FOCUS: Button, „jumătate” de victorie la Sepang

Pilotul britanic Jenson Button (Brawn GP) a câștigat, duminică, Marele Premiu al Malaysiei, însă rezultatul său ar putea fi considerat doar o "semivictorie", deoarece piloții vor primi numai jumătate din punctele acordate în mod normal.

La Sepang, ploaia torențială i-a obligat pe comisarii Grand Prix-ului malaysian să fluture steagul roșu după numai 33 din cele 56 de tururi, adică după mai puțin de trei sferturi din cursă. În acest caz, conform regulamentului FIA, se acordă doar jumătate din grila obișnuită de punctaj, 10-8-6-5-4-3-2-1. Astfel, învingătorul a luat numai cinci puncte, ceea ce ar putea conta în lupta pentru titlul mondial.

În același timp, cinci puncte s-ar putea dovedi importante, ținând cont că exista și posiblitatea ca Button să abandoneze în partea de cursă rămasă și să nu acumuleze nimic. Acest raționament ar putea fi valabil și în cazul celorlalți piloți clasați pe locurile în puncte. Cei care s-au situat de la poziția a noua în jos sau care au abandonat ar putea fi avantajați de situația de la Sepang, deoarece vor avea mai puțin de recuperat în viitor. Printre aceștia s-a numărat și Robert Kubica, pilotul polonez retrăgându-se în turul trei, cu motorul în flăcări.

Duminică, Nico Rosberg, ocupantul locului trei la start, a plecat foarte bine în cursă și i-a depășit pe Jenson Button și Jarno Trulli, situați înaintea sa, pe prima, respectiv a doua poziție. Trulli a profitat și el de startul ratat al britanicului și s-a instalat în spatele pilotului de la Williams. De când sunt făcute public greutățile cu care mașinile pleacă în cursă, este ușor de dedus strategia realimentării pentru fiecare echipă, astfel că Button nu a intrat în panică, a stat liniștit aproape de cei doi, fără să-i atace, pentru că știa că ei au puțină benzină la bord.

Rosberg a intrat primul la boxe, în turul 15, apoi Trulli în turul următor, iar Button a tras tare încă trei tururi și după ce a realimentat prima dată a revenit în fruntea plutonului.

Când cursa a intrat în turul 23, ploaia a început să cadă la Sepang. Mai întâi încet și numai pe anumite porțiuni ale circuitului. Apoi s-a oprit un timp, dar a reînceput violent. Ordinea în cursă s-a schimbat continuu, iar piloții au trecut de multe ori pe la boxe, schimbând pneurile de uscat cu cele de ploaie, apoi pe acestea din urmă cu cele intermediare, revenind în final la cele de ploaie. Însă Button, deși a "acumulat" patru intrări la boxe, a reușit să-și păstreze poziția de lider.

După turul 30, "diluviul" s-a prăvălit pe circuit, iar cursa a fost oprită în turul 33, după ce în prealabil intrase și Safety Car-ul pe pistă. Button a fost declarat învingător, iar podiumul a fost completat de Nick Heidfeld și Timo Glock. Coechipierul lui Glock de la Toyota, Jarno Trulli, a ocupat locul patru, iar Rubens Barrichello, al doilea pilot de la Brawn GP, s-a clasat pe poziția a cincea. Nico Rosberg, liderul primei părți a MP Malaysiei, nu a reușit decât o clasare pe locul opt, ce va fi recomensată doar cu 0,5 puncte.

Din nou o cursă nefericită pentru echipa Ferrari, care după două etape nu a acumulat niciun punct, situație în care se mai află numai Force India. Kimi Raikkonen a încercat o lovitură de strategie, anticipând venirea ploii și schimbându-și pneurile de uscat cu cele de ploaie. Însă a făcut-o cu câteva tururi prea devreme și "pariul" său a fost pierdut deoarece cauciucurile sale de ploie s-au uzat. Raikkonen a terminat pe 14, iar coechipierul său, Felipe Massa, plecat al 16-lea, nu a contat în această cursă, încheiată pe poziția a noua.

Nici cei de la McLaren-Mercedes n-au realizat mare lucru, Heikki Kovalainen a abandonat în primul tur, iar punctul obținut de campionul mondial Lewis Hamilton, care s-a clasat pe șapte, poate fi considerat doar o palidă consolare.

După ce s-a impus în primele două Mari Premii, Jenson Button este lider în clasamentul piloților, cu 15 puncte, fiind urmat de Barrichello, cu 10 puncte, și de Trulli, cu 8,5.

Brawn GP a acumulat 25 de puncte și conduce ierarhia constructorilor. Totota, cu 16,5 puncte, este pe doi, iar BMW și Reanult, cu câte patru puncte, urmează echipa japoneză în clasament.

 

 

Publicat: 05 04. 2009, 15:33
Actualizat: 05 04. 2009, 15:37