Cartierul super-mașinilor sport, crossover, SUV, hibride și electrice. Expoziția care îmbină moda cu tehnologia de vârf
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
- Un bilet de intrare la Salonul Auto de la Paris care se va închide pe 19 octombrie costă 14 euro. Sunt prezente 250 de mărci reprezentând 17 țări. Copiii cu vârste de până la zece ani au acces gratuit
„2014 – Mondialul Automobilelor”, așa cum s-ar traduce literal numele celei mai populare expoziții de mașini a lumii – Salonul Auto de la Paris, este evenimentul lunii octombrie pe plan mondial. Este un maraton de 16 zile în care acest gigant este deschis publicului (4-19 oct), cu două zile premergătoare (2-3), în care Salonul este deschis exclusiv presei mondiale.
Star la cercetat, cu harta în mână
Salonul este un labirint printre cele peste 250 de mărci prezente la rendez-vous-ul bianual, reprezentând 17 țări, ce face vizitarea pe cont propriu într-o zi a întregului complex o misiune aproape imposibilă. Dacă ești la prima vizită, Salonul Auto de la Paris te poate face să te simți ca o furnicuță ce constată că are de străbătut, în lung și în lat, până pe cele mai mici intrări lăturalnice un întreg cartier. Atât de mare (aproximativ 10 hectare spațiu expozant), încât organizatorii printează milioane de hărți de buzunar, pentru a-i ajuta pe vizitatori (1.231.416 la precedenta ediție, din 2012), jurnaliști (12.000 – față de 21.000 prezenți la ultima ediție a Jocurilor Olimpice – Londra 2012) și reprezentanți ai firmelor expozante să se orienteze de-a lungul celor opt pavilioane expoziționale, de forme și dimensiuni diferite. Este o hartă dublă, a poziționării pavilioanelor și a plasării expozanților în fiecare pavilion, doar puțin mai mică decât mini-cearșafurile pliabile ce te ajută să dibuiești rostul celor cinci magistrale ale metroului parizian.
Salonul Auto de la Paris 2014 reunește cele mai noi modele ale industriei auto, într-un mix seducător între mașini abia lansate, piese-concept încă în stadiul de dezvoltare a tehnologiei, care sunt programate pentru lansarea pe piață abia peste ani buni și o expoziție tradițională cu 56 de mașini care au marcat istoria auto, în pavilionul 8, intitulată la această ediție „Autoturismul și moda”.
Salonul celor 58 de mașini dezvăluite lumii în premieră
Pentru experți și împătimiți, expoziția pariziană se măsoară în premiere – 58 premiere mondiale, 11 premiere europene și 24 premiere în Franța (potrivit datelor culese de organizatori la jumătatea lunii august), cai putere, km/h, cilindri, consum de carburant, emisii de CO2, în capacitatea inovațiilor propuse de a deveni noi trenduri ale industriei. Un maraton mai organizat, mai selectiv, dar la fel de epuizant.
Același Salon Auto de la Paris înseamnă și puneri în scenă exuberante ale unor mașini deja de excepție, de la bolizi ce sfidează legile gravitației, dând iluzia că aleargă pe pereți sau rulează fără probleme pe tavan, printr-o fixare ingenioasă și să „jonglezi” cu suprafețle reflectorizante pentru a imagini spectaculoase (Mini, Opel). Înseamnă să aduci dealul pentru crossover-uri în mijlocul unui pavilion expozițional și să organizezi un spațiu de defilare pentru trei mașini (lansarea Renault Espace), să aduci ploaia peste un 4×4 concept (Land Rover – Discovery), să „te joci” cu ecrane uriașe, proiecții și filme care pun în valoare mașinile expuse, istoria brandului sau simbolurile sale (Mitsubishi Outlander, Ferrari, KIA), să tranformi un logo de autoturism într-un „smiley face” (Dacia).
O zi la Salon înseamnă o vizită de maximum zece ore, întrucât programul de vizitare este de la 10:00 la 20:00, cu excepția zilelor de joi și vineri, atunci când intervalul se prelungește cu două ore. Prețul unui bilet de acces este de 14 euro (aproximativ 62 lei), copiii de până la 10 ani au acces gratuit, iar tinerii de până la 25 de ani plătesc doar 8 euro (35 lei). Organizatorii oferă discount de 20% din prețul inițial pentru grupuri de vizitatori de cel puțin 15 oameni, care plătesc doar 12 euro. Pentru o experiență completă, salonul oferă o gamă proprie de produse personalizate – de la pixuri la stickuri de memorie, tricouri – cu prețuri începând de la 10 euro, iar diferitele mărci expozante vin cu propriile oferte de suveniruri: la Ferrari, cel mai ieftin articol din catalog ajunge la 30 de euro, la Mini se găsesc de la ceasuri, până la genți și portofele cu sigla brandului, între 10 și 300 de euro, umbrele la 15 euro la BMW etc. În plus, pavilionul 2.1, cel în care se pot testa mașini electrice diverse, include o serie de standuri exclusiv pentru vânzarea unor produse incripționate cu siglele și logourile principalilor producători auto: insigne, mașini de jucărie pentru copii de la 5 euro bucata, în funcție de model și mărime, replici ale unor mașini renumite – de la 20 de euro etc.
93 de automobile au fost prezentate în premieră mondială la Salonul Auto de la Paris