Născut în 1888, drept cel mai mic fiu al lui Alfred și Emily Bentley, la Londra, Walter Owen Bentley a creat una dintre cele mai prestigioase companii auto din istorie. Aceasta îi poartă numele și este sinonimă cu luxul, mașinile sale ajungând la prețuri de câteva sute de mii de euro în prezent.
Inginerul Walter Owen Bentley a reușit să scrie istorie după ce a părăsit Colegiul Clifton din Bristol, Marea Britanie, în 1905, la doar 16 ani, pentru a lucra în cadrul companiei Great Northen Railway la Doncaster.
Pentru a putea învăța, la început, în cei cinci ani de lucru, tatăl lui Walter Owen Bentley a plătit 75 de lire, o avere la vremea respectivă. El a reușit să își formeze mâna în design-ul mașinăriilor complexe pentru căile ferate.
În 1910, după ce primise în cele din urmă un loc de muncă ca ajutor de mecanic în cadrul Great Northen Railway, care nu l-a satisfăcut deloc, Bentley a luat decizia de a urma o altă carieră, de data aceasta ca pilot de motociclete.
În sezonul 1909 – 1910, el s-a întrecut cu motociclete produse de Qadrant, Rex și Indial, participând în două sezoane ale Trofeului Isle of Man, cu o motocicletă marca Rex (1909) și ulterior, în 1910, cu una Indian. Chiar dacă nu a câștigat nicio cursă, ba mai mult, în 1910 suferind chiar un accident teribil, pasiunea sa pentru motoare puternice nu s-a oprit aici.
În 1912, după o perioadă de studiu la King’s Collage din Londra, el și unul dintre cei 8 frați mai mari ai săi, Gorace Millner Bentley, au pus piatra de temelie a companiei „Bentley and Bentley”, care vindea mașini marca D. F. P., produse în Franța. În această perioadă, Walter a fost inspirat de greutatea unei foi de hârtie și a creat pistonul din aliaj de aluminiu pentru motor, de care ulterior a beneficiat și armata britanică în Primul Război Mondial, fiind înrolat în Forțele Aeriene ale Marii Britanii. Aviația a reprezentat una dintre cele mai mari pasiuni ale sale, aceasta urmărindu-l toată viața.
Ceva timp mai târziu lua naștere Bentley Motors, iar Walter reușea în 1919 să finalizeze prima sa mașină, fiind realizată într-un atelier din Londra.
De la originile sale modeste, compania a crescut din ce în ce mai mult, urmărind ca produsele sale să aibă din ce în ce mai multe elemente luxoase și să beneficieze de motoare performante. Așa a reușit Bentley să obțină cinci victorii uriașe la cursa de la Le Mans în anii `20 ai secolului trecut, plus încă una în 2003.
După multe modele legendare, ultima creație în materie auto a lui Walter Bentley a fost un motor de 8 litri, care asamblat pe mașina numită W. O. (după numele lui Walter) putea să ajungă la 160 de kilometri pe oră, fără să fie zgomotoasă.
(Walter Owen Bentley în 1912)
„Mereu mi-am dorit să produc un motor tăcut, care să aducă mașina la 160 de kilometri pe oră. Și cred că am reușit să fac asta”, a spus Walter într-un interviu.
De aceeași părere cu el, conform site-ului Bentley, a fost și revista The Tatler, în care Căpitanul W. Gardon Aston, autorul unui articol, a scris următoarele: „Niciodată în viața mea nu am mai văzut un vehicul care să aibă o performanță uimitoare și să meargă lin și fără zgomot”.
După marea criză financiară din anii `30, în ciuda succesului mașinilor Bentley pe pista de curse, vânzările au fost întotdeauna sub așteptări, iar în 1931, compania era în pragul falimentului. Atunci a fost cumpărată de pilotul milionar Woolf Barnato, pentru suma de 100.000 de lire sterline. Totuși, compania nu s-a redresat, iar ceva timp mai târziu, pe fondul crizei financiare, a fost cumpărată de Rolls-Royce, care a și închis fabrica de la Cricklewood.
În următoarele decenii, Bentley a fost eclipsată de compania de care aparținea, Rolls-Royce, care avea și încă are o gamă vastă de automobile de lux. În 1998, salvarea brand-ului a venit de la Volkswagen, care a cumpărat ambele brand-uri britanice. În 2002, Volkswagen a vândut Roll-Royce rivalului BMW, păstrând Bentley. Astfel, cu noi modele de lux, precum Continantal GT, și o promovare intensă, brand-ul a ajuns în sfârșit să fie profitabil.
Walter Owen Bentley s-a stins din viață la vârsta de 82 de ani, în august 1971.
Mașinile produse sub marca Bentley pot fi identificate ușor prin formele sale originale, dar și prin sigla care conține litera B, un cerc și două aripi.
Dacă originea literei B poate fi ușor identificabilă, aceasta fiind inițiala numelui Bentley, aripile reprezintă aviația, una dintre marile pasiuni ale lui Walter Owen Bentley, dorind să arate angajamentul pe care brand-ul le are atunci când vine vorba de conceperea celor mai bune motoare din lumea motorsportului.
(Sigla Bentley)
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER