Sezonul 2014 al Formula 1 începe în acest week-end cu tradiționalul Mare Premiu al Australiei de la Melbourne. Este un sezon al inovației, în care FIA a operat cele mai mari modificări din ultimii 10 ani în Marele Circ. Cum s-au adaptat însă cele 11 echipe participante? Lucrurile par interesante, mai ales că Red Bull și Sebastian Vettel nu mai sunt principalii favoriți la victorie
Schimbările pe care FIA le-a impus pentru sezonul 2014 al Formula 1 promit să facă din actualul campionat unul dintre cele mai spectaculoase din ultimele două decade. Astfel, după patru ani de dominație categorică a tandemului Sebastian Vettel – Red Bull Racing (foto), lucrurile s-ar putea schimba, mai ales că team-ul austriac nu a dat randamentul scontat în testele de la Jerez și din Bahrein, disputate în lunile ianuarie și februarie. Însă ce presupune schimbarea de regulament? Modificări importante atât la motoarele care propulsează monoposturile, cât și la designul acestora. Dar și din punct de vedere financiar, mărind costul de producție al unei mașini, cât și bugetele echipelor implicare în Marele Circ, schimbare destul de importantă, având în vedere că sumele investite într-un monopost au fost constante în ultimii ani, gravitând în jurul sumei de circa 17 milioane de euro, potrivit unui studiu realizat de Eurosport și care reprezintă un procent diferit din bugetul total pentru fiecare echipă din Marele Circ. Potrivit ziaristului englez Will Gray, care colaborează cu Eurosport, bugetul unei echipe precum Marussia se ridică la 70-75 de milioane de euro, în timp ce Red Bull a anunțat un buget de 250 de milioane de euro în 2014.
Următoarele două sezoane de Formula 1 vor fi difuzate de postul Dolce Sport
Prețul unui motor a crescut la 7 milioane de euro
Probabil cea mai importantă modificare din acest an și care a afectat cel mai puternic Marele Circ este cea a tipului de motor folosit pentru a propulsa monoposturile din Formula 1. Vechile propulsoare V8 de 2,4 litri vor fi înlocuite cu motoare mai mici, V6 de 1,6 litri, numite acum „power trains”. Schimbarea motorului va duce, teoretic, și la o reducere a numărului de cai putere de la 780 – cât aveau motoarele din perioada 2006-2013 – la doar 620, având în vedere că propulsorul va fi turbo. Interesant este și că motoarele trebuie să fie mult mai eficiente. Dacă până acum consumul mediu pe cursă era de 160-170 de litri de carburant, acesta trebuie redus în 2014 până la 100 de litri pe cursă și maximum 100 de litri consumați pe oră. Cum actualele propulsoare sunt noi, site-ul „Bleacher Report” susține că prețul construirii și întreținerii unui singur motor, care trebuie să reziste cinci curse, a crescut de la 5,5 milioane de euro la 7 milioane de euro! În total, „Autoweek” susține că echipa Mercedes avea un buget de 128,77 milioane euro pentru divizia de motoare a echipei. Sursa citată a anunțat și că Renault, Ferrari și Mercedes au investit peste 500 de milioane de euro în ultimii doi ani în cercetări pentru a perfecționa noile motoare. O altă piesă importantă și costisitoare – cutia de viteze – are un preț important, circa 2,5-3 milioane de euro, în funcție de producător. Și discurile de frână și sistemele ERS și DRS sunt extrem de costisitoare, suma totală vehiculată în jurul acestora fiind de 3,5-4 milioane de euro.
2,3 milioane de euro pentru șasiu
În ceea ce privește șasiul, noile reglementări FIA spun că diferența de nivel dintre baza cockpitului și podeaua mașinii trebuie să fie de 625 mm. Totodată, între peretele de la picioarele pilotului și podeaua mașinii trebuie să fie o distanță de maximum 525 mm, în timp ce nasul mașinii trebuie să fie situat la 185 mm de podea, cu 365 mm mai puțin decât în 2013. Cu toate aceste modificări, fiecare echipă va cheltui la fel de mult pentru fiecare șasiu, adică aproximativ 2,3 milioane de euro pentru aripile față și spate, cockpit, podea și suspensii. Interesant este și că volanul costă 70.000 de euro, în timp ce un set de pneuri Pirelli ajunge la 1.600 de euro. În rest, bugetul este cheltuit de echipe pentru cercetare și dezvoltare, dar și pentru camioanele și rulotele care însoțesc echipa prin toată lumea. Numai Caterham, una dintre cele mai slabe formații din pluton, are nouă camioane, care au costat fiecare câte 750.000 de euro.
Monopostul lui Lewis Hamilton s-a oprit neașteptat azi, însă, cu toate acestea, Mercedes pare cea mai fiabilă
Mercedes, favorită înaintea sezonului
Cum au afectat, însă, modificările din acest an cursa pentru titlu, după patru ani în care Vettel și Red Bull au dominat categoric competiția? Destul de mult, potrivit caselor de pariuri. Bookmakerii l-au instalat pe Lewis Hamilton favorit la titlu, după ce Mercedes a fost cea mai rapidă echipă în testele din Jerez și Bahrein. Însă principala întrebare care se pune este dacă monopostul german este la fel de fiabil precum este de rapid. În prima ședință de antrenamente disputată vineri la Melbourne, Hamilton nu a reușit să încheie nici măcar un tur, din cauza unor probleme la motor. Doar că în a doua „repriză” de antrenamente, britanicul, deja campion mondial în 2008, a fost cel mai rapid, fiind urmat chiar de coechipierul Nico Rosberg. „Mercedes e deja la o secundă în fața noastră pe tur în timpul unei curse, în timp ce în antrenamente ne pot bate foarte ușor cu două secunde”, a recunoscut și pilotul lui McLaren Mercedes, Jenson Button, la finalul antrenamentelor libere de la Melbourne de vineri.
Vettel nu e mulțumit de comportamentul monopostului său, cu care a câștigat ultimele patru titluri de campion în Formula 1
Ce se întâmplă însă cu Red Bull? Teoretic, lucrurile ar fi trebuit să meargă ca pe roate și în acest an, având în vedere că designerul monopostului, Adrian Newey, a rămas la team-ul austriac. Doar că iarna a fost, cu adevărat, catastrofală pentru câștigătoarea ultimelor patru titluri în campionatul constructorilor. Nici la Jerez, nici în Bahrein, Vettel și Ricciardo nu au reușit să strângă tururi pe noul monopost, problemele venind atât din partea monopostului, cât din partea motorului Renault, dezamăgitor pentru toate echipele care îl folosesc. „Vor avea probleme în primele două luni. Cam atât timp le va lua celor de la Red Bull să devină cu adevărat competitivi”, a declarat fostul campion mondial Mika Hakkinen pentru Eurosport. Totuși, în antrenamentele libere de la Melbourne, Red Bull s-a comportat decent. Vettel a încheiat pe locurile 7, respectiv 4, în timp ce Ricciardo a venit pe 5, respectiv 6. Însă chiar și cu aceste probleme, Vettel rămâne al doilea favorit la titlu pentru casele de pariuri, la mică distanță de Hamilton.
Cu excepția unei „excursii” pe iarbă, Fernando Alonso s-a comportat excelent azi
În ultimii patru ani, Fernando Alonso a terminat de trei ori pe locul secund al clasamentului general. Va fi 2014 anul în care spaniolul aduce primul titlu pentru Ferrari după șapte ani de pauză? Cel puțin inițial, lucrurile arată destul de bine pentru scuderia italiană. Monopostul e mult mai rapid decât în ultimele sezoane și pare, într-adevăr, mult mai fiabil. Dovadă că Alonso a terminat pe podium (locurile 1, respectiv 3) în antrenamentele libere de azi. Nici Raikkonen nu a dezamăgit, venind pe 9, respectiv pe 7, însă finlandezul încă se obișnuiește cu noul monopost, potrivit propriilor declarații.
Care ar putea fi însă surpriza sezonului? Specialiștii conchid că Williams-Mercedes, care este o echipă cu o echipă de ingineri experimentați care s-au adaptat la noile modificări ale regulamentului. În plus, trecerea la motorul Mercedes și transferul unui pilot cu experiență precum Felipe Massa a readus-o pe Williams în top, după un sezon foarte slab, în care Bottas și Maldonado au dezamăgit în sezonul precedent.
GRILA DE START – FORMULA 1 2014
RED BULL – RENAULT (SEBASTIAN VETTEL / DANIEL RICCIARDO)
MERCEDES AMG F1 (LEWIS HAMILTON / NICO ROSBERG)
FERRARI (FERNANDO ALONSO / KIMI RAIKKONEN)
McLAREN – MERCEDES (JENSON BUTTON / KEVIN MAGNUSSEN)
LOTUS – RENAULT (ROMAIN GROSJEAN / PASTOR MALDONADO)
FORCE INDIA – MERCEDES (NICO HULKENBERG / SERGIO PEREZ)
SAUBER – FERRARI (ADRIAN SUTIL / ESTEBAN GUTIERREZ)
TORO ROSSO – RENAULT (JEAN-ERIC VERGNE / DANIL KVYAT)
WILLIAMS – MERCEDES (FELIPE MASSA / VALTTERI BOTTAS)
CATERHAM – RENAULT (MAGNUS ERICSSON / KAMUI KOBAYASHI)
MARUSSIA – FERRARI (JULES BIANCHI / MAX CHILTON)
Calendar Formula 1 2014
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER