Parcursul din acest an numără 14 etape și 8400 de kilometri în Peru, Argentina și Chile
60 de doctori și chirurgi, care vor călători cu 10 ambulanțe speciale și cinci elicoptere, vor asista caravana
Pentru al cincilea an la rând, Raliul Dakar va avea loc pe pământ sud-american, departe de continentul african, acolo unde piloții s-au duelat pentru coroana cu lauri în primele 29 de ediții. Vinovate pentru acest lucru se fac, în principal, câteva grupuri teroriste din Mauritania, din cauza cărora ediția din 2008 a fost anulată, în urma asasinării a patru cețățeni francezi chiar înainte de startul raliului. Imediat, ASO (n.r. Amaury Sport Organisation, companie ce organizează și Turul Franței), firma care se ocupă de bunul mers al competiției, a căutat o alternativă. Deși câteva ziare africane importante au scris că raliul va fi mort fără deșertul african, legenda Dakarului și a curajoșilor care înfruntă nisipul și condițiile dificile a continuat în America de Sud. Cea de-a 34-a ediție a raliului debutează azi pentru prima oară în istorie în capitala statului Peru, Lima.
459 de vehicule pentru 8.500 de kilometri După patru ani în care competiția a plecat din Argentina, organizatorii au schimbat traseul. Startul se va da azi din Lima, iar finalul va avea loc în capitala statului Chile, Santiago, după 8.500 de kilometri duri, împărțiți în 14 etape. 459 de vehicule se vor întrece pentru victorie în cele patru categorii principale – motociclete, ATV-uri, auto și camioane. Însă noul traseu, care trece prin Peru, Argentina și Chile, a atras deja criticile unor paleontologi, care au protestat împotriva raliului înainte de start. „Pe traseul din acest an se află schelete de balene și delfini, care au peste 20 de milioane de ani vechime. Imaginați-vă ce se va întâmpla când va trece un camion peste ele”, a spus Carlos Vildoso, directorul Institutului de Paleontologie din Lima. „O cursă cu risc zero nu există”, a replicat șeful Dakarului, Etienne Lavigne, care a adăugat că în acest an în caravană vor exista 150 de stewarzi, 60 de doctori și chirurgi, plus alte cinci elicoptere și zece ambulanțe. „Totul pentru a evita orice accident tragic”, a adăugat Lavigne, conștient de faptul că raliul a curmat 59 de vieți în cele 33 de ediții disputate până acum.
„Gordon nu știe să piardă” Favoriți în categoria auto, cea mai interesantă din fiecare an, sunt francezul Stephane Peterhansel și americanul Robby Gordon. Peterhansel (47 de ani), câștigător de zece ori al Dakarului (șase victorii în competiția moto și patru în cea auto), record absolut în istorie, caută cel de-al 11-lea succes la volanului unui Mini Cooper special pregătit pentru dificultatea cursei și a început deja războiul cu Gordon (Hummer), pe care l-a etichetat drept un „concurent care nu știe să piardă”. Tot pe lista favoriților se află și Nasser Al-Attiyah (câștigător în 2011 și medaliat cu bronz în proba de tir cu talere la Jocurile Olimpice de la Londra), dar și ibericul Carlos Sainz (câștigător în 2010). În schimb, Cyril Despres (38 de ani) are drum liber spre victorie în categoria auto, după ce marele său rival, coechipierul de la KTM, Marc Coma, a declarat forfait în urma unei accidentări suferite în Raliul Marocului din 2011. Pentru celelalte locuri de pe podium urmează să se bată portughezul Helder Rodrigues (Honda), David Casteu (Yamaha), dar și chilianul Francisco Lopez (Aprilia).
Dacă ai deja motocicleta, un buget decent de Dakar pentru un obiectiv de Top 20 este de aproximativ 50.000 euro, din care:
• 14.800 euro reprezintă taxa de participare
• 9.700, taxa de participare a mecanicului
• 2.200 euro, taxa minimă de înscriere a vehicului de asistență, în funcție de tipul acestuia
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER