Material publicat în ediția tipărită săptămânală ProSport, distribuită în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar
CITEȘTE ȘI: MotoGP, competiția unde, pe lângă talent, ai nevoie și de 3 milioane de euro
Inovațiile tehnice fără de care competițiile auto-moto nu pot exista sunt duse la capăt de echipe de ingineri care cheltuiesc zeci de milioane de euro pe durata fiecărui sezon. Goana după acești bani face ca în Formula 1 să fi intrat, în ultimii ani, mulți piloți a căror principală calitate a fost numele sponsorului pe care l-au adus cu ei. Cel mai elocvent exemplu în acest sens este venezueleanul Pastor Maldonado, pilot care aducea la Williams circa 55 de milioane de euro pentru locul în echipă, bani dați de sponsorul său Petroleos de Venezuela, compania petrolieră de stat. Facilitată de prietenia cu Hugo Chavez, fostul președinte al țării, sponsorizarea i-a permis lui Maldonado să ia startul în Formula 1 alături de numele mari ale automobilismului mondial.
Pentru a supraviețui, echipele mici recrutează piloți cu bani
Un articol publicat în urmă cu doi ani de către cei de la The Guardian releva faptul că un sfert dintre piloții din Formula 1 plăteau ca să concureze. Pe lângă Maldonado, își mai cumpăraseră un loc în monopost Bruno Senna la Williams, Vitaly Petrov la Caterham, Sergio Perez la Sauber, Narain Karthikeyan la HRT și Charles Pic la Marussia. Deși aveau background important în competițiile motorizate, intrarea acestora în „Marele Circ” a fost percepută drept artificială, datorată doar sumelor importante cu care au contribuit la bugetele echipelor. Pentru a putea supraviețui, echipele mici din Formula 1 nu se vor opri din a recruta, și în viitor, piloți care își plătesc locul, lucru recunoscut chiar de către Christian Horner, șeful de echipă al campionului mondial Sebastian Vettel. „Sunt vremuri grele și trebuie să înțelegem că pentru a reduce din costuri se fac și astfel de recrutări, în special din partea echipelor din spatele grilei. Poate că după astfel de exemple ar trebui să se acorde celor de la Red Bull mai mult respect pentru că investește în puști talentați precum Daniel Ricciardo și Jean-Eric Vergne. Ei nu s-ar fi putut urca altfel niciodată într-un monopost de Formula 1 dacă nu veneam noi și le remarcam talentul, oferindu-le apoi o șansă”, a declarat pentru The Guardian oficialul celei mai bune echipe din F1.
Force India aduce un argument surprinzător
Conflictele de idei pornite de subiectul piloți plătitori au fost comentate și de către cei „învinuiți”. Otmar Szafnauer, șeful din 2012 de la Force India, aducea un argument care a convins multe dintre vocile anti „plătitori” să își schimbe discursul. „Totul e un târg aici. Dacă o echipă are bani își poate lua cel mai bun pilot. Dar dacă nu ai bani, nu e mai bine să îți iei un pilot care vine cu sponsorizare, fonduri cu care să îți îmbunătățești mașina pentru a elimina handicapul față de primii? Sigur, pericolul există și este constituit de faptul că problemele financiare ale echipelor ar putea aduce și mai mulți astfel de piloți, deci automat o diluare a calității din Formula 1″, a spus Szafnauer.
Niki Lauda, plătitorul devenit legendă
Piloții care vin cu bani de acasă se bat, de obicei, pentru ultimele poziții ale grilei în Formula 1. Totuși, atunci când au existat excepții de la această regulă, lucrurile s-au desfășurat spectaculos. Triplul campion mondial în Formula 1, Niki Lauda, este un pilot care a debutat cumpărându-și cu 30.000 de lire sterline împrumutate de la bancă un loc în team-ul March Engineering. Performanțele scăzute ale echipei l-au determinat să mai apeleze o dată la un împrumut pentru a cumpăra un loc la British Racing Motors, acolo de unde a plecat povestea de succes a austriacului care a avut 171 de starturi în Formula 1, competiție în care a câștigat 25 de curse și a obținut 24 de pole-position-uri.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER