Mașina a devenit pentru omul modern un produs fără de care cu greu se poate descurca. Puțini sunt însă cei care știu și cum a luat ființă automobilul pe care îl conduc. ProSport a vizitat de curând locul unde acum 147 de ani a luat naștere Opel și locul unde acum se produce una din cele mai vândute mașini din lume: Insignia.
Adam Opel punea în anul 1899 bazele unei companii care de-a lungul timpului avea să producă 60 de milioane de mașini. Unde altundeva putea să facă acest lucru decât în Rüsselsheim, localitatea în care s-a născut. Micuțul oraș, aflat în apropiere de Frankfurt, poate fi ușor numit și „Orașul Opel”, pentru că prima impresie e că acolo vei vedea doar mașini produse de Opel.
Lumea roboților
Fabrica e un adevărat oraș, ocupând nu mai puțin de 1.154.750 metri pătrați, iar atunci când pătrunzi în interior ai impresia că ai trecut într-o altă dimensiune. O mulțime de roboței lucrează producând, pe lângă piesele pentru automobile, și o adevărată simfonie. Nimic nu e lăsat la voia întâmplării și până și mașinăriile au parte de pauze, câte zece minute la fiecare oră. Surprinzător este faptul că acolo lucrează totuși nu mai puțin de 3.300 de muncitori și alți 7.000 de ingineri.
Ranga și ciocanul repară erorile
Trecând peste magia producerii pieselor (fabrica are și secție de turnătorie) și finisării lor, spectacolul începe în ultima parte a construcției. Acolo poți vedea efectiv cum este ansamblată aproape fiecare piesă. Șasiul este montat automat, scaunele la fel, dar cu ajutorul unor oameni care, atenție, repetă aceeași mișcare de aproximativ 350 de ori pe zi, iar micile defecțiuni sunt remediate „băbește”. Nu mică mi-a fost mirarea atunci când am observat că o portieră care nu se închidea perfect era îndreptată cu o rangă sau că o serie de lovituri cu pumnul făceau capota să se închidă la „linie”. Toate acestea din urmă se întâmplă chiar pe ultima sută de metri a producției. „Prima cheie” nu e neapărat prima, dar până la urmă mașinile pornesc și sunt gata să fie scoase la vânzare.
Problemele sunt anunțate de muzică
„Noi dorim să atingem perfecțiunea”, încerca să ne explice ghidul faptul că baremul de aproximativ 400 de mașini pe zi nu e obligatoriu să fie atins. Mai mult, nemții de la Opel au dezvoltat un sistem aparte de remediere a problemelor din timpul producției. De exemplu, dacă un muncitor întâmpină probleme, nu se apucă să strige în gura mare sau să fugă direct la șeful de tură, ci, surpriză, dă drumul la muzică. Melodia, care seamănă cu una din târgurile de Crăciun din Germania, e menită să-l avertizeze pe șef că ceva nu e în regulă, iar dacă el nu va reuși să remedieze problema, toată producția va fi oprită până când totul va fi în regulă. Capitolul personal este foarte important pentru cei de la Opel, instructajul fiind făcut în cele mai mici detalii. Aproximativ un an durează instruirea unui muncitor, cei de acolo sugerând că în momentul în care cineva trebuie să plece este un adevărat dezastru.
Întreaga istorie în 7.000 de metri pătrați
Fabrica are și o aripă cu totul aparte și care poartă denumirea de Opel Classic. Vechiul atelier a fost transformat într-un muzeu de 7.000 de metri pătrați, ce cuprinde 130 de autovehicule, adică 148 de ani de existență. De la mașina de cusut (primul lucru produs de Adam Opel) la „Mașina doctorului”, la tot felul de mașini de curse sau de pompieri. Multe dintre acestea sunt încă funcționale, asta pentru că tot acolo există și o secție de întreținere a acestor mașini de epocă.
Fabrica din Rüsselsheim produce exclusiv modele Insignia: Opel, Buick (pentru America) și Vauxhall (pentru Marea Britanie)
În momentul în care intri în fabrică, ca vizitator, ți se oferă protecții pentru curea și ceas, pentru a nu zgâria automobilele
16 milioane de automobile a produs până acum fabrica din Russelheim, din cele 60 de milioane făcute de Opel
3.300 de muncitori lucrează la fabrica din Rüsselsheim
350 de automobile Insignia produce cu aproximație fabrica din Rüsselsheim în fiecare zi
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER