Emanuel Gyenes concurează în ediția cu nr. 40 a Raliului Dakar. Pilotul din Satu Mare revine la clasa la care a obținut două victorii în 2011 și 2015
Emanuel Gyenes, pilotul Autonet Motorcycle Team, va lua peste câteva zile startul în cea de a 40-a ediție a celei mai dure competiții de anduranță din sportul cu motor. Acesta va fi Dakar-ul numărul opt pentru Mani, care a decis ca în 2018 să revină la Maraton, clasă pe care a câștigat-o de două ori.
Pe 6 ianuarie, în Lima, capitala statului Peru, se va da startul Dakar 2018, o ediție pe al cărui traseu s-a mizat foarte mult, deoarece marchează a 40-a cursă din istoria raliului și cea de a 10-a organizată în America de Sud.
Povestea Raliului Dakar a început în 1978 cu o primă ediție care a pronit din Paris, Franța, și s-a încheiat în Dakar, capitala Senegalului. După 29 de ediții desfășurate pe „continentul mamă” și anularea ediției cu nr. 30 (2008) din motive de securitate, Amaury Sport Organisation (organizatorul raliului din anii 90 încoace) a decis mutarea raliului în America Latină.
În 2018 se încearcă o recreare cât mai fidelă a raliului din Africa: vor fi șapte etape în care cuvântul de ordine este nisipul, cinci dintre acestea având loc chiar în primele zile de cursă, care vor fi petrecute în Peru. Se va reveni în nordul Deșertului Atacama, cel mai arid din lume, după o pauză de cinci ani și evident că nu vor lipsi clasicele speciale cu dunele albe de la Fiambala (zonă subadină din Argentina).
După ce parcurg zilele extrem de dificile din Atacama, unde navigația va fi cel mai important factor – având în vedere că o mare parte a traseulului este în zona cu dune, unde nu există repere -, pe concurenți îi așteaptă cinci zile la altitudini de peste 3.000 de metri. Deșertul, rămas acum în urmă, va fi înlocuit de Anzii Bolivieni, unde, așa cum s-a văzut în ediția 2017, condițiile meteo se pot schimba substanțial de la o oră la alta și unde de multe ori se va lua startul la temperaturi mai scăzute de 5 grade C°. Frigul și ploaia nu sunt pe placul concurenților, însă primirile din Bolivia și entuziasmul locuitorilor din acea țară nu pot fi înlocuite de nimic. În ediția precedentă, la intrarea în La Paz, capitala Boliviei, convoiul de concurenți și echipele de asistență tehnică au fost salutate de localnici pe kilometri întregi. De altfel, în La Paz raliul va poposi și în 2018, aici fiind programată ziua de odihnă, 12 ianuarie.
Coborând din Bolivia, riderii vor ajunge în Argentina pe 15 ianuarie și vor avea parte de o varietate de probe, de la dunele de lângă Anzi și căldura de peste 45 de grade din zona Salta – Belen – Chilechito și până la traseele care le vor aminti de probele speciale din WRC. De altfel, într-o zonă tradițională pentru Campionatul Mondial de Raliu, respectiv Cordoba, este programat și finișul acestei ediții – 20 ianuarie.
- Emanuel Gyenes #28: „Mă aștept ca primele cinci zile din raliu să fie mai grele. Va fi un început mai dificil cu cele cinci etape din Peru, însă în rest știu la ce să mă aștept, pentru că am mai fost în zonele, din Bolivia și Argentina, unde vom concura în 2018. Totuși, vom afla exact ce ne-au pregătit organizatorii abia când vom primi roadbookurile. Va fi destul de greu să țin aproape de piloții de uzină, când vine vorba de timipi pe probe, pentru că ei rulează deja cu noul model KTM 450 Rally, care este mai ușor comparativ cu modelul pe care voi concura eu. Așa că îmi doresc să am un rezultat cât mai bun și să nu am probleme de navigație și nici tehnice”
La Dakar 2017, Mani s-a clasat pe locul 17 la general ( în 2016, pe 14), iar în ediția 2018 a decis să revină la clasa Maraton după ce în ultimii doi ani a rulat la Super Producție. Pilotul sătmărean are în palmares două victorii în Dakar la această clasă, acestea fiind obțiunte în 2011 și 2015. La Maraton lucrurile sunt mai dificile pentru că nu este permisă, de-a lungul raliului, schimbarea unei serii de componente de pe motocicletă, printre acestea aflându-se inclusiv motorul. Practic, trebuie să lupți pentru un loc cât mai bun în clasamentul general în timp ce îți menajezi motocicleta mult mai mult comparativ cu cei de la Super Producție.
La Dakar 2018, Mani va fi însoțit de o echipă de asistență tehnică formată din Laszlo Olah și Szabolcs Racz. Cei doi i-au fost alături și în edițiile 2016 și 2017, iar Laszlo Olah este coechipierul alături de care Mani a câștigat Red Bull Romaniacs în 2005 și 2006 la Expert Team.
Mani a plecat către Dakar 2018 chiar în ultima zi a anului 2017.