1 mai 1994 – 1 mai 2016. Ultimele zile din viața lui Ayrton Senna. Partea 1: accidentul lui Barrichello și suspiciunile legate de mașina lui Michael Schumacher

1 mai 1994 - 1 mai 2016. Ultimele zile din viața lui Ayrton Senna. Partea 1: accidentul lui Barrichello și suspiciunile legate de mașina lui Michael Schumacher
  • Publicat:
  • Actualizat:

Astăzi, în ziua în care Nico Rosberg a câștigat Marele Premiu al Rusiei, se împlinesc 22 de ani de la moartea lui Ayrton Senna, una dintre legendele din Formula 1. Pentru tinerii fani ai F1, ProSport a decis să republice povestea ultimelor zile din viața brazilianului decedat la Imola pe 1 mai 1994, coincidență, tot într-o zi în care ortodocșii sărbătoreau Paștele. Datele sunt extrase din excelentele cărți The Life of Senna de Tom Rubython, Memories of Senna de Christopher Hilton și The Death of Ayrton Senna de Richard Williams.

 
 
Dacă se va întâmpla vreodată să sufăr un accident care m-ar putea costa viața, sper să se întâmple foarte rapid. Nu mi-ar plăcea să rămân imobilizat într-un scaun cu rotile. N-aș vrea să rămân într-un spital în urma rănilor. Dacă e să trăiesc, vreau să trăiesc din plin. Foarte intens, pentru că sunt o persoană intensă. Viața mea ar fi ruinată dacă n-aș mai putea trăi din plin
Ayrton Senna, ianuarie 1994
 
Alergătorul de la Algarve
 

Joi, 28 aprilie 1994. În soarele dimineții, silueta unui alergător se profila pe dunele de nisip și pe covorul de iarbă al terenului de golf de pe domeniul Quinta do Lago, situat la 15 kilometri de aeroportul din Faro, un orășel portughez port la Oceanul Atlantic. Bărbatul care își făcea tura de jogging era cel mai cunoscut rezident al domeniului exclusivist cu o suprafață de 800 de hectare. După retragerea francezului Alain Prost, Ayrton Senna rămăsese cel mai titrat pilot din Formula 1. Avea trei titluri mondiale, toate cu McLaren Honda, însă ultimul fusese obținut cu aproape 3 ani în urmă, în 1991. De atunci, brazilianul în vârstă de 34 de ani asistase frustrat la dominația Williams Renault, echipă care pusese la punct o mașină plină de sisteme electronice și cu care rivalii săi, Mansell și Prost, câștigaseră titlul în 1992 și 1993.

 


La finele lui 1993, Senna a semnat cu Williams un contract în valoare de 20 de milioane de dolari pe an, însă înainte de startul sezonului folosirea sistemelor electronice (suspensiile active, ABS, controlul tracțiunii) a fost interzisă, astfel că mașina invincibilă din ultimele sezoane a devenit instabilă. În timp ce alerga kilometru după kilometru prin briza Atlanticului, Senna rememora primele curse din acel an. În martie, pe pista de la Interlagos, în Brazilia sa natală, pilotul de la Williams abandonase în turul 56 în timp ce-l urmărea pe tânărul Michael Schumacher de la Benetton. La mijlocul lui aprilie, în Japonia, la Aida, Senna plecase din nou din pole-position, însă a fost lovit de Hakkinen imediat după start și a trebuit din nou să abandoneze. Marele favorit la titlu în 1994 se pregătea de a treia cursă, programată peste 3 zile, la Imola, dintr-o postură neplăcută. Deși presa anticipase 10 sau 11 victorii în acel sezon, Senna nu avea niciun punct din două curse, în timp ce germanul Schumacher câștigase de două ori. Pe 17 aprilie, la Aida, Senna rămăsese cocoțat pe un zid de beton, la marginea pistei, și l-a urmărit câteva ture pe Schumacher, ascultându-i zgomotul de la motor. Era convins că Benetton folosea încă sistemele electronice interzise.

 

Pe 1 mai 1994, Federația Internațională de Automobilism (FIA) a cerut echipelor să ofere codurile-sursă pentru programele de calculator folosite pe monoposturi. Benetton a refuzat inițial, apoi, la jumătatea lui iulie, a cedat la presiunea FIA. Oficialii au descoperit un program, ascuns de pe desktop, care permitea controlul demarajului de pe loc. Practic, la start, Schumacher trebuia doar să apese pedala de accelerație, iar programul „launch control” avea grijă de ambreiaj, schimbătorul de viteze și viteză, conform unui model prestabilit. Conducerea Benetton a susținut că programul rămăsese în calculator din sezonul trecut, o explicație pe care, după lungi negocieri, FIA a acceptat-o.

 

Grijile din sezonul de Formula 1 nu erau singurele care îl măcinau pe Ayrton Senna. În urmă cu o săptămână, fratele său, Leonardo, venise din Brazilia să stea cîteva zile la Quinta do Lago, trimis de părinți într-o misiune delicată. Familia Senna nu o agrea pe iubita fiului lor, Adriane Galisteu, un model în vârstă de 21 de ani cu care Ayrton avea o relație de mai bine de un an. Leonardo voia să-i explice fratelui său că Adriane nu este femeia potrivită pentru el. Familia Senna avea îndoieli în privința fidelității partenerei cu 13 ani mai tânără decât pilotul care deținea o avere estimată la 400 de milioane de dolari. În ultimele zile, Ayrton și Leonardo avuseseră mai multe discuții aprinse pe această temă, însă pilotul nu accepta părerea familiei.

 

Adriane se afla în Brazilia pentru un curs de o lună de limba engleză și urma să se întoarcă la Quinta do Lago sâmbătă, 30 aprilie, când Senna era la Imola, pentru calificări. Cei doi se văzuseră ultima oară pe 3 aprilie, în Brazilia. Acea zi a fost una specială, dar nu aveam cum să știu atunci asta. Înainte să plece spre Japonia, am avut o după-amiază lungă de dragoste. Am ajuns la aeroport mai devreme și am rămas în mașină . Am vorbit, ne-am sărutat. Mi-a spus: „Sunt cu ochii pe tine, copilo”. Și-a luat rămas bun și ne-am sărutat îndelung. Cu câteva zile înainte îmi spusese: „Într-o zi mă voi însura cu tine și tot într-o zi o să pilotez pentru Ferrari. O să-mi închei cariera acolo și o să trăim împreună până la sfârșitul zilelor mele„, a rememorat Adriane Galisteu, în cartea The Life of Senna, scrisă de Tom Rubython, ultimele momente petrecute alături de iubitul ei celebru. Revederea celor doi după luna petrecută la distanță era programată după Marele Premiu din San Marino, în seara de 1 mai, când Senna trebuia să se întoarcă la Faro cu avionul său privat, un jet HS125 nou nouț, cumpărat cu 7,9 milioane de dolari.

 

După tura de jogging, Senna și-a făcut bagajul pentru următoarele trei nopți pe care avea să le petreacă la un hotel din San Pietro, în apropiere de Bologna, locul tradițional de cazare înaintea Marelui Premiu din San Marino. Fratele său, Leonardo, avea să-l însoțească, apoi duminică se întorcea în Brazilia cu un răspuns pentru părinții săi, Milton și Neyde. Renunță sau nu Ayrton la relația cu Adriane? „Simțeam că, întâlnind-o pe Adriane, Ayrton era un norocos. Își găsise jumătatea, se maturizase foarte mult”, a povestit Emerson Fittipaldi, dublu campion mondial în Formula 1, în 1972 și 1974 și un apropiat al compatriotului său Senna.

 

După un mic dejun ușor, cei doi frați Senna au fost conduși la aeroport de Juraci, portugheza angajată de campionul mondial pentru a găti și a face curățenie în vila de la Quinta do Lago. Căpitanul Owen O‘Mahoney îi aștepta în avion pregătit pentru decolarea spre Munchen unde Ayrton avea programată o întîlnire matinală cu directorii de la Audi AG. Firma sa, Senna Import, devenise primul importator în Brazilia al mărcii germane de automobile. La doar câteva ore după aterizare, jetul decola din nou spre aeroportul Forli, de lângă Bologna, de unde Ayrton a zburat apoi cu un elicopter spre Padova. Rolul de om de afaceri, în pielea căruia intrase serios în ultimele luni, îl cerea pentru a semna contractul cu producătorul de biciclete Carraro care urma să producă un model numit „Senna”. Imediat după semnarea actelor, la 16:30, Senna și patronul firmei, Giovanni Carraro, au descins la hotelul Sheraton Padova, aflat pe autostrada Milan – Veneția, pentru o conferință de presă. Inevitabil, întrebările au migrat de la biciclete la Formula 1 și la startul dezastruos de sezon. „Pentru mine, Campionatul Mondial începe la Imola, cu două curse întîrziere”, a declarat brazilianul care a fost provocat să vorbească despre bănuielile legate de sistemele interzise folosite de Benetton pe mașina lui Schumacher: „Nu pot spune prea multe. E greu să vorbești despre lucruri pe care nu le poți dovedi”.

 

O oră mai tîrziu, Senna părăsea fabrica Carraro și zbura spre Imola. Brazilianul voia să discute cu inginerii de la Williams pentru a afla rezultatele ultimelor teste aerodinamice făcute cu o săptămînă în urmă în Franța. Mașina suferise modificări (roțile din față mutate spre spate, aripa față ridicată), iar echilibrul aerodinamic se îmbunătățise. „Schimbam mereu setările mașinii în încercarea de a găsi combinația perfectă, dar era greu să ne obișnuim cu o mașină care se schimba constant”, și-a amintit Damon Hill, colegul lui Senna de la Williams, contextul acelui weekend. La boxe, pe pagina ultimului număr din revista Autosport, o poză cu Senna gânditor susținea titlul: „Senna, poate face față presiunii?”. După discuția cu mecanicul David Brown, brazilianul a urcat din nou în elicopter pentru un zbor scurt pînă la Castello, un hotel tipic italian în Castel San Pietro, la 10 kilometri de Imola. Patronul hotelului, Valentino Tosoni, îl știa pe Senna din 1988, de când pilotul pe atunci la McLaren se cazase acolo pentru prima dată. În fiecare an, Senna ocupa aceeași cameră micuță cu numărul 200, aflată fix sub apartmentul lui Ron Dennis, fostul său șef de la McLaren, și fix deasupra celui ocupat de Frank Williams, șeful său actual de la Williams Renault.

 

Tosoni cunoaștea foarte bine tabieturile clientului său faimos, drept pentru care comanda mereu o provizie suplimentară de profiterol, desertul favorit al acestuia. După un scurt masaj făcut de fizioterapeutul său personal, austriacul Josef Leberer, Senna a coborât la cină alături de cercul de prieteni format din fratele său Leonardo, impresarul Julian Jakobi, jurnalistul Galvao Bueno de la GloboTV, directorul companiei Senna Import, Ubirajara Guimaraes, și Leberer. La 10 seara, Senna era înapoi în cameră și vorbea la telefon cu iubita sa care se pregătea să zboare a doua zi spre Portugalia.


Numărul revistei Caras apărut cu doar două zile înainte de decesul lui Ayrton Senna, El și Adriane Galisteu pozează fericiți pe copertă

 

Accidentul lui Barichello

 

Vineri 29 aprilie 1994. La 8:30 dimineața, Senna a luat elicopterul spre circuitul de la Imola pentru antrenamente și calificări. În primele două curse, mașinile Williams fuseseră mai lente decât cele de la Benetton, în ciuda motorului mai puternic. La 9:30, Ayrton s-a suit în monopost și a scos un prim tur rapid de 1:21.598 minute, cu o secundă mai bun decât cel al colegului Damon Hill. „Avea rezerve nebănuite de abilitate și putea depăși handicapul generat de deficiențele din șasiul unei mașini, a recunoscut britanicul care era mulțumit în acea dimineață de modul în care se comporta monopostul. Senna nu era satisfăcut și a petrecut zeci de minute în discuții cu mecanicul Brown.

 

La ora 13:00, a început prima ședință de calificări, iar Senna a scos rapid cel mai bun timp. La 13:15 însă, compatriotul și, în același timp, protejatul său de la Jordan, Rubens Barrichello, a părăsit pista la peste 200 de kilometri pe oră și a lovit bariera din cauciuri în șicana Variante Bassa. Mașina s-a răsturnat și a rămas cu roțile în sus, iar Barrichello și-a pierdut cunoștința. Violența impactului i-a făcut pe toți cei care au asistat la accident să aibă frisoane. „La un moment dat, am avut senzația că mașina va decola și va ateriza în tribune. Când comisarii de cursă au întors monopostul, capul lui Rubens, care era în stare de inconștiență, s-a zdruncinat teribil. Am fost șocat. Putea să sufere o accidentare gravă la coloană”, a povestit Hill. La aflarea veștii, Senna a fugit spre centrul medical. Ușa era blocată, dar a sărit gardul prin spate. Când Barrichello și-a revenit după cîteva minute, l-a văzut pe prietenul său aplecat peste el: „Prima față pe care am văzut-o a fost a lui Ayrton. Avea lacrimi în ochi, nu-l mai văzusem niciodată în starea aia. Am avut senzația că a interpretat accidentul meu ca și cum îl suferise el”, a povestit cel care avea să câștige 11 curse de Formula 1 între 2000 și 2009. „Stai liniștit. O să fie bine”, i-a spus Senna.

 

Barrichello a scăpat cu nasul spart și cu lovituri la coaste. Întors la boxe, Senna a ieșit imediat pe pistă și a stabilit cel mai rapid timp al calificărilor, 1:21.548 minute. Cu acest timp, urma să ia startul duminică, 1 mai, din pole-position. Era a opta oară în cei 10 ani petrecuți de Senna în Formula 1 când lua startul la Imola din prima poziție pe grilă.

 

În 1990, după ce l-a văzut pe prietenul său, Martin Donnelly, zăcând inert pe pistă după un accident oribil, Senna s-a urcat imediat în mașină și a stabilit cel mai bun timp din calificările pentru Marele Premiu al Spaniei. „Acel moment a fost o reafirmare clară a curajului și a talentului lui Ayrton”, au spus jurnaliștii prezenți la Jerez.

 

La finalul sesiunii, pilotul Williams s-a îndreptat spre rulotele echipei sale pentru întîlnirea cu jurnaliștii. Senna nu vorbea cu mass media decât vinerea. A salutat ziariștii, însă le-a cerut răgaz o oră. Trebuia să discute impresiile ședinței de calificări cu David Brown. Ca de obicei, Senna a scris două coli A4 cu lucrurile care, considera el, trebuiau îmbunătățite la mașină. În Formula 1, brazilianul era renumit pentru atenția pentru detalii și pentru feedback-ul incredibil pe care îl oferea mecanicilor. Peste fix o oră, cel mai titrat pilot din Formula 1 în 1994 s-a pus la dispoziția presei. Mark Fogarty, redactor la nou apăruta revistă Carweek și, în același timp, fotograf în interiorul boxelor Williams, a povestit impresiile sale: „De obicei, când dădea interviuri, Senna acorda ziariștilor toată atenția. Acum, pur și simplu nu era concentrat. Răspunsurile sale erau ezitante, arăta ca și cum este epuizat mental”.

 

Senna a fost protagonistul unui dialog care a produs rumoare, petrecut în timpul interviului acordat celebrului comentator Murray Walker de la BBC. Cei doi nu erau cei mai buni prieteni din Formula 1. Povestește producătorul BBC, Mark Wilkin: „Murray se hotărâse să pronunțe prenumele lui Senna Errrton. Era greu de pronunțat și Murray și-a dat seama că va avea dificultăți așa că a început să oscileze între Errrton , Airtun și Dumnezeu mai știe cum îi spunea. La Imola, Senna i-a spus: „Văd că te-ai întors la Airton„. Murray s-a albit la față, nu se aștepta ca Senna să știe asta. Gândul că brazilianul urmărea cursele îl înfricoșa. Senna i-a spus: „Nu-ți face griji, primesc o copie cu înregistrarea fiecărei curse”. La finalul interviului, Senna i-a făcut cadou lui Murray o șapcă albastră pe care a semnat-o și a datat-o 1994. La finele anilor 2000, suvenirul a fost vândut la o licitație cu suma de 6.000 de lire sterline.

 

Când un reporter de la RTL l-a întrebat despre Barrichello, Senna a început răspunsul de trei ori, dar de fiecare dată a pierdut firul gîndurilor. Apoi a schimbat subiectul și le-a spus jurnaliștilor că Imola este un circuit periculos și că unele locuri de pe pistă „nu sunt în regulă din punct de vedere al siguranței”. Întrebat de ce piloții nu au făcut nimic în privința asta, Senna a răspuns: „Sunt singurul campion mondial rămas în circuit și mi-am bătut gura asta mare de pomană de prea multe ori. De-a lungul anilor, am învățat că e mai bine să stai în banca ta”.

 

În anii ’80, Senna și francezul Alain Prost au dezvoltat o rivalitate profesională transformată treptat într-o dispută personală. Descalificat ciudat la Suzuka în 1989 unde, deși a fost acroșat de Prost, a reintrat pe traseu și a câștigat cursa, amenințînd să îi sufle titlul mondial francezului, Senna a protestat vehement și a fost pe punctul de a se retrage din Formula 1. Președintele FIA, francezul Jean Marie Balestre, a fost bănuit că l-a ajutat pe prietenul și compatriotul său francez Alain Prost.

 

Și pilotul de avion Owen O’Mahoney a fost surprins de purtarea șefului său. Deși îl bătuse deseori la cap să-i dea autografe pe câteva poze cu ei doi împreună, căpitanul de aviație le-a primit abia în acea vineri, în timp ce Senna trecea pe lângă garajul Williams. A scos pozele din diplomatul pe care îl purta mereu la el și în care avea pașaportul și o Biblie, le-a semnat și i le-a dat lui O‘Mahoney: „Ciudat este că, în zilele de antrenamente și calificări, mintea îi era doar la pilotat. Gestul a fost unul nefiresc pentru el”.

 

După discuția cu presa, Senna a revenit la discuțiile cu mecanicul Brown. La ora 8 seara, după două ceasuri de consultări, pilotul s-a întors la hotelul din San Pietro. A urmat masajul tradițional, timp în care Senna i-a mărturisit lui Leberer că Barrichello a fost norocos. Fizioterapeutul a povestit ulterior că a fost surprins de cât de supărat era Ayrton în urma accidentului prietenului său. După cina luată într-un separeu care nu i-a împiedicat pe fanii dornici de autografe să-l asalteze, Senna s-a întors în camera 200, de unde i-a telefonat Adrianei în Brazilia. Prietena sa se pregătea să plece spre aeroport. Potrivit amintirilor ei, în timpul discuției îndelungate, Senna a izbucnit în plâns în timp ce-i povestea detalii despre accidentul lui Barrichello. „Vă dați seama cum e să vorbești la telefon cu Ayrton Senna și să izbucnească în lacrimi? M-am panicat și îl întrebam mereu ce s-a întâmplat”. În cele din urmă, discuția s-a terminat. Adriane trebuia să prindă zborul Varig spre Lisabona.

 

SURSE:

The Life of Senna de Tom Rubython

Memories of Senna de Christopher Hilton

The Death of Ayrton Senna de Richard Williams

 

VEZI AICI UN TRIBUT VIDEO MINUNAT ADUS LUI AYRTON SENNA DE UN FAN FINLANDEZ

 

 

Costin Ștucan / Redactor
Urmărește ProSport.ro pe Google News
Știri despre
Pe aceeași temă
Ce a pățit Marian Godina în timpul unei percheziții. Ce obiect a găsit pe noptiera suspectului peste care a intrat în casă
Ce a pățit Marian Godina în timpul unei percheziții. Ce obiect a găsit pe noptiera suspectului peste care a intrat…
Adrian Mutu și Daniel Niculae la Hermannstadt, Marius Măldărășanu la Sepsi?!
Adrian Mutu și Daniel Niculae la Hermannstadt, Marius Măldărășanu la Sepsi?!
Elodia trăiește?! Mama lui Cristian Cioacă șochează! Unde ar fi nora ei, de fapt?!
Elodia trăiește?! Mama lui Cristian Cioacă șochează! Unde ar fi nora ei, de fapt?!
OFICIAL | Laurenţiu Reghecampf a semnat
OFICIAL | Laurenţiu Reghecampf a semnat
Şumudică nu înţelege cum Becali a renunţat la un asemenea fotbalist:
Şumudică nu înţelege cum Becali a renunţat la un asemenea fotbalist: "Eu n-am văzut în viaţa mea aşa ceva". Reacţia…
Actor celebru, diagnosticat cu cancer la doar 47 de ani. Anunțul șocant: „Am cancer colorectal”
Actor celebru, diagnosticat cu cancer la doar 47 de ani. Anunțul șocant: „Am cancer colorectal”
Viviana Sposub, imagini cu burtică de gravidă! Fanii sunt în culmea fericirii! ”Sarcina ușoară și multă sănătate”
Viviana Sposub, imagini cu burtică de gravidă! Fanii sunt în culmea fericirii! ”Sarcina ușoară și multă sănătate”
BANCUL ZILEI. – Bulă, de acum o să înveți 25 de ore pe zi!
BANCUL ZILEI. – Bulă, de acum o să înveți 25 de ore pe zi!
Ce salariu are un român din Germania, după 6 ani de muncă:
Ce salariu are un român din Germania, după 6 ani de muncă: "E corectă viața? Mă întorc în România"
OZN văzut în BUCUREȘTI?! Un fost oficial de la Pentagon a dezvăluit că...
OZN văzut în BUCUREȘTI?! Un fost oficial de la Pentagon a dezvăluit că...
Gigi Becali a fost aproape de o afacere uriaşă cu Donald Trump! Ce plan avea miliardarul american în România
Gigi Becali a fost aproape de o afacere uriaşă cu Donald Trump! Ce plan avea miliardarul american în România
Gigi Becali și-a băgat ginerele în anchetă după dezvăluirile din CANCAN! Milionarul i-a întocmit rechizitoriul monden lui Mincu și…
Gigi Becali și-a băgat ginerele în anchetă după dezvăluirile din CANCAN! Milionarul i-a întocmit rechizitoriul monden lui Mincu și…
Anunț trist despre Regina Camilla. Vestea venită azi: „Cu mare regret, Majestatea Sa...”
Anunț trist despre Regina Camilla. Vestea venită azi: „Cu mare regret, Majestatea Sa...”
Mama lui Cristian Cioacă, convinsă că Elodia este în viață:
Mama lui Cristian Cioacă, convinsă că Elodia este în viață: "Într-un loc izolat, pensiunea familiei sale". De ce ar fi…
Accident teribil pe DN15! Vedeta a murit pe loc
Accident teribil pe DN15! Vedeta a murit pe loc
Cel mai bun mouse pentru jucătorii de titluri eSports
Cel mai bun mouse pentru jucătorii de titluri eSports
Dulapurile lui Ronaldo, Beckham şi Zidane din vestiarul lui Real Madrid, scoase la licitaţie
Dulapurile lui Ronaldo, Beckham şi Zidane din vestiarul lui Real Madrid, scoase la licitaţie
Noul SUV Suzuki Vitara este interensat... DETALIUL care însă ar putea bloca vânzările
Noul SUV Suzuki Vitara este interensat... DETALIUL care însă ar putea bloca vânzările
Maria Popovici a devăluit ce i-a revenit în urma partajului: „Farfuriile sunt la mine toate...”
Maria Popovici a devăluit ce i-a revenit în urma partajului: „Farfuriile sunt la mine toate...”
×