Cauciucurile de iarnă, obligatorii!

În cel mult două săptămâni, Guvernul României va aproba
Ordonanța de Urgență prin care toți șoferii vor fi obligați să‑și
echipeze mașinile cu cauciucuri de iarnă în perioada 1 noiembrie –
31 martie.

„Mă interesează siguranța cetățeanului în trafic. Cei care sunt
pregătiți pentru iarnă nu trebuie să fie victimele celor
nepregătiți. Noi, la Ministerul Transporturilor, avem multe costuri
când trebuie să deblocăm un drum blocat de mașinile care nu s-au
pregătit pentru iarnă și, personal, cred că este o măsură bună”, a
declarat ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Anca Boagiu,
pentru Mediafax.

Proiectul de lege prevede că șoferii de autoturisme și camioane vor
fi obligați să utilizeze anvelopele de iarnă în perioada 1
noiembrie – 31 martie. În caz contrar, ei vor fi nevoiți să
plătească amenzi cuprinse între 2.500 de lei și 4.000 de lei și să
achite daunele aduse elementelor care compun drumul. Aceste
sancțiuni vor fi aplicate și în cazul în care mașinile nu au
montate pe roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante
omologate, în perioadele în care șoselele sunt acoperite cu gheață
sau polei.

180 de lei cea mai ieftină anvelopă

Reprezentanții firmelor care vând anvelope spun că măsura va avea
ca efecte principale creșterea prețurilor la produsele noi și
dublarea vânzărilor în cazul celor second-hand. „Firma noastră
vinde și anvelope noi, și uzate. Deja se simte efectul deciziei
autorităților de a obliga șoferii să echipeze mașina pentru iarnă.
Avem din ce în ce mai mulți clienți și vom crește prețurile
anvelopelor noi cu 2-3%. Cauciucurile second-hand vor rămâne cu
prețurile neschimbate, însă pe acest segment ne așteptăm la
dublarea comenzilor”, a spus administratorul unui depozit de
anvelope din București pentru Mediafax. Prețurile cauciucurilor de
iarnă sunt cuprinse între 180 și 450 de lei bucata, în funcție de
marcă și dimensiuni. Cauciucurile de iarnă pot fi achiziționate
online, de pe diferite site-uri specializate, de la vulcanizări,
magazine de piese auto sau chiar din hipermarketuri.

Cauciucurile second-hand,
nerecomandate

Cu toate că este mai accesibilă, echiparea mașinii cu anvelope
uzate implică riscuri, avertizează directorul Asociației
Societăților de Service Auto Independente (ASSAI), Cristian
Muntean: „Este foarte periculos să achiziționezi anvelope
second-hand. În primul rând, nu cunoști istoricul cauciucurilor,
mașina care le-a rulat ar fi putut să aibă defecțiuni la direcție,
iar acest lucru poate afecta aderența. Apoi anvelopele pot fi
foarte uzate, ceea ce sporește pericolul unei explozii. Trebuie
adăugat și faptul că anvelopele uzate nu au garanție”.

10% din cuantumul amenzilor aplicate de Compania de Drumuri,
Autoritatea Rutieră Română și Registrul Auto Român vor fi
distribuite către bugetul de stat și 90% către întreținerea
drumurilor

ALTE PREVEDERI ALE ORDONANȚEI DE
URGENȚĂ‚


– dacă mașina care circulă fără anvelope de iarnă blochează drumul,
proprietarul acesteia va plăti și costurile pentru degajarea
șoselei;
– dacă asigurarea de răspundere civilă nu acoperă în totalitate
pagubele produse drumului, proprietarul mașinii va avea obligația
de a plăti în 15 zile partea de daună pe care compania de asigurări
nu a acordat despăgubiri;
– reținerea plăcuțelor de înmatriculare, a certificatului de
înmatriculare și suspendarea inspecției tehnice, dacă vehiculul
prezintă defecțiuni tehnice.

AVANTAJELE
CAUCIUCURILOR DE IARNĂ‚

1. Șansele ca un accident să se întâmple iarna cresc de șase ori.
Astfel, în anumite țări din Europa, precum Austria și Germania,
cauciucurile de iarnă sunt obligatorii.
2. Alte motive, demonstrate, care fac anvelopele de iarnă să fie
atât de necesare, este faptul că aderența pe carosabil umed este de
două ori mai mică decât pe carosabil uscat sau aderența pe un
carosabil acoperit cu polei este de două ori mai mică decât pe unul
acoperit cu zapadă.
3. Anvelopele de iarnă au în compoziția lor, alături de substanțe
speciale, un cauciuc care nu se întărește odată cu scăderea
temperaturii.
4. Câteva caracteristici care se pot observa la anvelopele de iarnă
și nu le găsim la cele de vară sunt „canalele”, adânci, pentru a
putea evacua mai ușor apa, și de cinci ori mai multe „lamele” în
componența profilului, pentru o aderență optimă.
5. Spre deosebire de anvelopele de vară, anvelopele de iarnă pot
avea un indice de viteză inferior celui omologat pentru un vehicul.
Astfel, viteza trebuie adaptată în funcție de modelul anvelopei,
dar și în funcție de producător.
6. Anvelopele de iarnă reduc riscul de acroșaj chiar dacă mașina
este echipată cu acestea doar pe puntea față, reduc riscul de
pierdere a traiectoriei, măresc stabilitatea vehiculului la
frânare.

Publicat: 08 11. 2010, 15:01
Actualizat: 08 11. 2010, 15:04