Aventură cu 160 de cai putere. ProSport a testat la Barcelona noul BMW S1000XR, prima motocicletă adventure-sport a bavarezilor
BMW Motorrad a invitat ProSport la Barcelona pentru a participa la lansarea internațională a noului S 1000 XR. Este una dintre nașterile interesante în lumea moto a anului 2015, un model cu care nemții susțin că vor să împace și iubitorul de sportivitate, dar și pe cel de adventure-touring. Practic, o motocicletă care ar înlocui alte două – 1000 R și 1200 GS. Suna prea bine pentru a fi adevărat, motiv pentru care am zburat în Spania cu scopul de a testa, de a analiza și de a critica dacă e cazul demersul BMW. În România, motocicleta va fi disponibilă începând cu luna iunie la un preț de pornire de puțin peste 15.200 de euro.
BMW S 1000 XR e o motocicletă altfel. E un fel de Usain Bolt combinat cu… Cătălin Moroșanu. Are finețea driblingului lui Messi și gravitatea tacklingului lui Sergio Ramos. Asta pentru motocicliștii iubitori de fotbal. De fapt, este modul în care BMW vrea să acopere segmentul, din ce în ce mai mare, de motocicliști pasionați de touring agresiv, dacă vreți. Adică oamenii care vor să plece din București, să treacă prin Alpi, să coboare prin Franța și să ajungă la Lisabona, totul într-o călătorie comodă, dar și o rezervă foarte mare de putere pe care să o folosească atunci când simt asta și drumul le permite.
E un mix, iar BMW s-a străduit cu toate puterile să scoată asta în evidență. Observăm și din micile detalii faptul că avem de-a face cu o motocicletă „bipolară”: gumele sunt Pirelli Diablo Rosso 2, cauciuc pe care italienii îl vând pentru modelele sportive, însă avem înălțime, poziție confortabilă în șa, parbriz touring și handguarduri. Adventure-touring, da? Am făcut cunoștință cu „atejalul” chiar înainte să plecăm la drum cu ajutorul lui Josef MÓ“chler, Product Manager pentru S1000XR. În timpul conferinței de prezentare, „tatăl” motocicletei s-a concentrat pe niște direcții clare. Aveam, așadar, de-a face cu un model care:
- Împrumuta elemente de la S 1000 R, dar și de la celelalte modele de touring BMW
- Oferă puterea primului, dar și confortul și stabilitatea celorlalte
- Introducea în premieră ABS-ul Pro ca producție de masă
- Vine încă de la lansare cu propria gamă de echipamente moto dedicate
BMW S 1000 XR a primit motorul sportiv de pe S 1000 R, însă cadrul a fost adaptat pentru a permite stabilirea unui centru de greutate care să facă din modelul adventure-sport unul ușor de manevrat. Foto: Peter Musch
Broșura lui S1000XR arată excelent? Cum arată realitatea din șaua acestui model?
Cu o zi înainte să ni se permită să o pilotăm, ne consolam doar cu fișa tehnică și cu descrierile celor din staff-ul BMW Motorrad. Modelul S 1000 XR împrumută motorul sportiv de pe S 1000 R cu 4 cilindri în linie și dezvoltă 160 de cai putere. Dar are și elemente de GS, precum dimensiunile generoase, poziția în șa, rezervorul încăpător, toate amănuntele care transformă o motocicletă în ceva potrivit pentru drumuri lungi. Pe S 1000 XR, nemții au pus ABS-ul Pro, adică „minunea” care oferă asistență excelentă pe frânarea de urgență în situațiile în care motocicleta este înclinată pe viraje. Știm cu toți cum e frânarea pe motor atunci când apare un obstacol într-o curbă cu vizibilitate redusă, nu? Acest ABS Pro a fost lansat oficial în 2014, atunci când echipa sportiva HP4.
Dacă vi se pare că seamănă cu Ducati Multistrada, ei bine, asta pentru că seamănă. Bine, Multistrada are o înfățișare de predator dolofan, în timp ce XR-ul arată mai repede ca o rățușcă, însă au multe elemente similare la prima vedere. De fapt toate motocicletele din segmentul ăsta seamănă între ele. Să trecem însă la impresiile date de condus.
În condiții de drum aproape perfect: uscat, cald și asfalt curat, BMW S 1000 XR a uimit prin capacitatea extraordinară de a frâna în siguranță. Chiar și la cele mai bruște frânări, ABS-ul a funcționat ireproșabil, iar motocicleta nu a derapat deloc. Foto: Peter Musch
Cele de mai sus s-au întâmplat luni, 11 mai, iar marți de dimineață a avut loc brefingul pentru traseu. Ne-au fost oferite două opțiuni, una de circa 180 de km și alta de 250 de km de drum în jurul Barcelonei. Inutil să mărturisim care ne-a fost alegerea, nu? Cifrele GPS-ului confirmă faptul că am avut parte de un test ca la carte. Am parcurs exact 253,14 km, totul a durat 7 ore, 25 de minute și 46 de secunde dintre care 5 ore, 41 de minute și 16 secunde au fost în mișcare. (Au fost multe pauze pentru sesiunile foto) Ce am constatat?
Cum se pilotează BMW S 1000 XR, motocicleta 2 în 1?
În primul rând, cel mai important, să vorbim despre cum se pilotează. S 1000 XR face ce spune broșura. În mare, îmbină excelent nevoia de putere cu dorința de touring. Poziția în șa a fost comodă, protecția de vânt a fost mai mult decât decentă, vizibilitatea e „de sus”, ca la GS-uri, iar manevrabilitatea excelentă.
Motorul e marea reușită, pentru că nemții au pus aici un propulsor cu care nu te-ai fi gândit că poți lucra pe o motocicletă de touring. Știm că poate suna ciudat, însă 1000XR merge foarte bine și încet. De fapt, e atât de bine echilibrată încât poți să faci ce vrei fie că rulezi la 2.000 de rotații pe minut, fie că ești ușor cocoșat cu mâna în gaz și schimbi la 11-12.000 de rotații pe minut, în zona roșie. Ah, și consumul. Computerul de bord indică un 6,9 la suta de km, însă nu știm cât de relevant e la modul în care s-a desfășurat testul. Așa cum spuneam, au fost făcute manevre pentru ședințele foto și, în rest, s-a mers destul de tare. Tare, nu ilegal! Oficial, nemții spun că ar consuma un 5,4 l/100 km la o viteză constantă de 90 km/h. Are totuși 160 de cai putere!
1000 XR e o motocicletă destul de ușoară, undeva sub 230 de kilograme, iar asta se traduce printr-o manevrabilitate bună în viraje. E, cum spun motocicliștii, atât de ușoară încât poți schimba direcția din încordarea feselor. Scuzați limbajul! Dar chiar așa e.
Cea mai mare parte a drumului din jurul orașului Barcelona a fost virajat, motiv excelent pentru a testa sistemele de siguranță puse de nemți pe S 1000 XR, dar și stabilitatea motocicletei pe virajele unde era nevoie de frânare. ABS-ul PRO e minunat! Foto: Peter Musch
Gadgeturi, sisteme electronice și alte minuni ale tehnologiei
BMW S 1000 XR e plină de electronică. De fapt, în varianta pe care ne-au pus-o cei de la BMW la dispoziție, model pe care s-a pus tot ce se poate pune, S1000XR are comenzi care rivalizează cu cele pe care le vedem în filme la avioanele de vânătoare. În varianta standard avem ABS, deja obișnuit pentru BMW, controlul tracțiunii și două moduri de rulare – Road și Rain – adică Drum și Ploaie. Puteți pune pe ea pachetul opțional Dynamic care vă oferă modurile PRO despre care vorbeam în prima parte și care vine cu DTC (Dynamic Traction Control), quick shifter Pro, adică adio ambreiaj, și ABS PRO.
Sigur, astea sunt pe foaie și sună bine. Important este să îți dai seama cât sunt de utile pentru ceea ce faci tu cu motocicleta. Pe drumurile din împrejurimile Barcelonei, bune și virajate, am forțat un pic S1000XR-ul și am simțit din plin ajutorul sistemelor de siguranță. Iar în modul Dynamic (nu am avut voie să accesăm modul Dynamic PRO) sportivitatea este bine ținută în frâu de sistemele electronice, însă suficient de mult încât să rămână fun. ABS-ul PRO e dumnezeiesc pe frânarea în viraje sau cel puțin asta e senzația. Quick shifter-ul funcționează chiar mai „uns” decât la noul S 1000 RR, și e nemaipomenit pe perioadele de frânare, atunci când îți permite să te concentrezi exclusiv pe dozarea frânei, fără să te chinui cu retrogradarea făcută cu ambreiaj.
Nemții au pus pe S 1000 XR cam tot ce poate oferi gama BMW în materie de echipamente care asigură confortul și siguranța. Un alt motiv pentru care S 1000 XR poate înlocui cu brio în alegerea cumpărătorului aproape orice alt model comercializat de bavarezi. Foto: BMW
Mai există și varianta de echipare touring care vine, ați ghicit, cu detaliile care pregătesc motocicleta pentru touring. Adică suportul pentru bagaje, cruise control, navigație și alte chestii de genul acesta. Ah, și suspensia electronică, minune de la Dumnezeu pe orice motocicletă pe care apare. Am mers 250 de kilometri pe drumuri dificile ca relief și desen, însă XR-ul a făcut exact ce trebuie să facă orice motocicletă de adventure-touring: a păstrat pilotul fresh. Poate de la sportivitate, poate de la sunetul agresiv al motorului sau de la frânarea care poate provoca desprinderi de retină, nu am descifrat încă. Însă o combinație mai bună între sportivitate și confort încă nu am întâlnit pe altă motocicletă.
Cea mai completă motocicletă din „oferta” nemților?
După cel mai intens test moto din istoria ProSport, riscăm o concluzie drastică. Modelul adventure-sport al bavarezilor pare să fie cea mai completă motocicletă pe care au scos-o vreodată de pe linia de producție. Dincolo de calitățile excelente conferite de tehnologia cu care este dotată, motocicleta poate înlocui cu brio atât o „sportivă”, cât și un „GS”. BMW S 1000XR e o motocicletă completă, dar care are o concurență pe măsură.
Pentru că nu am mers cu principalul rival, Ducati Multistrada, nu pot face o comparație relevantă. Însă 1000XR este motocicleta cu care ne-am fi întors de la Barcelona în București cu cea mai mare plăcere. Senzația de siguranță, dublată de poziția confortabilă, triplată de rezervele mari de putere fac din S 1000 XR o motocicletă demnă de anul în care a fost lansată.
Specificații tehnice pentru BMW S 1000 XR
- Motor: în patri timpu, 4 cilindri în linie
- Capacitate: 999 cmc
- Putere maximă: 160 CP la 11.000 rpm
- Cuplu maxim: 112 Nm la 9250 rpm
- Viteză maximă: peste 200 km/h
- Consum la viteza de 90 km/h: 5,4 l/100km
- Consum la viteza de 120 km/h: 5,8 l/100km
- Combustibil: benzină cu cifra octanică 95-98
- Ambreiaj: multidisc în baie de ulei, anti-hopping, acționat mecanic
- Cutie de viteze: în 6 trepte, cu angrenare constantă
- Ampatament: 1.548 mm
- Distanța de fugă: 117 mm
- Unghi viraj ghidon: 64,5 grade
- Roți: jante turnate din aluminiu, 190/55/17 cu 120/70/17
- Frână față: 2 discuri, etriere radiale fixe cu 4 pistoane
- Frână spate: 1 disc, etrier flotant cu 2 pistoane
- ABS: BMW Motorrad Race ABS (parțial integral), dezactivabil
- Lungime: 2.183 mm
- Lățime (inclusiv oglinzi): 940 mm
- Înălțime (fără oglinzi): 1.408 mm
- Înățime șa: 840 mm
- Masă proprie, gata de drum: 228 kg
- Masă totală permisă: 434 kg
- Volum rezervor: 20 litri, 4 litri rezervă