Analiză / Noaptea bolizilor la Singapore
Provocarea cea mare nu o constituie neapărat Marele Premiu, ci faptul că echivalentul asiatic al orașului Monte Carlo s-a lansat în cursa turismului mondial, suma cheltuită pentru organizare depășind lejer pragul psihologic de 150 de milioane de dolari USA.
Amintiri cu Raffles
Atunci când Thomas Raffles și-a deschis primul business pe aceste meleaguri, în anul de grație 1819, nici prin cap nu i-a trecut că Singapore va deveni, peste ani, cel mai pare port comercial de pe planetă. De altfel, spiritul de business și stilul de a încheia tratate comerciale a fost cel mai bine reliefat de James Clavell în celebrele sale romane.
Elveția Asiei
După câștigarea independenței de Marea Britanie, acum 50 de ani, orașul-stat s-a impus extrem de repede ca un centru de afaceri internațional. Având în minte politica țării-cantoanelor, Singapore, împreuna cu cei aproape cinci milioane de cetățeni ai săi, cultivă diferența față de vecinii săi, Malaiezia și Indonezia. Și aceasta este o politică de stat.
Corupția este la nivel zero, vânzarea gumei de mestecat este interzisă prin lege (pentru a se evita situația ca anumiăți indivizi să o arunce pe jos…), după cum prohibit și pedepsit cu o amendă drastică este faptul de a uita să tragi apa la toaletă în WC-urile publice.
Oricât ar putea părea de ciudat, există patrule speciale care veghează asupra acestor nimicuri, iar dacă arunci de trei ori pe jos hârtii sau alte obiecte, în afara unei amenzi usturătoare, vei fi condamnat să mături străzile duminica dimineața. Asta, dupa ce vei fi îmbrăcat un tricou pe care este inscripționat: "Scuze, sunt un golan".
Orașul de tranzit nu mai există
Singapore vrea mai mult, nu mai dorește să fie doar un loc pe unde se perindă cetățenii care schimbă avioane în drumul lor către Australia. Astfel, Camera de comerț locală a decis un plan de măsuri și de investiții care să-i facă pe turiști să rămână mai multe zile în oraș, iar Marele Premiu, organizat în premieră în nocturna, face parte din proiect. "Dorim ca orașul nostru să devină ținta unui turism de business, dar nu numai. Vom avea aproximativ 11 milioane de vizitatori numai în acest an", spune directorul proiectului. "Asta înseamnă o creștere de 5 % față de anul trecut", a încheiat un purtător de cuvânt al guvernului local.
Mai e mult până departe
Deocamdată, pariul nu a fost câștigat. Dimpotrivă, cifrele raportate la sfârșitul primului semestru arată chiar o mică scădere față de perioada similară a anului trecut. "Dar, nu ați luat în calcul Grand Prix-ul", spune Ong Beng Seng un milionar local care se ocupă cu importuri en-gros. "Formula 1 este mai mult decât un eveniment. Va deveni, în timp, un fel de emblemă a orașului", spune omul de afaceri. "În plus, am reușit să-l conving pe Bernie Ecclestone, prietenul meu personal, să investească bani serioși aici…", spune individul.
Orașul a făcut totul și încă ceva în plus
Primăria a făcut un concurs de inventică pentru a crea circuitul, care înconjoară în mod cât se poate de fidel centrul istoric. Instalațiile au costat, grosso modo, 115 milioane de dolari americani, dintre care 60% a fost suportat de organizatori, aceștia sperând să-și rentabilizeze investiția datorită evenimentului care va avea loc mâine.
"Vor fi 100 de mii de spectatori, dintre care aproape jumătate vor veni din afara hotarelor țării. Deci, vom încasa, indirect, bani serioși care vor intra în conturile hotelurilor, restaurantelor, taxiurilor sau vor fi sparți în escapade nocturne", spune directorul comercial al circuitului, Michael Roche.
Impozit special creat
Surse din guvern spun că a fost impusă o taxă suplimentară pentru toate tipurile de afaceri care vor fi încheiate în săptămâna în care este organizat Marele Premiu, iar nivelul acesteia este de 30%. Este pentru prima oara în istoria Formulei 1 cand este gândit un astfel de impozit, direct legat de Marele Circ. "Contractul este pe cinci ani cu posibilitate de prelungire, vă garantez ca ne vom scoate banii", spun reprezentanții comerciali ai puterii locale.
Miza pe imagine
Popularitatea pe care o va dobândi orașul în mințile oamenilor simpli este mai greu de estimat. "Oricum, suntem siguri că telespectatorii vor fi seduși de imaginea de fond cu superbul zgârie-nori lângă care se află cea mai mare roată din lume", spune, optimist, un ziarist de la cel mai mare ziar local.
Iluminare a giorno
Circuitul va avea o nocturnă super puternică, iar proiectul aparține unei societăți italiene. Astfel, sistemul este compus din 1485 de surse a 2000 de wați fiecare, ceea ce înseamnă o putere totală de trei milioane de wați, adică aproape consumul unui oraș de mărimea Ploieștiului.
Mai mult decât atât, pentru crearea unui efect deosebit, toți locatarii din hotelurile aflate în apropierea circuitului au fost rugați să tragă draperiile, tocmai pentru a crea un efect estetic special din exterior. De altfel, ideea a fost pusă în practică, deja, de organizatorii Olimpiadei de la Beijing.
Succes garantat
În ceea ce privește sistemul de iluminat, nimic nu a fost dat uitării, 12 generatoare independente fiind pregătite să regleze din mers situația neplacută care ar însemna o pană uriașă de curent. Totul este pregătit, se pare că efectul strict sportiv al acestei manifestări a fost trecut pe planul secund. Sau chiar mai jos decât atât.
Â
articol de Octavian METONI