Tiki-taka sau spectacolul lui Arsenal aduc mult rău fotbalului românesc, pe care îl deposedează de mulți bani. Pare o afirmație lipsită de logică, însă la o analiză ceva mai profundă, nu e…
Aduce argumente Zoran Avramovic, director de la marketing la Steaua Roșie Belgrad, într-un dialog purtat cu ceva vreme în urmă cu Jonathan Wilson, unul dintre cei mai cunoscuți ziariști sportivi din Europa, colaborator, printre altele, cu The Guardian, Independent sau FourFourTwo și specialist în fotbalul din Est.
Oficialul echipei din Belgrad lămurea atunci de ce sârbii nu se mai înghesuie pe stadioane și din ce cauză partidele din fotbalul vecin nu mai ridică audiențele televiziunilor:
„Dacă vreți să ajutați fotbalul sârb, trebuie să încetați să mai arătați poporului meciuri din campionatele din Vest. Bărbații vin de la muncă vineri seara, se așează în fotolii cu o bere în mână și în tot week-end-ul văd 8-9-10 jocuri grozave din Germania, Italia, Spania sau Anglia… Îți vine apoi să mergi la stadion să vezi Steaua Roșie care, și atunci când joacă prost, bate cu 2-0? De ce ai face-o?„, se întreabă retoric Zoran Avramovic, citat de Jonathan Wilson, într-un amplu material despre fotbalul din Albania. O țară care se confruntă cam cu aceleași probleme.
Noi vs ei Vorbele lui Avramovic sunt susținute de cifre. În acest sezon, campionatul din Serbia este repetent la capitolul prezență pe stadioane, cu medie de 2.377 de spectatori pe meci, adică doar 14.5% din locurile disponibile. Sârbii stau mai prost chiar și decât noi, Liga I având o asistență medie de 5.167 de fani, adică 32.9% din capacitatea stadioanelor.
Echipa care s-a bucurat de cei mai mulți fani la meciurile de acasă este Steaua Roșie, cea mai populară din Serbia, cu o medie de 13.147 de spectatori pe meci. Puțini însă, având în vedere că fosta câștigătoare a Cupei Campionilor dispune de un stadion cu 51.538 de scaune.
La noi, topul audiențelor este condus de Universitatea Craiova, conform datelor publicate de transfermarkt.de, cu o medie de 13.154 de spectatori, destul de bună, având în vedere locul pe care se află echipa. Cifrele au fost însă umflate de era Pițurcă, atunci când oltenii umpleau stadionul.
Pe poziția a doua se află Poli Timișoara, o echipă cu o situație total opusă față de cea a Științei, dar care a strâns în medie 10.538 de spectatori, la o capacitate a stadionului de 32.000 de scaune. Locurile goale de pe stadioane înseamnă bani mai puțini în conturile cluburilor, care ajung astfel să stea la mila patronilor.
De ce românii nu mai vor fotbal mioritic Trebuie să spunem însă că iubitorul român de fotbal s-a îndepărtat de stadion și, implicit, de echipa favorită și din alte cauze. Scandalurile, meciurile cu rezultate dubioase, infrastructura sau toanele patronilor sunt câteva cauze pentru care scaunele sunt mai mult goale. Elemente care se regăsesc și prin Serbia, însă într-o măsură mult mai mică.
Nici în fața televizoarelor lumea nu se mai înghesuie, lucru confirmat de ultima licitație pentru drepturile TV. Televiziunile nu s-au mai grăbit să arunce aiurea bani pe un fotbal care nu prea e fotbal. Dovada? Doar trei pachete s-au vândut până acum, din nouă, pentru aproximativ 36 de milioane de euro.
O comparație între valoarea drepturilor TV de la noi și cele din Premier League te duce cu gândul la difrența dintre un MIG și un OZN. Cei din conducerea Premier League speră să obțină pentru meciurile din următoarele trei sezoane o sumă care se apropie de 1.35 de milarde de euro.
Adevăratul Ibrahimovic e mai tare decât „Ibrahimovic de Italia, de România…” Concluzia trasă de Jonathan Wilson sintetizează perfect starea expusă mai sus: „De ce să vezi parodia lui Ibrahimovic (n.r. aluzie la sintagmele „Ibrahimovic de Albania, Messi de România”) când ai ocazia să-l vezi pe cel real? De ce să riști să-ți iei vreo piatră în vreo manifestare a huliganilor când poți urmări trei meciuri de calitate înaltă, cu un pahar de rachiu în mână?”
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER