Ferrari nu va „ucide” semaforul electric
Oficialii Ferrari au anunțat că vor folosi, în sezonul 2009, o versiune îmbunătățită a sistemului de semnalizare a încheierii operațiunilor de la boxe pentru monoposturile scuderiei, după ce anul trecut acesta a provocat un incident major la Singapore, informează www.f1-today.com.
Atunci, pilotul Felipe Massa a intrat la boxe, în turul 20 al Marelui Premiu al statului Singapore, din postura de lider. Brazilianul trebuia să plece din nou în cursă în momentul în care sistemul pe bază de lumini ce trebuia să semnalizeze încheierea realimentării și schimbării pneurilor arăta culoarea verde. În mod normal, sistemul funcționa automat, pilotul primind permisiunea să plece în momentul în care era extras furtunul de alimentare din rezervor, dar la Singapore acesta a fost operat manual din cauza aglomerației de la boxe, survenită în urma întrării pe pistă a Safety Car-ului.
Lumina verde s-a aprins în momentul în care realimentarea nu era finalizată, iar Massa a plecat prompt, smulgând furtunul. El a fost nevoit să oprească la capătul liniei boxelor, pentru ca mecanicii să elibereze furtunul de monopost, și a pierdut secunde prețioase, ajungând din primul, ultimul.
Majoritatea specialiștilor a apreciat că brazilianul a pierdut titlul mondial la Singapore, unde a terminat pe locul 13, din cauza acestui incident. El ar fi avut nevoie de numai un punct pentru a deveni campion mondial în locul britanicului Lewis Hamilton de la McLaren-Mercedes.
De asemenea, eroarea mecanicului Ferrari care a aprins lumina verde mai devreme a provocat un schimb de replici amuzant între președintele Ferrari, Luca di Montezemolo, și patronul drepturilor comerciale ale Formulei 1, Bernie Ecclestone.
"Când concurăm pe un traseu care ar trebui folosit pentru circ, se poate întâmpla orice, pentru că spectacolul este furnizat de Safety Car. Este umilitor pentru Formula 1", a spus Montezemolo.
"Dacă Grand Prix-ul din Singapore a fost un circ, atunci trebuie să-i fim recunoscători lui Montezemolo pentru că a furnizat clovnii. Președintele Ferrari ar fi trebuit să tacă și să lase capul jos. Dacă Massa va pierde titlul mondial, va ști că echipa este de vină", a răspuns Ecclestone.
Când funcționa, dispozitivul "minune" de tip semafor ar fi trebuit să scurteze cu trei zecimi de secundă durata operațiunilor la boxe pentru o mașină. După incidentul de la Singapore, Ferrari a folosit în ultimele trei curse ale sezonului obișnuita pancartă cu inscripțiile "stop" și "go", numită "lollipop".
Acum, oficialii scuderiei spun că sistemul a fost perfecționat și va folosit din nou în 2009. "Am analizat erorile din 2008 și am îmbunătățit sistemul. Un program electronic va împiedica monopostul să plece de pe loc atunci când încă mai are atașat furtunul de realimentare", a declarat mangerul echipei Ferrari, Luca Baldisserri, cotidianului italian La Stampa.
Pe de altă parte, Ferrari, campionana mondială la constructori, va fi prima echipă care își va lansa noul monopost. Evenimentul va avea loc luni, la sediul scuderiei de la Maranello. În aceeași zi, vicecampionul mondial Felipe Massa va face câteva tururi pe circuitul de la Fiorano cu noua mașină, F2009, care, potrivit reprezentanților Ferrari, nu va avea toate specificațiile conforme regulamentului pentru noul sezon.