Drepturile comerciale, printre care cele de transmisie radio-TV, aferente meciurilor LPF din Liga I începând cu sezonul 2011 – 2012, se vor vinde prin licitație deschisă, transparentă și nediscriminatorie, potrivit unei propuneri de angajament supusă dezbaterii publice de Consiliul Concurenței.
Consiliul Concurenței a anunțat, miercuri, că supune dezbaterii propunerea de angajamente pe care Federația Română de Fotbal și Liga Profesionistă de Fotbal și le asumă pentru remedierea mediului concurențial posibil a fi afectat ca urmare a modului în care sunt vândute drepturile comerciale asupra competițiilor fotbalistice.
Prin publicare, Consiliul Concurenței urmărește să realizeze un test de piață, respectiv să verifice dacă aceste propuneri de angajamente formulate de către Federația Română de Fotbal și Liga Profesionistă de Fotbal constituie soluția care să conducă la înlăturarea situației care a dus la declanșarea unei investigații din partea Consiliului Concurenței, în 15 aprilie 2009.
Printre propunerile de angajamente luate de către Liga Profesionistă de Fotbal se numără acela că „Toate drepturile comerciale (drepturi de transmisie radio-TV, prin internet, prin telefonie mobilă, drepturi de marketing sportiv etc.) aferente meciurilor organizate de Liga profesionistă de fotbal în cadrul campionatului național al Ligii I începând cu sezonul 2011 – 2012 se vor vinde prin licitație deschisă, transparentă și nediscriminatorie”.
Drepturile media (drepturi audiovizuale) vor fi împărțite într-un număr de pachete separate care vor conține drepturi exclusive sau non-exclusive, pentru diverse platforme media: drepturi radio, drepturi internet, drepturi de telefonie mobilă, rezumate video, drepturi media externe, drepturi TV – transmisie în direct.
În ceea ce privește drepturile radio, acestea vor consta în dreptul de a transmite în direct prin radiodifuziune la nivel național meciurile Ligii I, distribuția meciurilor pe pachete se va face începând cu sezonul 2013 – 2014.
În schimb, drepturile TV – transmisie în direct vor consta în dreptul de a transmite în direct toate meciurile din Liga I, grupate în pachete, echilibrate și de interes egal pentru telespectatori.
Principiul care va sta la baza cesionării drepturilor TV și radio – transmisie directă este următorul: „Toate pachetele care conțin drepturile pentru transmiterea în direct a meciurilor din Liga I nu vor putea fi achiziționate de către un singur difuzor”. Singura excepție care se admite – în sensul că toate pachetele radio sau TV vor putea fi achiziționate de un singur ofertant – este cazul în care vor exista doar una sau două oferte pentru fiecare pachet. În acest caz se va aplica următoarea regulă: suma oferită de adjudecatar pentru toate aceste pachete să fie mai mare decât suma obținută de LPF la precedenta licitație pentru aceste drepturi.
Fiecare pachet va fi acordat ofertantului care va oferi cel mai mare preț pentru pachetul respectiv.
Drepturile pachetizate vor fi cesionate pentru o perioadă de maxim trei ani pentru fiecare ofertă. Contractul încheiat nu va conține nicio clauză contractuală ce conferă cesionarului dreptul de primă opțiune cu privire la preluarea drepturilor aferente următoarelor ediții. Un expert independent în concurență, agreat de Consiliul Concurenței și LPF, va urmări respectarea procedurilor privind licitația, negocierile și atribuirea drepturilor.
Pe de altă parte, potrivit angajamentele propuse de către Federația Română de Fotbal (FRF) și puse în dezbatere publică „începând cu anul competițional 2011-2012, FRF renunță în mod expres la exploatarea drepturilor comerciale (drepturile de reclamă, de publicitate și de transmisii televizate și/sau radiofonice), inclusiv dreptul de transmisie prin internet și telefonie mobilă, asupra competițiilor fotbalistice din Liga a 2-a și campionatele naționale de Futsal”.
Începând cu anul competițional 2011-2012, drepturile comerciale (drepturile de reclamă, transmisie televizată etc.), inclusiv dreptul de transmisie prin internet și telefonie mobilă asupra competițiilor fotbalistice din Liga a 2-a și campionatele naționale de Futsal, vor fi exploatate în mod independent de către fiecare club în parte.
Începând cu sezonul următor, drepturile comerciale privind Cupa României vor fi exploatate în mai multe pachete distincte. Toate drepturile comerciale (drepturi de transmisie radio-tv, prin internet, prin telefonie mobilă, drepturi de marketing sportiv, etc.) aferente meciurilor din cadrul Cupei României (începând cu faza 16-imilor) se vor vinde prin licitație deschisă, transparentă și nediscriminatorie.
Drepturile media (drepturi audio – vizuale) vor fi împărțite într-un număr de pachete separate care vor conține drepturi exclusive sau non-exclusive, pentru diverse platforme media astfel: drepturi radio, constând în dreptul de a transmite în direct prin radiodifuziune meciurile din Cupa României, începând cu faza 16-imilor, sezonul 2014 – 2015, iar drepturi TV – transmisie în direct, constând în dreptul de a transmite în direct toate meciurile din cadrul Cupei României, începând cu faza 16-milor.
Principiul care va sta la baza cesionării drepturilor TV și radio – transmisie directă este următorul: toate pachetele care conțin drepturile pentru transmiterea în direct a meciurilor din cadrul Cupei României, începând cu faza 16-imilor, nu vor putea fi achiziționate de către un singur difuzor. Singura excepție care se admite, în sensul că toate pachetele radio sau TV vor putea fi achiziționate de un singur ofertant, este cazul în care vor exista doar una sau două oferte pentru fiecare pachet. În acest caz se va aplica regula că suma oferită de adjudecatar pentru toate aceste pachete trebuie să fie mai mare decât suma obținută de FRF la precedenta licitație pentru aceste drepturi.
Fiecare pachet va fi acordat ofertantului care va oferi cel mai mare preț pentru pachetul respectiv. Drepturile pachetizate vor fi acordate pentru o perioadă de maxim trei ani pentru fiecare ofertă. Contractul încheiat nu va conține nicio clauză de reînnoire a contractului în mod automat, la expirarea termenului pentru care a fost încheiat.
Drepturile de reclamă și publicitate pe stadion/teren vor fi valorificate de echipa organizatoare. Cu toate acestea, și FRF va putea valorifica, în paralel și de o manieră ne-exclusivă, drepturile de reclamă și publicitate pe stadion/teren.
În paralel cu investigația aflată în derulare la Consiliul Concurenței, autoritatea română de concurență a efectuat o evaluare preliminară a angajamentelor formulate de FRF și LPF în vederea remedierii problemelor care ar putea constitui încălcări ale legislației naționale și comunitare în domeniul concurenței.
După analiza opiniilor formulate de către terți, Consiliul Concurenței poate să solicite părților emitente modificarea propunerilor și poate să decidă acceptarea sau respingerea acestor angajamente, în situația în care modificările nu sunt operate în termenul specificat de autoritatea română de concurență. În acest ultim caz, se consideră că întreprinderea a renunțat la posibilitatea formulării de angajamente și autoritatea de concurență va continua procedura de investigație.
„Scopul principal urmărit de Consiliul Concurenței prin acceptarea de angajamente este acela de rezolva cu rapiditate și eficient o problemă survenită în piață ca urmare a unui comportament anticoncurențial al unei întreprinderi. Totodată, prin acceptarea acestora avem în vedere împiedicarea repetării unor practici anticoncurențiale, îmbunătățirea mediului concurențial și realizarea unei economii de procedură prin reducerea duratei și a costului unei investigații”, a declarat domnul Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Autoritatea română de concurență invită persoanele fizice sau juridice interesate de modalitatea în care sunt vândute drepturile comerciale asupra competițiilor fotbalistice să transmită punctul de vedere cu privire la angajamentele propuse de FRF și LPF. Acestea pot fi trimise la Consiliul Concurenței până la data de 4 februarie 2011.
Sursa: Mediafax
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER