Gyenes. cel mai bine clasat român din raliul Dakar, surprinde:** „E mai periculos în România decât în deșert”

Emanuel Gyenes (26 de ani) este cel mai bun produs al
motorsportului românesc. Câștigătorul Dakar-ului la clasa Maraton
(concurenții nu au voie să schimbe motorul de-a lungul celor 9.500
km) și ocupant al locului 18 la general, Mani este un tip obișnuit
și extrem de modest.

Vorbește zâmbind despre cum a „strunit” motorul de 200 kg în dunele
din Atacama, despre cât de repede poate remedia o defecțiune la
motor, dar și despre cum l-a „călit” viața de șofer în România.
Pilotul Vectra Racing a fost ieri oaspete în redacția ProSport.
Sătmăreanul a venit cu cele două trofee cucerite la Dakar, cu o
mulțime de întâmplări și povești, punctând și câteva amănunte
inedite.

∞MOTOARE:
„Am unul de enduro, KTM 300, și unul de trial, GAS Gas. Am avut un
Touring, dar l-am dat”.

∞CU
MOTORUL PRIN ORAȘ:
„Nu am simțit nevoia să mă dau
pe străzi. Nu mi se pare ciudat faptul că, dacă merg cu motorul în
competiții, nu mă dau și pe stradă. Pur și simplu nu sunt fan al
mersului cu motorul prin oraș”.

∞MOTOCICLIȘTII
TERIBILIȘTI:
„Nu pot să zic cu siguranță că nu aș
merge cu viteză sau pe o roată ori să fac «ghidușii», dar în
cursele de enduro pe care le fac îmi satisfac astfel toată dorința
de andrenalină. Făcând asta acolo, nu mai simt nevoia să arăt ce
știu sau cât de tare sunt”.

∞HAYABUSA (n.r. motor de viteză mare, care poate atinge peste 300
km/h):
„Dacă aș avea ocazia, m-aș da o tură cu ea
ca să văd cum e. Nu mi-aș cumpăra un motor de viteză, dacă ar fi să
îmi iau ceva, ar fi de teren, dar nu știu, nu m-am gândit la
marcă”.

∞PERMISUL
DE CONDUCERE:
„Am A-ul pentru motoare și B-ul
pentru mașini. Am permis de opt ani, niciodată nu l-am avut
suspendat”.

∞AMENZI:
„Câteva (râde). Multe pentru centură, viteză și staționare
interzisă”.

∞POLIȚIȘTI:
„Nu prea am treabă cu ei. Acum, când am revenit de la Dakar, în
drum spre casă m-a oprit o patrulă. Mi-a luat buletinul și talonul,
apoi s-au întors și m-au întrebat cum a fost în Dakar. Apoi am
discutat numai despre competiție, fără să mai zică de ce m-au
oprit”.

∞SIGURANȚĂ‚:
„Cred că e mai periculos să te dai pe
stradă în România decât în Dakar. În Dakar cam știi la ce să te
aștepți din partea celorlalți, aici, însă, e un pic mai
greu”.

∞PANĂ‚ DE BENZINĂ‚:
„În urmă cu doi ani, mergeam cu
mașina la un concurs la Brașov și cu 15 kilometri înainte de a
intra în oraș am făcut pană. Am avut noroc că aveam în remorcă
motorul și am tras benzină din rezervorul lui. Cu motorul sunt
frecvente penele, că te rătăcești sau sunt noroaie și consumi mai
mult”.

∞EXAMEN
MOTO:
„Când am dat pentru permis la Satu Mare,
aveam un KTM 125 și l-am întrebat pe instructor dacă pot da examen
pe motocicleta mea. Am adus-o la poligon, am început să fac opturi,
ce trebuia să fac, și m-am trezit că la sfârșit m-au aplaudat toți.
Apoi, în oraș, traseul a fost ok, am luat fără probleme”.

∞CARNET
PENTRU MOTO
: „Eu sunt pentru ideea de a da și sală,
și poligon, și traseu, pentru că acolo pot interveni foarte multe
lucruri, obstacole, poți observa reacțiile sub presiune”.

∞PUNCT
NEGATIV:
„Mă disperă statul la semafoare, mai ales
în București. În Satu Mare avem 10 semafoare”.

∞NERVI ÎN
TRAFIC:
„Nu mă enervez. Niciodată! (râde). Nu
înjur, nu dau claxoane, nu deschid geamul să mă cert, câteodată mai
lovesc volanul, dar atât. Sunt destul de relaxat și de calm”.

∞MOTOCICLIST ÎN
TRAFIC:
„Am mers de câteva ori cu motorul chiar și
prin București. E destul de greu, conducătorii auto îți iau fața,
dar dacă ești atent și mergi pe ideea că poate celălalt nu te vede
și încerci să ferești tu cât mai mult, te descurci. Orcium, nu
simți prea mare siguranță ca motociclist”.

∞COMPORTAMENT ÎN
TRAFIC:
„De la 1 la 10, mi-aș da nota 9. Nu-mi dau
10, că îmi mai place viteza, și dacă limita e de 90 km/h, mai ajung
la 130‑140km/h”.

Dakar-ul
din 2007, mai frumos

Chiar dacă la Dakar-ul din acest an a obținut cea mai bună
performanță românească, locul 18 la general, Mani Gyenes consideră
că ediția din 2007, desfășurată în Africa, a fost cea mai frumoasă.
„Când am ajuns atunci pe malul Lacului Roz în Senegal, a
fost incredibil. M-am bucurat și acum, în Argentina, dar parcă nu a
fost așa. În 2007 era prima mea participare, nu aveam experiență și
de aceea cred că și bucuria a fost imensă
„, explică
el.

Top 10, obiectiv pentru 2012

Gyenes ridică ștacheta. La prima participare la Dakar, în 2007, a
obținut locul 46 la general și 9 la debutanți, iar la ediția din
acest an a terminat în TOP 20. Pentru următoarele ediții ale celui
mai dificil rally-raid din lume, Mani își propune un salt în prima
parte a ierarhiei. „Mi-aș dori să câștig Dakar-ul, este
normal, dar știu ce pot și ce nu, de aceea sper ca în doi-trei ani
să vin în primii 10 la general”
, a declarat
sătmăreanul.

Publicat: 03 02. 2011, 00:23
Actualizat: 03 02. 2011, 01:15