Dupa Marele Premiu al orasului Singapore, castigat de Fernando Alonso, este evident ca, in afara asturianului, mai sunt inca patru driveri care au sanse bune sa castige Campionatul Mondial 2010. Acum, cu patru etape inaintea finalului, nu trebuie sa fii vreun cunoscator ca sa realizeze ca au ramas in cursa Mark Webber, Sebastian Vettal, Lewis Hamilton si Jenson Button. Sa vedem, insa, care ar fi atuurile fiecaruia dintre ei. Evident, vom puncta si lucrurile (putine, dar la acest nivel conteaza) la care cei cinci meseriasi sunt deficitari.
Trebuie spus, din start, ca noul sistem de punctaj a fost gandit sa favorizeze pe castigatorii de Grand Prix-uri in detrimentul constantei si, din acest punct de vedere, este un experiment reusit. Dovada? Dupa niste ani buni de zile, avem cinci favoriti la titlu cu patru etape inainte de finis, dar ramane de vazut cum vor fi impartie cele 100 de puncte acordate invingatorilor curselor. Pentru ca, asa consideram noi, aici se va face diferenta. Sa vedem cum se prezinta sansele celor cinci, un fel de careu de asi cu joker, care trebuie sa se transforme intr-o quinta royala. 1. Mark Webber, Australia, Red-Bull Renault
Puncte forte
Are 34 de ani, ceea ce il face sa fie cel mai in varsta dintre cei cinci candidati. In ceea ce priveste experienta de traseu, a concurat in 155 de MP, exact atat cat are si Fernando Alonso la activ. In mod evident, nu este nici cel mai rapid, nici cel mai talentat sofer dintre cei cinci dar, cu siguranta, este cel mai muncitor si cel mai rabdator dintre acestia. Extrem de dedicat jobului, se gandeste zi si noapte doar la Formula si stie sa traga maximum posibil din fiecare cursa, se bate pentru fiecare punctulet in timp ce, pe de alta parte, nu comite decat foarte putine greseli. Ajantaje care i-ar putea permite sa pastreze avantajul de 11 puncte pe care-l are acum pana la sfarsit. Atentie, s-ar putea ca totul sa se joace la o diferenta de unul sau doua puncte!
Puncte slabe
Nu este la fel de rapid ca Vettel, coechipierul sau de la Red Bull. De la Marele Premiu al Europei, Webber n-a reusit decat un singur pole-position, in timp ce urmasul lui Schumacher a reusit patru asemenea performante. In afara de asta, echipa il defavorizeaza, privilegiindu-l clar pe pilotul german. Cea mai buna dovada este faptul ca are contract de un singur an de zile, care pana acum au fost reinnoite de la an la an. In schimb, Vettel este sigur de viitorul sau in cadrul echipei. De altfel, se stie ca s-a intamplat extrem de rar sa castige un pilot care nu era driverul favorit al echipei pentru care concura.
2. Fernando Alonso, Spania, Ferrari Puncte forte
Inaintea Grand Prix-ului de la Istanbul, care era a saptea etapa a sezonului, sansele Ferrari la titlu erau considerate nule. Dar, inca din acel moment, „Scuderia” a inceput sa creasca si a reusit un parcurs exceptional, iar Alonso si-a regasit motivatia din anii trecuti. A doua victorie consecutiva reusita de spaniol la Singapore l-a propulsat la numai 11 puncte in urma lui Webber, puncte echivalente cu un amarat loc patru, iar masina sa, Ferrari10 a demonstrat ca a ajuns sa fie fiabila atat pe parcursurile de mare viteza, cat si pe cele mai lente.
Alonso datoreaza victoria din orasul-stat asiatic doar pole-position-ului castigat cu o seara inainte deoarece, si asta este evident, in conditii de viteze pure in timpul cursei, Ferrari este clar inferioara celor de la Red Bull, semn care ne face sa estimam ca ii va fi extrem de greu lui Fernando sa reziste multa vreme asalturilor masinilor engleze. In plus, atat Alonso, cat si mecanicii de la „Calutul cabrat” au comis cam multe erori nefortate, ca sa folosim un termen imprumutat din tenis, de-a lungul acestui sezon. 3. Lewis Hamilton, Marea Britanie, McLaren-Mercedes Puncte forte
Britanicul este unul dintre cei mai talentati piloti ai generatie actuale, un tip extrem de calculat la volan, mereu entuziast si optimist, iar ajutorul echipei a fost mereu la nivelul exceptional, oamenii de la McLaren scotand profit maxim din cea mai mica oportunitate. Un tip inteligent, care strange puncte ca un muncitor si care stie foarte bine ca un campionat se poate castiga chiar si in ultimul viraj, asa cum a facut-o chiar el in 2008. In mod sigur, se va bate pana la capat.
Masina McLaren MP4-25 nu este, nici pe departe, cel mai bun monopost produs de englezi. Constatandu-i defectele, inginerii au muncit ca niste adevarati roboti pentru ca, si asta s-a vazut, sa existe progrese clare de la un Mare Premiu la altul. In concluzie, credem ca Hamilton trebuie sa astepte greselile adversarilor pentru a putea spera la performante marete. Altfel, va trebui sa riste, asa cum a facut-o chiar la ultima cursa, incercarea de a-l depasi pe Webber ducand, in final, la abandon, al treilea doar in acest sezon. 4. Sebastian Vettel, Germania, Red Bull-Renault
Tanarul german este unul dintre cei mai rapizi de pe pista si, desi este la doar al treilea sezon in Formula 1, cocheteaza cu titlul mondial. Este evident ca este pilotul favorit al echipei, drept pentru care va incerca sa reinnoiasca succesele, ultimul fiind cel inregistrat in Marele Premiu al Europei. Este linistit deoarece stie ca are tot viitorul inainte.
Adevarul este ca Vettel putea fi lejer lider astazi, daca nu ar fi comis atatea greseli, iar echipa sa s-ar fi concentrat mai bine pentru ca problemele tehnice ale masinii sale sa fie remediate mai din timp. Pe urma, e vorba si de o proasta organizare, necunoasterea regulamentului privandu-l de victorie in Marele Premiu al Ungariei, acolo unde a invins chiar coechipierul sau, Webber. Talentul sau este indiscutabil, dar are putina experienta in comparatie cu adversari ca Webber sau Alonso.
Jenson Button, Marea Britanie, McLaren-Mercedes
Avand 189 de Mari Premii la activ, Button este, indiscutabil, cel mai experimentat pilot dintre cei cinci candidati. Campion al lumii en titre, abordeaza, iar el confirma acest lucru, aceasta editie a Formulei 1 fara sa aina nici cea mai mica presiune deasupra capului. Omul a luat de bun castigat tot ceea a reusit sa prinda din zbor profitant de gafele comise, pe rand, de adversarii sai. Tocmai acesta detasare il face periculos, mult mai mult decat ar putea-o face persoana sa, nici el, nici masina sa neparand a fi in stare sa mearga pana la capat. Dar, el este un mare oportunist, un Inzaghi al Formulei 1.
Este evident un pilot mai slab decat coechipierul sau, Lewis Hamilton. De la Marele Premiu al Spaniei, din mai, n-a reusit decat de doua ori timpi mai buni la antrenamente decat Lewis. Nou venit la McLaren, ii va fi tare greu sa isi ralieze o echipa care-l adora pe Hamilton, care este acolo de nu mai putin de 12 ani. In campionat, sta si cel mai rau, la 25 de puncte de Webber, echivalentul unei victorii. Evident, cam mult. Dar, daca el ar castiga o cursa si toti ceilalti ar abandona, ar deveni lider. Atunci, 25 de puncte sunt mult sau putin?
articol scris de Octavian METONI
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER