincibili din postura de campioni mondiali.
„Tata era pilot, iar eu mai mergeam la curse atunci când aveam ocazia. Chiar și după revoluție, când eram la profesioniști, mai ajungeam pe probele speciale”, și-a început povestea hunedoreanul pentru ProSport. Mai mult, în 1994, în plină ascensiune în boxul mondial, an în care a disputat nu mai puțin de 9 meciuri, Mihai Leu a concurat oficial la Raliul Banatului.
„Eram într-o pauză după un meci de box și am luat decizia de a participa la un raliu. Îmi doream de multă vreme să simt adrenalina dintr-o cursă oficială și atunci s-a ivit ocazia. Cu un prieten, am hotărât să fim la start. Am cumpărat un Volkswagen Golf GTI și ne-am prezentat. Pe atunci, era mult mai simplu să obții licența și să te înscrii, măsurile de securitate nu erau atât de riguroase ca în prezent”, spune Leu.
Pe prima probă specială, Mihai Leu a fost al cincilea în clasament, reușind să impresioneze pe toată lumea. La scurt timp, s-a întors în Germania și a bifat al 15-lea succes consecutiv în box. Trei ani mai târziu, hunedoreanul obținea centura mondială WBO. Problemele de la umăr i-au creat însă mari probleme și l-au obligat să renunțe la carieră tocmai în apogeul său.
„Am păstrat mereu legătura cu motorsportul în tot acest timp. Prietenii chiar glumeau că nu înțeleg de ce nu am început o carieră. Gluma s-a transformat ușor într-un fapt real și uite-mă pe mine, în 1998, pilot de raliuri, când încă dețineam centura mondială la box”, rememorează campionul.
A aflat că importatorul Ford din România are 5 mașini pregătite pentru raliuri și caută 5 piloți. „Am sunat, am spus cine sunt și așa am avut ocazia să fac schimbarea de la box la raliuri. Eram operat la mână, doctorii deja îmi spuneau să îmi iau gândul de la box. Prima cursă a fost Raliul Banatului, unde debutasem în 1994”, adaugă acesta.
A câștigat Cupa Ford KA, însă ceilalți piloți îl acuzau că ar fi avut o mașină mai bună decât a lor, deși importatorul oferise 5 modele similare. Era un șoc faptul că un boxer câștigă împotriva unor piloți cu experiență și nimeni nu putea accepta. Pentru că își dorea să demonstreze tuturor că se înșală, iar prezența sa în campionat nu e doar o extravaganță, Leu a renunțat la Ford și în tot acel an a pilotat o Dacia Nova, cu care s-a clasat mai mereu pe podiumul dedicat acelui model.
A vrut să le arate tuturor că poate. Peste numai doi ani, la sfârșitul anului 2001, Mihai Leu s-a bătut la titlu, terminând pe locul 2 în clasamentul general, fiind depășit doar de Titi Aur, cel care domina autoritar raliul românesc în acea perioadă. În 2003, la cinci ani de când a renunțat la box, Leu câștiga titlul național absolut la raliuri după 6 ani de dominație a lui Aur.
„A fost o luptă grea, toți voiau să câștige. Am devenit campion în ultima etapă. Titi voia să ajungă în WRC și atunci piloții din acea vreme și-au îmbunătățit sau schimbat mașinile. Eu am folosit-o pe aceeași din sezonul precedent, doar că fiindcă aveam mereu probleme tehnice, am dus-o la echipa de uzină de la Hyundai pentru setări. M-a ajutat enorm”, își aduce aminte acesta.
Cu obiectivul îndeplinit, Leu a început să se ocupe și de organizarea de etape în acei ani, iar din 2008, a renunțat temporar la cariera de pilot pentru a se dedica posturii de promotor. Raliul Hunedoarei, Raliul Aradului, Raliul Timișului și Raliul Sibiului sunt o parte dintre evenimentele desfășurate sub semnătura acestuia.
Mihai Leu a șocat pe toată lumea, în 2018, la 50 de ani, anunțând că revine pe traseul de concurs. Nu la raliuri, ci la viteză în coastă, la bordul unui Ferrari 458 Challenge.
„Cei de la Unicredit voiau să creeze o echipă de raliuri și m-au întrebat dacă aș vrea să revin. Am tot discutat și până la urmă, am pornit proiectul cu viteză în coastă”, povestește cel care anul trecut, la al doilea an de la revenire, a devenit campionul general al Grupei 1 în Campionatul Național de Viteză în Coastă.
În paralel, a inventat un nou concept de motorsport, super rally, sub egida Federației Române de Automobilism sportiv, dedicat evenimentelor în marile orașe ale țării. Anul acesta, a decis să se dedice în totalitate lui și, la 52 de ani, vrea o nouă performanță.
„Voi concura în super rally, vreau să câștig titlul. Momentan, stăm însă acasă. Urmăm sfaturile autorităților și așteptăm noi vești. Am amânat prima etapă și ne dorim cu toții ca situația să revină la normal cât mai repede”, a adăugat acesta.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER