Călărețul sălbatic!** Robert Mureșan are nevoie de 500 de mii de euro pentru a concura alături de cei mai buni
ProSport a făcut o incursiune în viața lui Robert Mureșan sau
„Roby”, cum îi spun prietenii primului pilot român care a punctat
într-o competiție mondială de motociclism viteză. Cum a fost
trecerea de la Campionatul Mondial de Motociclism Viteză clasa 125
cmc, unde cursele lui „Roby” erau urmărite de Valentino Rossi, la
Campionatul Mondial de SuperBike clasa Supersport, puteți afla în
rândurile de mai jos.
Pe când avea doar 15 ani, „Roby” debuta în Moto GP la clasa 125
cmc, având în buzunar un wild-card pentru a concura în MP al
Turciei. Ceea ce părea incredibil s-a întâmplat! Arădeanul i-a
impresionat pe organizatorii din Moto GP și a fost invitat la încă
două Mari Premii din acel sezon.
2007 și
căzătura de la Brno
Evoluțiile au făcut ca „Roby” să intre pe lista piloților cu drept
de a concura un sezon complet în Moto GP, iar în 2007 a pătruns în
echipa finlandeză Ajo Motorsport. Sezonul a fost unul marcat de o
accidentare care l-a scos din formă și l-a forțat să absenteze de
la o etapă. Când se afla pe locul 13 (n.r. – în Moto GP, ca și în
SuperBike, obțin puncte primii 15 clasați), în cursa de la Brno a
fost atins de un alt concurent într-un viraj extrem de strâns și a
căzut groaznic rașchetându-și până la os o mare parte din degetul
mic al mâinii drepte. Cu ajutorul specialiștilor de la Clinica
Mobilă a Moto GP, „Roby” s-a recuperat rapid având în vedere
gravitatea accidentării. Însă, fiind vorba de un deget de la mâna
dreaptă, cea cu care se accelerează, a fost greu să revină la forma
avută înainte de căzătura din Marele Premiu al Cehiei.
2008 și
creșterea fizică
Din motive financiare, în 2008, arădeanul a fost nevoit să se mute
de la Ajo Motorsport, având în vedere că sponsorul Grizzly îi
oferea banii doar dacă pilota în echipa sa. Confruntându-se cu mari
probleme tehnice la motocicleta Aprilia RSV pusă la dispoziție de
Grizzly Racing, „Roby” nu a avut cum să puncteze în Moto GP clasa
125 cmc. Între timp, odată cu trecerea anilor, Mureșan s-a
dezvoltat fizic mult prea mult pentru a mai putea performa pe o
motocicletă de 125 cmc – având deja peste 1,80 m la 17 ani – și s-a
impus mutarea la o clasă unde se folosesc motoare mai mari.
2009 și
drămuirea banilor
Din motive financiare și din rațiuni de regulament, în 2009 s-a
decis să concureze în Campionatul Mondial de Superbike clasa
Supersport. În mod normal, acest sezon trebuia să fie unul în care
să capete experiență pe motoare de 600 cmc și să nu mai cheltuiască
din banii familiei pentru a putea concura.
2010 și cei 500.000 de euro
Pentru a consuma cât mai puțini bani din dorința de a reveni în
2010 în Moto GP la clasa Moto 2 (cea care a înlocuit clasa mijlocie
– 250 cmc) și din lipsa sponsorilor, a fost nevoit să accepte
oferta unei echipe din Cehia, care i-a putut furniza un Triumph
Daytona. 2010 a fost un an în care toate încercările de a reveni în
Moto GP nu au avut niciun rezultat din rațiuni financiare, asta în
pofida faptului că Robert a fost trecut de către Dorna Sports
(promoterul Moto GP) pe lista piloților eligibili pentru primul
sezon din istoria Moto 2. Cu alte cuvinte, promoterul celui mai
important campionat de motociclism viteză din lume și-l dorea pe
grilă pe român, însă acesta nu a reușit să strângă cei 500.000 de
euro necesari unui sezon complet în Moto GP – Moto 2.
Inginer
mecanic pe motor
Având în vedere conjunctura, a preferat să ia o pauză din
motociclismul de performanță și, pentru că nu a putut ajunge în
Moto 2, s-a concentrat pe școală terminând liceul și intrând la
Facultatea Politehnică din Timișoara, secția Inginerie Mecanică. În
decembrie 2010, echipa PTR România i-a oferit posibilitatea să
participe la Campionatul Mondial de SuperBike clasa
Supersport.
Cu ajutorul câtorva sponsori a reușit să concureze deja în două
etape din actualul sezon al competiției. La Assen, în Marele Premiu
al Olandei, el a devenit primul român care a punctat într-o
competiție de anvergură mondială din zona motociclismului viteză.
Doar norocul a făcut ca „Roby” să obțină acest punct după ce Grand
Prix-ul Olandei a început dezastruos, când în primul antrenament
liber a cedat motorul. Arădeanul în vârstă de 20 de ani își dorește
să obțină cât mai multe puncte și speră ca în 2012 să aibă bugetul
necesar revenirii în Moto GP, unde își dorește să concureze la Moto
2.
Ce este
SuperÂsportul?
Clasa Supesport este o competiție introdusă în calendarul
competițional în 1990, ca o extensie a Mondialului de SuperBike, în
care se folosesc motociclete de serie. La această clasă sunt admise
motocicletele ale căror motoare au patru cilindri și o cilindree ce
nu depășește 600 cmc sau doi cilindri și o capacitate cilindrică ce
nu depășește 750 cmc. Cursele se desfășoară în aceleași weekend-uri
cu cele de SuperBike, excepție făcând MP al SUA, iar sesiunile de
calificări sunt două la număr și au o durată de 45 de minute.
articol scris de Adriana Dumitru