Dilema posesorului de Dacie fabricată cu mult timp înaintea căderii regimului Ceaușescu a fost mereu aceeași: să ducă mașina la REMAT pentru un tichet valoric de 6500 de lei sau să investească în reparația și restaurarea mașinii care, mai apoi, poate fi valorificată corespunzător unei mașini de epocă. Atunci când posesorul obișnuit de Dacie 1100,1300 sau 1310 nu poate face față efortului financiar presupus de recondiționare, în țara noastră poate interveni Retromobil Club România, asociația națională a posesorilor și restauratorilor de vehicule istorice.
Retromobil Clul România a anunțat că în primele șase luni ale anului 2014 a acceptat în asociație 24 de mașini Dacia 1300, șapte Dacia 1100 și trei Dacia 1310. Cifrele sunt impresionante în condițiile în care numărul total de autovehicule salvate de la REMAT în acest an este aproape la fel de mare cât numărul total de mașini care au devenit vehicul istori în 2013 – adică 39. „Încurajăm oamenii să salveze mașinile vechi românești, din păcate tot mai puține. Cu programul RABLA, au dispărut multe exemplare în stare impecabilă, proprietarii preferând să renunțe la „babuța” din garaj pentru câteva sute de lei primite pe piața gri. Ne-am dori să nu mai vedem astfel de mașini la centrele de colectare a fierului vechi, ci la parade auto, conduse de tinerii din ziua de azi, care trebuie să cunoască și să ducă mai departe trecutul industriei auto din România„, a spus Ovidiu Măgureanu, președintele secției Dacia Clasic a Retromobil Club România.
Acesta este rezultatul recondiționării unei Dacia 1310 fabricată în 1984 care a fost transformată într-o replică a unei Dacii a Miliției. Foto: Retromobil Club România
Pentru a putea fi trecute în categoria „vehicul istoric” mașinile trebuie să facă parte dintr-o categorie a cărei producție a încetat în urmă cu cel puțin 30 de ani. Bogdan Coconoiu, președintele Retromobil Club România, atrage atenția asupra faptului că numai modificarea legii poate permite mașinilor vechi de producție românească să supraviețuiască în următorii ani. Practic, Coconoiu vrea ca formularea „producția să fie oprită în urmă cu cel puțin 30 de ani” să fie înlocuită cu „mașini cu cel puțin 30 de ani vechime”. „Dacă legea nu va fi modificată rapid în >, în lipsa oricăror date certe în ceea ce privește perioada de fabricație, Olcit Club, Dacia Sport, Roman, DAC, Dacia 500, Dacia 1310 Seria II și modelele optzeciste din seriile ARO 10 și 24 nu au nicio șansă să supraviețuiască”, crede președintele Retromobil Club România.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER