Companiile bancare, afectate puternic de criza financiară mondială, părăsesc una câte una Formula 1, după ce mult timp au fost importante furnizoare de "lichidități" în principalul sport automobilistic. Interzicerea publicității la tutun în Marele Circ, deși făcută treptat, a reprezentat un adevărat "Fenomen Tungus" în bugetele echipelor de Formula 1, iar managementul team-urilor a fost nevoit să se orienteze către atragerea unor noi sponsori.
Prosperitatea sectorului bancar din ultimii ani a făcut imediat cu ochiul celui mai costisitor sport, iar logourile instituțiilor bancare au început să coloreze monoposturile de pe circuitele F1 și să umple buzunarele echipelor.
Însă criza economică mondială a curmat brusc această expansiune și retragerea băncilor completează tabloul sumbru al viitorului Marelui Circ. Sezoanele următoare se profilează a fi extrem de dificile pentru Formula 1, mai mulți sponsori importanți anunțând că vor renunța la contractele lor cu echipele din F1 sau vor reduce drastic implicarea financiară.
Grupul bancar Royal Bank of Scotland (RBS) a informat, miercuri, că va pune capăt, la sfârșitul anului 2010, parteneriatului cu Williams, început în 2005. Potrivit BBC, Williams va pierde un contract ce-i aducea 11,3 milioane de euro pe an, însă alte surse susțin că este vorba de o înțelegere de aproximativ 22 de milioane de euro pe an, o sumă deloc de neglijat.
Cei de la RBS au menționat că își vor onora contractul până la sfârșitul lui 2010, însă au anunțat reducerea la jumătate a costurilor noncontractuale și renunțarea la publicitatea pe circuite, urmând să economisească astfel mari sume de bani. RBS a anunțat, de asemenea, că va reduce cu 90 la sută costurile cu cazarea pentru toate contractele de sponsorizare pe care le are în desfășurare.
Anunțul celor de la RBS, care au înregistrat o pierdere de 31,8 miliarde de euro pentru anul 2008, vine la zece zile după ce un alt mare grup bancar, ING, a anunțat că renunță la contractul de sponsorizare cu o altă echipă de Formula 1, Renault.
Aici situația este mai gravă, deoarece grupul olandez va părăsi Formula 1 la sfârșitul acestui sezon, punând capăt unui contract de trei ani cu cei de la Renault. Potrivit estimărilor, ING a cheltuit anual în F1 50 de milioane de euro, sumă ce reprezenta cel puțin jumătate din banii primiți din sponsorizări de către Renault. În plus, ING și-a redus cu 40 la sută investiția în Formula 1 pentru 2009, ultimul an de contract cu Renault.
O altă echipă ce va pierde un contract de sponsorizare la sfârșitul acestui an este BMW Sauber, unul dintre principalii săi sponsori, grupul bancar elvețian Credit Suisse, anunțând că nu va mai continua colaborarea începută în urmă cu opt ani.
Și echipa britanică McLaren-Mercedes are pe lista sponsorilor o bancă, Banca Santander (Spania), în timp ce cei de la Renault au și un contract de colaborare cu firma de asigurări și investiții Mutua Madrilena, tot din Spania.
Nu numai băncile părăsesc Formula 1, ci și unii dintre principalii jucători din sportul automobilistic, producătorii de mașini. Honda, al doilea constructor japonez de automobile, și-a anunțat, la începutul lunii decembrie 2008, retragerea din Formula 1, din cauza crizei financiare. Oficialii niponi au precizat că echipa este de vânzare, dar va fi desființată în cazul în care nu va fi găsit un investitor.
Președintele Honda Motor, Takeo Fukui, a declarat, în această săptămână, că discuțiile privind vânzarea echipei de Formula 1 avansează cu dificultate deoarece sunt puțini investitori care se gândesc cu seriozitate la cumpărarea team-ului.
În ciuda acestor renunțări, președintele echipei Ferrari, Luca di Montezemolo, a făcut un apel la cei din Formula 1 să nu intre în panică. "Trecem printr-un moment dificil, însă am mai trecut prin astfel de experiențe. Important este să nu dramatizăm lucrurile", a spus Luca di Montezemolo.
Mediafax
Â
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER