Cinci ași ai volanului pentru un singur titlu! **Cine iese campion mondial în F1?

Dupa Marele Premiu al orasului Singapore, castigat de Fernando
Alonso, este evident ca, in afara asturianului, mai sunt inca patru
driveri care au sanse bune sa castige Campionatul Mondial 2010.
Acum, cu patru etape inaintea finalului, nu trebuie sa fii vreun
cunoscator ca sa realizeze ca au ramas in cursa Mark Webber,
Sebastian Vettal, Lewis Hamilton si Jenson Button. Sa vedem, insa,
care ar fi atuurile fiecaruia dintre ei. Evident, vom puncta si
lucrurile (putine, dar la acest nivel conteaza) la care cei cinci
meseriasi sunt deficitari.

Trebuie spus, din start, ca noul sistem de punctaj a fost gandit sa
favorizeze pe castigatorii de Grand Prix-uri in detrimentul
constantei si, din acest punct de vedere, este un experiment
reusit. Dovada? Dupa niste ani buni de zile, avem cinci favoriti la
titlu cu patru etape inainte de finis, dar ramane de vazut cum vor
fi impartie cele 100 de puncte acordate invingatorilor curselor.
Pentru ca, asa consideram noi, aici se va face diferenta. Sa vedem
cum se prezinta sansele celor cinci, un fel de careu de asi cu
joker, care trebuie sa se transforme intr-o quinta royala.

1. Mark Webber, Australia, Red-Bull Renault

Puncte forte

Are 34 de ani, ceea ce il face sa fie cel mai in varsta dintre cei
cinci candidati. In ceea ce priveste experienta de traseu, a
concurat in 155 de MP, exact atat cat are si Fernando Alonso la
activ. In mod evident, nu este nici cel mai rapid, nici cel mai
talentat sofer dintre cei cinci dar, cu siguranta, este cel mai
muncitor si cel mai rabdator dintre acestia. Extrem de dedicat
jobului, se gandeste zi si noapte doar la Formula si stie sa traga
maximum posibil din fiecare cursa, se bate pentru fiecare punctulet
in timp ce, pe de alta parte, nu comite decat foarte putine
greseli. Ajantaje care i-ar putea permite sa pastreze avantajul de
11 puncte pe care-l are acum pana la sfarsit. Atentie, s-ar putea
ca totul sa se joace la o diferenta de unul sau doua puncte!

Puncte slabe

Nu este la fel de rapid ca Vettel, coechipierul sau de la Red Bull.
De la Marele Premiu al Europei, Webber n-a reusit decat un singur
pole-position, in timp ce urmasul lui Schumacher a reusit patru
asemenea performante. In afara de asta, echipa il defavorizeaza,
privilegiindu-l clar pe pilotul german. Cea mai buna dovada este
faptul ca are contract de un singur an de zile, care pana acum au
fost reinnoite de la an la an. In schimb, Vettel este sigur de
viitorul sau in cadrul echipei. De altfel, se stie ca s-a intamplat
extrem de rar sa castige un pilot care nu era driverul favorit al
echipei pentru care concura.

2.
Fernando Alonso, Spania, Ferrari

Puncte forte

Inaintea Grand Prix-ului de la Istanbul, care era a saptea etapa a
sezonului, sansele Ferrari la titlu erau considerate nule. Dar,
inca din acel moment, „Scuderia” a inceput sa creasca si a reusit
un parcurs exceptional, iar Alonso si-a regasit motivatia din anii
trecuti. A doua victorie consecutiva reusita de spaniol la
Singapore l-a propulsat la numai 11 puncte in urma lui Webber,
puncte echivalente cu un amarat loc patru, iar masina sa, Ferrari10
a demonstrat ca a ajuns sa fie fiabila atat pe parcursurile de mare
viteza, cat si pe cele mai lente.

Puncte slabe

Alonso datoreaza victoria din orasul-stat asiatic doar
pole-position-ului castigat cu o seara inainte deoarece, si asta
este evident, in conditii de viteze pure in timpul cursei, Ferrari
este clar inferioara celor de la Red Bull, semn care ne face sa
estimam ca ii va fi extrem de greu lui Fernando sa reziste multa
vreme asalturilor masinilor engleze. In plus, atat Alonso, cat si
mecanicii de la „Calutul cabrat” au comis cam multe erori
nefortate, ca sa folosim un termen imprumutat din tenis, de-a
lungul acestui sezon.

3. Lewis Hamilton, Marea Britanie,
McLaren-Mercedes

Puncte forte

Britanicul este unul dintre cei mai talentati piloti ai generatie
actuale, un tip extrem de calculat la volan, mereu entuziast si
optimist, iar ajutorul echipei a fost mereu la nivelul exceptional,
oamenii de la McLaren scotand profit maxim din cea mai mica
oportunitate. Un tip inteligent, care strange puncte ca un muncitor
si care stie foarte bine ca un campionat se poate castiga chiar si
in ultimul viraj, asa cum a facut-o chiar el in 2008. In mod sigur,
se va bate pana la capat.

Puncte slabe

Masina McLaren MP4-25 nu este, nici pe departe, cel mai bun
monopost produs de englezi. Constatandu-i defectele, inginerii au
muncit ca niste adevarati roboti pentru ca, si asta s-a vazut, sa
existe progrese clare de la un Mare Premiu la altul. In concluzie,
credem ca Hamilton trebuie sa astepte greselile adversarilor pentru
a putea spera la performante marete. Altfel, va trebui sa riste,
asa cum a facut-o chiar la ultima cursa, incercarea de a-l depasi
pe Webber ducand, in final, la abandon, al treilea doar in acest
sezon.

4. Sebastian Vettel, Germania, Red
Bull-Renault

Puncte forte

Tanarul german este unul dintre cei mai rapizi de pe pista si, desi
este la doar al treilea sezon in Formula 1, cocheteaza cu titlul
mondial. Este evident ca este pilotul favorit al echipei, drept
pentru care va incerca sa reinnoiasca succesele, ultimul fiind cel
inregistrat in Marele Premiu al Europei. Este linistit deoarece
stie ca are tot viitorul inainte.

Puncte slabe

Adevarul este ca Vettel putea fi lejer lider astazi, daca nu ar fi
comis atatea greseli, iar echipa sa s-ar fi concentrat mai bine
pentru ca problemele tehnice ale masinii sale sa fie remediate mai
din timp. Pe urma, e vorba si de o proasta organizare,
necunoasterea regulamentului privandu-l de victorie in Marele
Premiu al Ungariei, acolo unde a invins chiar coechipierul sau,
Webber. Talentul sau este indiscutabil, dar are putina experienta
in comparatie cu adversari ca Webber sau Alonso.

Jenson
Button, Marea Britanie, McLaren-Mercedes

Puncte forte

Avand 189 de Mari Premii la activ, Button este, indiscutabil, cel
mai experimentat pilot dintre cei cinci candidati. Campion al lumii
en titre, abordeaza, iar el confirma acest lucru, aceasta editie a
Formulei 1 fara sa aina nici cea mai mica presiune deasupra
capului. Omul a luat de bun castigat tot ceea a reusit sa prinda
din zbor profitant de gafele comise, pe rand, de adversarii sai.
Tocmai acesta detasare il face periculos, mult mai mult decat ar
putea-o face persoana sa, nici el, nici masina sa neparand a fi in
stare sa mearga pana la capat. Dar, el este un mare oportunist, un
Inzaghi al Formulei 1.

Puncte slabe

Este evident un pilot mai slab decat coechipierul sau, Lewis
Hamilton. De la Marele Premiu al Spaniei, din mai, n-a reusit decat
de doua ori timpi mai buni la antrenamente decat Lewis. Nou venit
la McLaren, ii va fi tare greu sa isi ralieze o echipa care-l adora
pe Hamilton, care este acolo de nu mai putin de 12 ani. In
campionat, sta si cel mai rau, la 25 de puncte de Webber,
echivalentul unei victorii. Evident, cam mult. Dar, daca el ar
castiga o cursa si toti ceilalti ar abandona, ar deveni lider.
Atunci, 25 de puncte sunt mult sau putin?

articol scris de Octavian METONI

Publicat: 03 10. 2010, 12:45
Actualizat: 03 10. 2010, 12:55