Alonso și Hamilton, cel mai bine plătiți piloți din lume. În top 10 a reușit să își facă loc și o femeie
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Încă din anii 1950, piloții de curse au fost văzuți ca adevărați eroi. Riscurile asumate i-au transformat pe aceștia în idoli ai tribunelor, atât în Europa, cât și în Statele Unite ale Americii. Acest lucru s-a transpus din punct de vedere financiar în salarii mari plătite de către echipe, cât și în contracte de publicitate importante plătite de sponsorii care doreau să își asocieze imaginea cu oamenii care își riscau viața ori de câte ori se așezau la bordul mașinii pe care o conduceau. Timpul a trecut, iar Formula 1 și NASCAR s-au metamorfozat din sporturi în afaceri profitabile. Evident, și principalii actori ai celor două circuite, piloții, au avut de câștigat. Staruri precum Fernando Alonso sau Lewis Hamilton se numără, în acest moment, printre cel mai bine plătiți sportivi din lume.
ALONSO ȘI HAMILTON, CEl MAI BINE PLĂ‚TIȚI DIN FORMULA 1
Nu e de mirare că doi piloți din Formula 1 sunt pe primul loc în topul celor mai bine plătiți piloți din lume, având în vedere popularitatea Marelui Circ pe Glob și faptul că cei doi concurează pentru două dintre cele mai bune echipe din circuit. Spaniolul de la Ferrari și britanicul de la Mercedes câștigă anual, potrivit Forbes, 30, respectiv 27,5 milioane de dolari.
Grosul încasărilor vine din salarii (28 de milioane, respectiv 26 de milioane), în timp ce contractele de sponsorizare acoperă restul până la 30 de milioane și 27,5 milioane. Totuși, este de așteptat ca încasările lui Hamilton în 2015 să crească, având în vedere că plecarea sa de la McLaren la Mercedes la începutul lui 2013 îi va oferi șanse sporite să își găsească contracte de publicitate, cunoscută fiind politica celor de la McLaren, care păstrează încasările din drepturile de imagine ale piloților. Totodată, Hamilton este și principalul favorit la titlu în acest sezon, astfel că sponsorii ar putea deveni tot mai interesați de contracte cu pilotul britanic, deja campion mondial în 2008. Surprinzător, Sebastian Vettel, campionul mondial al ultimelor patru sezoane, este abia pe locul 6 în acest top, cu doar 18 milioane de dolari primiți pe an.
NASCAR, O AFACERE PROFITABILĂ‚ PENTRU PILOȚI
Din primii 10 cel mai bine plătiți piloți din lume, patru vin din Formula 1, iar ceilalți 6 vin din NASCAR, campionatul de mașini stock din Statele Unite. Dacă în Marele Circ, grosul încasărilor piloților vine din contractul semnat cu echipa, modelul de business din NASCAR e total diferit. Astfel, cel mai bine plătit pilot din campionatul american, Dale Earnhardt Jr., are un salariu de 14,6 milioane de dolari, însă încasările sale ajung la 25,6 milioane, după ce primește 11 milioane din sponsorizări din partea constructorului de mașini Chevrolet, a fast-food-ului Goody”s, a băncii Nationwide sau a producătorului de încălțăminte Wrangler. Interesant este că, deși cea mai bună clasare a sa într-un sezon a fost pe poziția a treia, în 2003, Earnhardt a rămas cel mai popular pilot din NASCAR în ultimii 13 ani. Pe locul 9 în clasamentul întocmit de Forbes se află Danica Patrick, singurul pilot de sex feminin. Patrick (31 de ani), locul 27 la finalul sezonului trecut în NASCAR, are venituri de 15 milioane de dolari pe an, dintre care 9 vin ca urmare a contractelor de sponsorizare încheiate cu Coca-Cola, a lanțului de fast-food-uri Shamrock Foods sau a companiei de webhosting GoDaddy. Patrick nu are nicio victorie, dar a reușit un pole-position în 2013 pentru celebra cursă de 500 de mile de la Daytona. Evident, succesul ei din punct de vedere al marketingului a atras și critici, pilotul Kyle Petty spunând anul trecut despre Patrick că nu este un pilot, ci o mașină de marketing.
ALONSO ÎȘI FACE ECHIPĂ‚ DE CICLISM
Cum își cheltuiesc însă piloții averile? Un exemplu vine chiar din partea lui Fernando Alonso, care a anunțat că din 2015 își va înființa propria echipă de ciclism. Potrivit „Gazzetta dello Sport”, pilotul spaniol va finanța bugetul echipei cu până la 5 milioane de euro pe an, restul de 15-20 de milioane urmând să fie asigurați de o companie apropiată de pilotul echipei Ferrari. Site-ul „cyclingnews.com” a scris deja că Alonso l-a mandatat pe Paolo Bettini, fost mare ciclist, să discute cu cei mai importanți rutieri din pluton, existând deja negocieri cu Peter Sagan (care cere un salariu de 4 milioane de euro pe an), dar și cu Alberto Contador, dublu câștigător de Tur al Franței.
În MotoGP, cel mai mare salariu îl ia locul patru
- 12 milioane de euro pe sezon primește Valentino Rossi de la Yamaha. La 35 de ani, septuplul campion mondial la clasa regină câștigă de patru ori mai mult decât Marc Marquez, actualul deținător al trofeului
MotoGP-ul, competiția de top în materie de motociclism viteză la nivel mondial, se poate dovedi un real succes financiar pentru piloții care ajung în vârf. Dacă pentru a intra în competiție piloții au nevoie fie de fonduri proprii, fie de suportul unui sponsor important, totul se tranformă în momentul în care se semnează contracte cu echipele importante, echipele de uzină. Așa se explică și faptul că, în acest moment, doar 12 dintre cei 23 de piloți de la MotoGP sunt plătiți de echipele pentru care concurează. Valentino Rossi este, la 35 de ani, cel mai bine plătit pilot din competiție. Italianul câștigă, doar din salariul de la Yamaha, 12 milioane de euro pe sezon, potrivit Forbes.
Rossi este plătit de Yamaha Indonezia
„Il Dottore” își datorează salariul celor de la Yamaha Indonezia, filială care a vândut în 2013 tot atâtea unități de motociclete câte a vândut constructorul japonez în restul lumii. Indonezienii s-au angajat să îi asigure salariul lui Rossi ca urmare a popularității de care se bucură italianul în interiorul țării. Al doilea cel mai bine plătit pilot este Jorge Lorenzo, colegul lui Rossi de la Yamaha și dublu campion mondial. Spaniolul primește 7 milioane de euro pe an din salariu și îi depășește la acest capitol pe piloții Repsol Honda. Actualul campion mondial, Marc Marquez, și Dani Pedrosa au același salariu, de 4 milioane de euro, însă primul va beneficia de o creștere importantă la finalul lui 2014, atunci când îi expiră actuala înțelegere. Cei mai mari constructori moto, Honda și Yamaha, oferă și cele mai mari salarii. Doar Ducati își mai poate permite salarii de șapte cifre (Crutchlow – 1,5 milioane euro, Dovizioso – 1 milion euro). Altfel, LCR Honda îl plătește cu 0,9 milioane de euro pe Stefan Bradl, Gresini Honda le dă 0,7 milioane lui Bautista și 0,4 milioane lui Scott Redding, iar Nicky Hayden continuă să profite de pe urma popularității și încasează 0,9 milioane de euro de la Aspar.