ANALIZĂ‚ / Un „NU” categoric motorului unic

Întâlnirea din Monaco s-a soldat cu un eșec pentru partizanii introducerii motorului unic în Formula 1. Și asta, cu toate că FIA părea a fi favorabilă acestei veritabile revoluții, ideea de a da o șansă tuturor fiind și pe placul unei părți a fanilor.

Trebuie să admitem, însă, că majoritatea suporterilor era de partea actualului sistem, regulament care permite dezvoltarea unor viteze foarte mari și încurajează cercetarea în domeniile tehnologiei celei mai avansate.

Max Mosley aruncă prosopul

S-a aprobat o reducere drastică a costurilor, iar noua politică se va aplica încă din 2009. Cu alte cuvinte, FIA și-a atins obiectivul, dar nu în stilul președintelui Mosley, care dorea ca toate monoposturile să beneficieze de un propulsor unic, construit de Cosworth și furnizat la prețuri de bun simț.

Acordul la care s-a ajuns astăzi la Monte Carlo, la sfârșitul unei reuniuni între federația de specialitate și FOTA, reprezentanții echipelor, satisface ambele părți dar înseamnă, în primul rând, o victorie clară a scuderiilor, majoritatea acestora dorind continuarea politicii care dă dreptul fiecărei grupări să beneficieze de propriul motor și pe care să-l poată modifica și dezvolta după propriile necesități.

Victorie a la Pyrrhus

La fel ca marele general din Epirul elen, Mosley a reușit, totuși, să impună un propulsor turbo, de 1800 centimetri cubi, mai mic, cu consum inferior, ecocompatibil, dar abia din 2011. Totuși, acesta va fi doar un model-tip, fiecare team având dreptul să-și construiască, după această schemă, propriul motor.

"Formula 1 nu își va pierde ADN-ul, adică va rămâne o competiție bazată pe tehnologie în continuă dezvoltare, bazată pe cercetare, motorul având rolul decisiv în determinarea performanțelor sportive ale fiecprui monopost", a declarat Luca di Montezemolo, președintele FOTA, dar și bossul "Căluțului Cabrat".

FOTA a "coafat" regulamentul

Începând din 2009 vor intra măsurile propuse de Asociația Scuderiilor, adică același pentru patru GP-uri (în loc de două), curse mai scurte, numărul de km pentru teste redus drastic, preț subvenționat (10 milioane de euro) pentru 25 de propulsoare care vor fi oferite echipelor.

Se pare că motivul pentru care Ferrari a învins în această bătălie a fost faptul că Renault, cel mai puternic susținător al ideii motorului unic, a anunțat că renunță să mai susțină aceasta modificare, iar Mosley a înțeles că fără o mare echipă nu poate susține o schimbare de o asemenea amploare. Oricum, nu sunt clare motivele pentru care Renault a dat înapoi, dar este evident că relațiile subterane au, încă, un rol important în societățile occidentale.

 

articol de Octavian METONI

Publicat: 11 12. 2008, 12:40
Actualizat: 11 12. 2008, 14:37